Nja nu har inte iso talet riktigt med utdragna stålkastare att göra.
Iso talet är ljuskänsligheten. Högre iso=högre ljus känslighet=snabbare slutar tider=mindre utdragna strålkastare.
Så utdragna strålkastare fixar du genom att först ställa kameran på stativ och sedan justera hur långa strecken blir med slutartiden.
Du ska alltså kolla så att du köper kamera som du kan välja S-läge eller A-läge om du vill utvecklas som fotograf. s=shutter=slutare a=aperture=bländare.
På tal om iso så brukar höga isotal göra sämre kvalitet på bilder. sk digitalt brus.
Bilderna blir lite gryniga och med oftast röda/lila små prickar i mörka partier.
Bättre dyrare kameror fixar detta bättre än billigare. Det jag menar är att en billig kamera ger brusiga bilder redan vid 400 och en bättre vid 800 enkelt utryckt!
Köper du en kamera som kan spara bildfiler i raw format så blir det mindre brus än med jpg. Men lite mera jobb när du ska framkalla dessa sk digitalanegativ raw filer.
Eftersom du är novis rekomenderar jag fotosidan.se fotoskola som du kan läsa på nätet. Mkt bra. Jag är ganska ny själv med foto så den lärde mig mkt.
Mina bilder:
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=44592