Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag har försökt fylla alla minnesplatser i mina Xserves för jag har läst någonstans att man får lite bättre minnesprestanda då genom interleaving. Är det bara ett löst rykte?
Från Apple Store: "To take full advantage of the 256-bit wide memory architecture and provide maximum memory performance, four or eight FB-DIMMs should be installed in Xserve."
Något test visade att skillnaden mellan att sätta minnena "rätt" jmf med att sätta samma mängd minne "fel" var marginell på gränsen till teoretisk. Om jag minns rätt.
Jag använder alla åtta minnesplatserna på våra burkar nu - 4st 512MB moduler "innerst" och 4st 256MB moduler i dom övriga platserna. Har för mig att servern använder minnes-interleaving (en slags RAID) om alla platser används.
Jag hörde att på ett Apple-tekniker möte i Sthlm gjorde dom tester som klart visar att det är dessutom rekommenderat att ha samma storlek på minnena på resp. plats för maximal fart.