Det var ju billigare i så fall. Någon som vet om Icke ECC ändå duger och om CL5 är Ok?
/Fredrik
Ja, alltså, det ÄR non-ECC minnen du ska ha!
ECC är en slags inbyggd felkontroll av själva minneskretsen (kräver ECC-stöd på moderkortet) som används mest i servrar. Vi som kör Intel-iMac använder non-ECC!
(och de flesta andra PC's för den delen)
När det gäller CAS Latency så är det nu en ganska djup teknisk egenskap på ett minne, men jag har för mig att det gäller antalet clockcykler minneskretsen behöver för att stabiliseras efter varje skrivning. En slags inbyggd fördröjning. . På vanlig svenska blir det = ju lägre värde desto bättre och snabbare!
Samtidigt vet jag, av egen erfarenhet, att du behöver stoppur som mäter nanosekunder om du ska kunna dokumentera skillnaden mellan två identiska maskiner där den ena har minne med CL5 och den andra har CL3. På vanlig svenska blir det = vi märker ingen skillnad!
Det viktigaste med minneskretsar är fortfarande:
1. Du får vad du betalar för. (Billigare minnen är av lägre kvalitet eller kommer från en leverantör som har högre tolerans för avikelser i produktionskvalitet) Lägre kvalitet betyder inte att alla minnen från den leverantören är dåliga, det betyder att sannolikheten för att du får minnen som "bara lägger av" efter 1-2 år är större.
2. Man ska inte blanda olika minnestyper i samma maskin