Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X hänger sig spontant

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-12-27 17:43

Tja,

Under julhelgen hade jag med mig min iBook G4 1.2GHz när jag var på resande fot. Jag installerade några program och plötsligt hängde sig allting. Jag stängde av datorn och startade om och den fungerade i någon minut innan den frös sig totalt igen.
Nu är jag hemma och har testat att installera om, formatera, installera om osv osv men även med en helt ny fräsh installation av Tiger så fryser den sig efter en stund.

Jag körde en felsökning via Tiger-skivan (hålla inne alt när jag bootade) och den hittade inga fel.

Datorn gör inga speciella ljud ifrån sig men när jag känner efter lite extra noga så verkar den bli varmare än tidigare, men det kan vara ren inbildning.

Någon som vet något om problemet eller vet hur jag kan felsöka ytterligare?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-27 17:49

Det där har hänt mig också efter att ha installerat nya program. Förmodligen beror det på programmen, för när jag avinstallerat så funkade allt igen. Gjorde samma procedur som du men det hjälpte inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 17:55
Ursprungligen av Picasso:

Det där har hänt mig också efter att ha installerat nya program. Förmodligen beror det på programmen, för när jag avinstallerat så funkade allt igen. Gjorde samma procedur som du men det hjälpte inte.

Det kan ju också vara så att iBooken i fråga är behäftad med det fel på logikkortet som en viss serie av iBook har. Min son har en likadan och den betedde sig så också. Den reparerades gratis på Apples bekostnad. Vet inte om Apple fortfarande erbjuder det. Värt att kolla, ring supporten.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-12-27 17:55

Men då borde den inte hängt sig när allting är nyformaterat och installerat?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 17:59

Titta här: http://www.apple.com/se/support/exchange_repair/

Det står inget om utbytesprogram för iBook G4, men väl för G3. Grabbens är en G4, likadan som din, den omfattades av utbytesprogrammet då, för ett år sedan.
Ring och fråga.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-12-27 18:22
Ursprungligen av Konrad:

Titta här: http://www.apple.com/se/support/exchange_repair/

Det står inget om utbytesprogram för iBook G4, men väl för G3. Grabbens är en G4, likadan som din, den omfattades av utbytesprogrammet då, för ett år sedan.
Ring och fråga.

Logikkortet blev utbytt i våras. Min dator ingick inte i utbytesprogrammet, men lite tjafs fram och tillbaka så bytte Apple ut det utan någon kostnad.

Ska sälja iBooken (om det nu inte är något hårdvarufel) och med ett nytt batteri, en relativt ny laddare, nytt logikkortet och 512 extra i ram så borde jag kunna få några hundralappar för den, men då vill man ju helst att det fungerar felfritt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-27 18:06

Då undrar jag varför min PowerBook G4 hänger sig ibland efter en installation?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 18:17
Ursprungligen av Picasso:

Då undrar jag varför min PowerBook G4 hänger sig ibland efter en installation?

Den hänger sig ju bara ibland, den hår tråden handlar om en iBook som hänger sig jämt. Du ska inte installera vad skit som helst heller.
Personligen tror jag på samma fel som min sons hade, för den gjorde precis likadant som trådskaparens och den går fint nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 18:25

I så fall kan det helt enkelt vara hårddisken. Jag har bytt en HD på en annan iBook som bara segade sig och hängde sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 18:52

Om du har en extern disk kan testa att starta från den, då ser du om det är som Konrad säger. Disken.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 18:59
Ursprungligen av Yes:

Om du har en extern disk kan testa att starta från den, då ser du om det är som Konrad säger. Disken.

Yes!!

Precis! Det var så jag gjorde för att komma fram till att den interna var paj.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-27 19:16

Hur ser man vad som är fel om man inte har en extern disk?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 19:19

Det är svårt att se. Lätt att kolla den interna om man har en extern. Och fel som Skivverktyg inte klarar av kan man fixa med vassare verktyg, exempelvis Disk Warrior.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-27 19:35

Hur kan en extern se vad det är för fel på den interna när den interna inte kan se det själv??
*fattar inte*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 19:37

Om den interna är paj så kan den ju inte undersöka sig själv. Då måste man starta på en extern med OS X och diverse verktyg på.
Om du är död så kan du ju inte konstatera det själv, det måste komma nån annan jävel och se det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-27 21:52

Å fan! Är det så illa, visste inte att datorer funkade som vi. Vore bra om det vore tvärtom, då skulle jag tammehunna vara extern som fan.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-12-28 17:30

Allright, nu har jag till och med lånat en kompis Tiger-skiva men datorn fryser sig fortfarande efter x antal minuter. Ibland dör den två sekunder efter att jag startat den men den klarade hålla sig igång under hela natten, men så fort jag började starta program frös den.

Jag har en extern disk och kan testa att köra från den så jag får ta och testa det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-28 18:42
Ursprungligen av Okkido:

Allright, nu har jag till och med lånat en kompis Tiger-skiva men datorn fryser sig fortfarande efter x antal minuter. Ibland dör den två sekunder efter att jag startat den men den klarade hålla sig igång under hela natten, men så fort jag började starta program frös den.

Jag har en extern disk och kan testa att köra från den så jag får ta och testa det.

Maila Apple och fråga? Någon där borde ju kunna hjälpa tilll? Eller till och med ring.. om det nu är öppet där i mellandagarna.

Johan S: Sorry, men jag ville bara veta.. Lät rätt skumt.

EDIT: Johan, jag lovar även att sluta skriva inlågg i förtsättningen

Senast redigerat 2006-12-28 20:36

Tog bort ett inlågg, så nu kan vi återgå till ämnet!

fel på minnet är en vanlig orsak till spontanhängningar.

1
Bevaka tråden