Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spelar jag in gitarren med Macen?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 23:08

Tjenare alla...

Jag har spelat gitarr så länge jag kan minnas och nu när jag äntligen har en MBP så vill man spela in lite kanske... bandspelare känns lite gammalt . Vad behöver jag förutom själva datorn om jag vill kunna spela in akustisk gitarr och elgitarr. Är det så enkelt som ett PA och en mic eller behöver jag andra grejer också? Har aldrig hållit på med sånt här förut. Mycket tacksam för svar

/Erkus

Ursprungligen av erkus:

Tjenare alla...

Jag har spelat gitarr så länge jag kan minnas och nu när jag äntligen har en MBP så vill man spela in lite kanske... bandspelare känns lite gammalt . Vad behöver jag förutom själva datorn om jag vill kunna spela in akustisk gitarr och elgitarr. Är det så enkelt som ett PA och en mic eller behöver jag andra grejer också? Har aldrig hållit på med sånt här förut. Mycket tacksam för svar

/Erkus

Du har ju GarageBand!

Garageband är riktigt bra, användarvänligt, enkelt men ändå kraftfullt.
Jag köpte en sådan här liten förstärkarlåda som jag kopplar in gitarr och micsladd i och sen kopplar man in den i med en USB-sladd in till Macen.
Mina senaste 3 låtar har jag spelat in i Garageband, du kan ju lyssna om du vill.

Ursprungligen av tobiwan:

Garageband är riktigt bra, användarvänligt, enkelt men ändå kraftfullt.
Jag köpte en sådan här liten förstärkarlåda som jag kopplar in gitarr och micsladd i och sen kopplar man in den i med en USB-sladd in till Macen.
Mina senaste 3 låtar har jag spelat in i Garageband, du kan ju lyssna om du vill.

Trevlig musik!
Vad heter boxen? Länken fungerar inte eftersom det är till apple store och sånt där ("
Beställningen har avbrutits eftersom ingenting gjorts med den under en viss tid. Gå tillbaka till huvudmenyn för att fortsätta handla.")

Ha det fint!

edit. är det en "M-Audio Fast Track" kanske?

Ursprungligen av Andreas Th:

Trevlig musik!
Vad heter boxen? Länken fungerar inte eftersom det är till apple store och sånt där ("
Beställningen har avbrutits eftersom ingenting gjorts med den under en viss tid. Gå tillbaka till huvudmenyn för att fortsätta handla.")

Ha det fint!

edit. är det en "M-Audio Fast Track" kanske?

Ok, ja det är en M-Audio Fast Track.

Tobiwan, får man fråga hur länge du spelat gitarr? Nyfiken

Ursprungligen av Andreas Th:

Tobiwan, får man fråga hur länge du spelat gitarr? Nyfiken

Hmm få se nu... började väl plinka lite till och från när jag var 14 på en nylonsträngad gitarr som farsan gav mig. Men började inte spela "seriöst" förrän runt 2000 då jag köpte min första elgura. Självlärd, så jag kan inte noter och så, kör endast på känsla.

Kan inget om att koppla gitarren, men vill bara säga att jag verkligen gillar din musik!.
Mycket Bra!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 10:23
Citat:

Fast Track är den felande länken mellan GarageBand och dina instrument.

Fel i översättningen där eller? Har inte ens kollat upp den amerikanska sidan, men fick på stark känn att det står "the missing link" där ... ibland undrar jag om översättaren tänker på vad han/hon skriver eller om de använder sig av något program, typ Babelfish eller nåt

Ursprungligen av Scumpi:

Fel i översättningen där eller? Har inte ens kollat upp den amerikanska sidan, men fick på stark känn att det står "the missing link" där ... ibland undrar jag om översättaren tänker på vad han/hon skriver eller om de använder sig av något program, typ Babelfish eller nåt

Haha, snyggt

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 14:37

Är det en sån här ni menar:
http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackUSB-main.html

Hur funkar den tillsammans med akustisk gitarr?
Vad för mic för sån inspelning behöver jag?

Ursprungligen av erkus:

Är det en sån här ni menar:
http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackUSB-main.html

Hur funkar den tillsammans med akustisk gitarr?
Vad för mic för sån inspelning behöver jag?

