Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, datorn stänger av sig själv

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en Quicksilver (933 mhz G4), den har fungerat klockrent hela tiden jag har haft den. Men häromdagen så bara den stängde av sig själv utan vidare, ungefär som om man drar ur strömsladden. Inga meddelande, dialogrutor eller så, utan den bara dog.

Första gången satt jag och rippade en musikdvd och andra gången så satt jag bara och surfade. Detta har bara hänt två gånger hittills, så jag kanske oroar mig i onödan, men man blir lite skraj. Datorn har alltid gått att starta upp igen direkt efter avstängningarna. Är det någon som har en aning om vad som kan ha hänt?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 17:21

Det låter verkligen mysko…
Normalt sett skall den ju "på sin höjd" få "kernel panik" som värsta fel, absolut inte bara stänga ner (som en simpel XP-dator). Fast det är klart, är det så att strömen tar slut (nätaggregat eller eluttaget strular ex.v.) så tar den… …och det låter inte bra alls.

Ursprungligen av Pär:

Det låter verkligen mysko…
Normalt sett skall den ju "på sin höjd" få "kernel panik" som värsta fel, absolut inte bara stänga ner (som en simpel XP-dator). Fast det är klart, är det så att strömen tar slut (nätaggregat eller eluttaget strular ex.v.) så tar den… …och det låter inte bra alls.

Hmm, jag skall avvakta ett tag till, kolla kablar, anslutningar, förgreningsuttag osv.

Föreslår även här ett tryck på PMU-resetknappen efter att du stängt av datorn. Den sitter precis intill batteriet på moderkortet. Vänta sen 10 sek. och kör igång ingen och se om det håller sig bättre.

Vill bara meddela att ovanstående inte har hänt fler gånger........hittills. Jag hatar såna fel.

Säg den lycka som varar för evigt, idag stängde den av sig igen medan jag satt och skrev ett meddelande i Adium. Nu är dessutom Tigern nyinstallerad. Jag får väl testa tipset med PMU-reset, kan någon berätta vad som händer när man trycker in den??

Det kan som ni märker gå väldigt lång tid mellan avstängningarna (det har nog hänt ca 2-3 ggr tidigare i år.), alla tips, personliga erfarenheter av liknande fel mottages med tacksamhet. Jag har förlängd garanti fram till sommaren 2006, problemet är att jag inte kan återskapa felet.

Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-24 21:57
Ursprungligen av MauserMan:

Säg den lycka som varar för evigt, idag stängde den av sig igen medan jag satt och skrev ett meddelande i Adium. Nu är dessutom Tigern nyinstallerad. Jag får väl testa tipset med PMU-reset, kan någon berätta vad som händer när man trycker in den??

Det kan som ni märker gå väldigt lång tid mellan avstängningarna (det har nog hänt ca 2-3 ggr tidigare i år.), alla tips, personliga erfarenheter av liknande fel mottages med tacksamhet. Jag har förlängd garanti fram till sommaren 2006, problemet är att jag inte kan återskapa felet.

Tacksam för hjälp.

Jag tycker inte att du skall tvingas återskapa felet. Säg att det hänt två gånger, och att du vill ha en HELT FUNGERANDE dator. Jag tror att det är en läckande kondensator eller dylikt, brukar skapa denna typ av störande fel. Byta ut nätdelen borde vara ett alternativ.

Jag har en dator som beter sig likadant. Dock inte en G4:a utan en G5:a. Den står hos LAN-Master nu. Får se om de hittar något fel. Den hade också egenheten att den loggade ett fläktfel en gång i sekunden i system-loggen. Har du sett något liknande på din burk?

För alla som undrar så är det här alltså inte en mjukvarustyrd eller mjukvaruorsakad avstängning. Datorn stannar alltså helt sonika utan förvarningar och oberoende av vad man gör. Felet är relaterat till hårdvaran eller möjligen någon typ av firmware i PMU/SMU.

Tråden borde egentligen flyttas till någon hårdvaru-kategori.

1
Bevaka tråden