Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man spränga mikrofonen på DV-kameran?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 12:54

Hallå!
Har lånat en DV-kamera av en kompis, en Sony DCR-PC120E som funkar alldeles utmärkt att koppla in till datorn till Final Cut Express med en Firewirekabel. Idag hade vi tänkt att filma i min brors replokal när de spelar (till en video), och vad jag funderar på är om man kan paja micen som finns inbyggd i kameran om det är för hög volym? (Det är ordentligt hög volym när de repar...!) Kan man i s f lösa detta problem genom att koppla in en extern mic till kameran? Det känns ju inte som att det borde hjälpa ändå.. Men är det någon som vet hur det ligger till? Tacksam för svar så snabbt som möjligt!

• Medlem
  • 2003-01-30 14:27

Nej

• Medlem
  • 2003-01-30 15:15

Du kan nog vara lugn. Själva micken i sig kan nog inte paja om vi inte pratar otroliga ljudtryck vilket vi får anta att det inte är. Däremot kommer materialet att låta skit om det inte finns en nivåreglering för mikrofonen. En otrevlig kombination av pumpningar och distortion i "attackerna" är nog att räkna med. Du kan inte låna en extern mic som du kan hålla en bit bort? Ingen toppenlösning, men ändå.

Lycka till!

/Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 18:16

Jag har hoppat fallskärm med min Sony PC10, det funkade finfint, det blir rätt mycket vindbrus när man faller i 250Km/h, men micken gick alltså inte sönder, fast ljdet blir såklart skräp.

Men en extern mic är nog det bästa i ditt fall, om du kör via ett mixerbord kanske du kan dämpa signalen lite ?

[ 03. februari 2003, 18:17: Meddelandet ändrat av: nikke ]

• Oregistrerad
  • 2003-02-12 21:51

Nej, miken pajar inte men försök ändå låna en annan mik, bandet kanske har någon. Om dom har en sångmik över, kan du vara rätt nära utan problem. Om dom kör med PA och mixbord är det bättre att du kopplar in dig på på en av utgångarna där.
Prova först på en låt, gå ut ur lokalen och lyssna på bandet det går inte att avgöra hur det låter direkt under inspelningen

1
Bevaka tråden