Ja, den är det! Men där finns ju hur många andra sådana liknande produkter också, detta är bara en i mängden, vet inte heller hur pass bra den är jämfört med andra, men den gör sitt jobb för mig i a fall.

Jag spelar in min akustiska gura och sång med en hyfsat ok dynamisk mic, men egentligen är det bäst med en kondensatormic för upptagning av sång och akustiska instrument (det blir ett "djupare" ljud, dvs den tar upp mer ljud än en dynamisk). Jag har bara inte skaffat en kondensatormic än, står på min inköpslista.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 17:16

Om du ska spela in akustisk gitarr så rekommenderar jag en kondensatormik samt ett mindre mixerbord med fantom-matning till miken. Mixerbordet kopplar du till ljudingången på macen. Idag kan du nog köpa ett sådant paket för 1500-2000 kr.

Ja kondensator mick är att föredra om du vill spela in akustisk gitarr,
Om du bara ska spela in gitarr så funkar lösningen med mixerbord...
Men jag skulle vilja rekomendera ett lite bättre ljudkort med inbyggd mikrofonförstärkare med fantommatning...

Det finns dugliga för ca 2000 tror jag...
Mikrofon skulle jag kunna tipsa om företaget Studio Projects de har några billiga och väldigt bra mickar...

Ljudkort kanske något från M-audio... Bara en parentes om Fasttrack, det kortet är bra om man vill spela in gitarr via dynamisk mikrofon eller via line, vilket enligt mig inte ger lika bra resultat som kondensatormick. Fasttrack har ingen fantommatning vilket en kondensatormikrofon behöver...

Såg förut någon mick med innbyggdt ljudkort bara att koppla in i en USB port jag har inte testat den lösningen men det kanske är det smidigaste sättet kommer dock inte ihåg vad det var för företag som tillverkade dessa mickar...

Hoppas detta svammel ger lite insikt i hur det fingerar i alla fall om någon orkar läsa:S

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 20:58

Så om jag vill kunna spela in akustisk gitarr så behöver jag alltså en kondensatormic och ett ljudkort med fantommatning. Två frågor: Varför är kondensatormic bättre än en dynamisk mic och vad är fantommatning?
Funkar ett sådant ljudkort bra för koppla in elgitarren i?

Kan ni kanske föreslå lämpliga produkter med länk så jag kan se lite mer i detalj vad det hanldlar om för grejer så vore det jättebra.

Senast redigerat 2006-12-10 22:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 23:43

(Spelar inte gitarr själv...)

Sök efter Griffin GarageBand gitarrkabel (för elgitarr). 299 SEK på Apple Store.

Se även här:
http://www.99mac.se/ljudproduktion/99771-vilka-grejer-behoevs-foer-att-spela-musik-med-garageband.html#post711105

Förresten, lånar tråden lite. Hur är det med M-Audio Fast Track och elbas? Ska nämligen börja lira lite och kunde vara kul att om några månader (eller år?) spela in lite.
Borde inte vara några problem va?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2006-12-11 08:44

Bereonde på pengar förstås men den här verkar inte vara helt fel. Jag har inte testat själv dock.

http://www.macworld.com/2006/12/reviews/toneportux2/index.php

seminariet var ju en fin demo... synd att gitarristen sög

  • Oregistrerad
  • 2006-12-11 14:28

funderar på line6 toneporten... En fråga dock, om man ska använda kondensatormic till ak-gitarr så måste man ha fantommatning, har den lilla toneporten det eller måste man ta den stora?

Sen får ni gärna rekommendera bra kondensatormicar, inte allt för dyra bara

  • Oregistrerad
  • 2006-12-11 14:51

När det gäller kondensatormikrofoner, vad är bäst för ak gitarr. Stormembran eller dom små kompakta?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-12 09:37

jag skulle råda dig att köpa en toneport ux2 direkt.. de är ett gitarr preamp med inbyggt ljudkort. du kan koppla in elgitarr och genom massa förstärkar simuleringar som du ställer in på medföljande programvaran kan du få ut de mesta i ljudväg från elgitarren. finns även en fantommatad ingång för kondensatormikrofoner. perfekt!
följer även med ett inspelningsprogram du kan spela in.
allt man kan önska för den lilla studion. du kan även koppla in bas, finns basförstärkare också, samt preamps för sång, aukustisk gitarr mm.
2295:- kostar den!

