Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

svartvitt???

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-12-28 14:09

Försöker föra över bild och ljud från en video in i en dator via en Dazzle hollywood http://www.dazzle.com/products/hw_bridge.html kopplad via firewire. Men får ingen färg, allt är svarttvitt.
I videon sitter en scartkontakt som gör om scartkontakten till s-video och phonouttag. Varför bara svartvitt???
Har även försökt med samma scartkontakt in i en dv.kamera med samma resultat, det blir bara svartvitt. Why??

Martin

• Medlem
  • 2001-12-28 14:27

Du får troligen bara in luminance signalen y i yuv. Det kan vara en bra utgångspunkt i felsökningen..

• Medlem
  • 2001-12-28 14:36

Jag konsulterade en polare som har samma burk. prova med en annan sladd. funkar inte det, bota om datorn med dazzeln påslagen med PAL-signal in. Men det är torligen sladden eftersom du bara får luminance och inte croma.... Alt färlägg bilderna efteråt i photoshop

Martin:

Har också en Dazzle Hollywood. Då jag alltid efterstävar bästa kvalite så försöker jag alltid att köra med s-vhs kabel. Detta fungerar dock inte alltid. Verkar som endel videoapparater inte har stöd för s-vhs ut.

Det var min slutsats av mina experiment med min video iaf. Bilden blev precis som för dig svartvit och lite grynig. Allt slutade med att jag fick ge efter på kvalitén och köra med kompositkabel istället !

Sedan kan det dock vara så att din scartadapter endast stöder in-matning av en s-vhs källa. Lite svårt att förklara, men på den adaptern jag har finns en switch som man väljer om man vill ta ut, eller skicka in en signal i videon.

Hoppas det löser sig !

/hegge

[ 28-12-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

• Oregistrerad
  • 2001-12-28 18:48

Det är precis en sån scartadapter jag har, man väljer om det ska in eller ut. Har nu bytt s-video sladd men det är fortfarande svartvitt.
Har man en sån adapter borde det väl inte spela någon roll vad videon stödjer eller inte stödjer. Den kan ju omöjligen veta att jag kör in en s-sladd i scartkontakten :), eller??

får testa via den andra utgången........

Martin

• Medlem
  • International user
  • 2001-12-28 19:00

Brukar det inte vara fel inställning på PAL/NTSC om man får svart/vit bild. Bara ett förslag...

det är oftast bara video aparater med y/c utgång som även har y/c passthru i scart kontakten vaför din vhs bara har composite signal alltså får du köra in på composite ingången på dazzle bryggan

/Johanw

det är oftast bara video aparater med y/c utgång som även har y/c passthru i scart kontakten vaför din vhs bara har composite signal alltså får du köra in på composite ingången på dazzle bryggan

/Johanw

• Oregistrerad
  • 2001-12-29 02:24

stämmer, hade samma probem själv i somras, (trodde det var fel på adaptern först), bara för att den har scartkontakt så behöver den inte ha s-video, och då får man som sagt bara med luminanssignalen (sv-vitt).

Jag får alltid svartvit när jag kör s-vhs (jag klantar mig?). Men kör jag RCA kabel funkar det alltid.

1
Bevaka tråden