Jag har länge kört med kondensatormik (en äldre PLM, bra mik så vitt jag kan avgöra), men jag är less på att försöka sikta gitarren. Det blir alltid fel, man får miken mot hålet tidvis fast man siktar mot halsen. Jag är ju ingen "riktig" gitarrist, jag kompar mig själv rätt enkelt, och det är sång och inlevelse som gäller. Då kan man inte vara låst med en gitarr i fixt läge mot en mik. Man måste kunna röra sig. Därför letar jag efter en gitarr med inbygggd mik, så jag kan koppla gitarren med sladd.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 16:58

Jag har bestämt mig för toneporten nu. Den verkar smidigast. Men jag vet fortfarande inte vilken mikrofon jag ska välja... Kan någon rekommendera kondensatormikrofoner för ak gitarr i 5-600 kronors klassen så vore det hjälpsamt

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 18:49

Vilket program för jag använda för att endast ta ljud från videokameran?

Hej! Skulle behöva föra över ljudet från en videokamera via firewire och klippa lite i macen. Behöver däremot inte bild. Är det ändå enklast att använda iMovie och exportera som ljudfil (om det går)? Eller finns det något annat sätt som är bra? Har inte använt iMovie för övrigt.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 18:50

Glöm mitt inlägg ovan.. blev fel, skulle ju skapa ny tråd.. :/

Jag har en Mbox mini och den är mkt bra. Just möjligheten att kunna mixa direktsignalen med bakgrunden direkt på boxen gör ju att du slipper latency problematiken. Protools LE följer med. Har du en någelunda hyfs mik så kommer du att kunna göra bra inspelningar. En Mbox mini får du för under 3000 kr. Den är värd varje krona.

Latency är tiden det tar för signalen att gå från ljudkällan ut till lyssningshögtalaren. Om den är för lång så kan det vara oerhört irriterande. Tänk själv att stå o försöka sjunga in till en låt o hela tiden höra dej själv i ett eko ( delay ).

En hyfs mik, ett mikstativ o sladd o en mbox mini o garageband ( eller Protools som du ju har om du har en Mboxmini ) räcker fint för att göra kanon inspelningar. / Mvh Mikke

MBOXMINI

ps. Protools är det ledande inspelningsprogrammet i världens proffsStudios. Dock har antagligen Garageband fler synthar o ljud att erbjuda. / Mikke

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-22 09:52

Tobiwan, din musik rockar. Ville bara säga det.

Tja,
Orkar inte läsa igenom alla svar men här är min åsikt:
Ska du spela in akustisk gitarr behöver du en vanlig mikrofon, något som förstärker mikens signal och något som digitaliserar den. Du verkar redan ha mikförstärkare och digitalisering allt-i-ett i ditt ljudkort så då återstår en mikrofon. Det är många faktorer att tänka på där men något som ju är viktigare än all utrustning, är rummet du spelar in i. Hur är akustiken där? Är det apparater på i bakgrunden? Såna frågor är viktiga vid ditt val av mik eftersom t.ex. en stormembrans kondensatormik är väldigt bra men också väldigt känslig och den kommer avslöja ditt rum lika lätt som man avslöjar en dålig trollkonstnär och dina inspelningar kommer låta skit. Om du däremot köper en lite mindre känslig mik och gärna en med lite smalare upptagningsområde, kan du få okej ljud ändå, även om rummet är dåligt. Jag skulle rekommendera dig, på din nivå, att köpa en (1) mik till sång och acke och att då köpa en mik som du kan behålla sen även om du köper fler mikar i framtiden. Men samtidigt såklart nåt som passar budgeten. Och då blir mitt svar en Audix i5 eller en Shure SM57. Det är dynamiska mikar men den senare har dugit t.ex. åt Ritchie Havens på Woodstock, Kurt Cobain live m.fl. akustiska gitarrister. Så de låter bra, även på akustisk gitarr.

För elgura skulle jag rekommendera någon av de många lineboxar som finns idag som simulerar en eller flera förstärkare. Det beror mycket på budget där men jag personligen tycker att de analoga låter bäst. I det segmentet har du Tech21 Sansamp, Radial Tonebone, V-Stack m.fl. fina burkar.

Hoppas jag förstod din fråga rätt och att du hittar det, du söker. Lycka till!

1
Bevaka tråden