Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa digitalkamera!?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-25 11:44

Funderar starkt på att köpa en digitalkamera under mellandagsrean. Jag har kollat runt lite och jag vill nog ha en hyfsat kompakt kamera (fickformat), dvs. ingen systemkamera. Jag vill dock att man ska kunna ta hyfsade konstnärliga bilder (bra färgåtergivning, skärpa, zoom etc.) med den och gärna att den tar bilder bra i mörka miljöer utan blixt (makro?!?!?). Gärna att den också tål lite tuffare tag då jag är ute och cyklar och vandrar (dock absolut inget krav då bildkvalitén är viktigare). Mitt pristak ligger omkring 2500-3000 kr, gärna mindre. Finns det någon bra/prisvärd kamera under dessa kriterier?

Denna ligger i överkant på ditt pristak, men Scandinavianphoto har erbjudande på Fuji Finepix F30 + 1GB minne + väska för 3600. Det är en mycket bra kamera, antagligen bäst i sin prisgrupp. Annars är säkert Panasonic DMC-TZ1 ett bra val om man ska lyssna på DPReview.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-25 12:24

Jag lägger också min röst på Fujin. Har föregångaren F11, en fantastisk kamera. Och F30 ska bara vara bättre...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-25 16:46

Har en canon ixus 65, tycker den täcker alla mina behov..
Det vill säga semester- och fest bilder..
Sen är den ju fruktansvärt snygg också

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-25 19:03

Jag vill absolut ha widescreen på filmen digitalkameran tar, och bilderna ibland.

Har kollat på denna -->

Panasonic Lumix FX01, fick bästa film och bildkvalalité i tidningen M3s test förra månaden. 8 av 10 i betyg. Kostar visst runt 2,500:- nu.

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 23:07

Finns det något bättre forum att ställa denna fråga? Behöver lite fler tips...

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-28 08:46

Tack!

Ursprungligen av Amphibian:

Funderar starkt på att köpa en digitalkamera under mellandagsrean. Jag har kollat runt lite och jag vill nog ha en hyfsat kompakt kamera (fickformat), dvs. ingen systemkamera. Jag vill dock att man ska kunna ta hyfsade konstnärliga bilder (bra färgåtergivning, skärpa, zoom etc.) med den och gärna att den tar bilder bra i mörka miljöer utan blixt (makro?!?!?). Gärna att den också tål lite tuffare tag då jag är ute och cyklar och vandrar (dock absolut inget krav då bildkvalitén är viktigare). Mitt pristak ligger omkring 2500-3000 kr, gärna mindre. Finns det någon bra/prisvärd kamera under dessa kriterier?

Nu ska vi se. Bra mörkerfoto, det betyder ljusstark eller lågt brus. Lågt brus betyder Fuji, F30 och E900 är väl lämpliga val. F30 klarar högre ISO-tal, men det viktiga är att båda verkar göra ett bra jobb på 800. Jag har känt på F30, och även om känslighet och brus är imponerande så gillar jag inte kameror med så dåligt grepp. Där är E900 bättre.

Hög ljusstyrka är mycket ovanligt i kompakta kameror. Det bästa man hittar brukarvara 2.8. Ricoh GX och GX8 har 2.5, bra nog för att göra en viss skillnad om än inte enormt. Jag tror några Canon-kameror i A-serien klarar 2.6. Finns det andra?

Glöm inte att kameran skall ha vettiga manuella inställningar om du ska ta annat än enkla partyfoton

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-30 21:30

Har en väldigt novis fråga som jag skäms att fråga. Hur högt ISO-tal bör en kamera ha för att man ska kunna fota bilar i mörker sådär så att strålkastarna blir utdragna!? Funkar F30 till detta, exempelvis?

Nja nu har inte iso talet riktigt med utdragna stålkastare att göra.

Iso talet är ljuskänsligheten. Högre iso=högre ljus känslighet=snabbare slutar tider=mindre utdragna strålkastare.

Så utdragna strålkastare fixar du genom att först ställa kameran på stativ och sedan justera hur långa strecken blir med slutartiden.
Du ska alltså kolla så att du köper kamera som du kan välja S-läge eller A-läge om du vill utvecklas som fotograf. s=shutter=slutare a=aperture=bländare.

På tal om iso så brukar höga isotal göra sämre kvalitet på bilder. sk digitalt brus.
Bilderna blir lite gryniga och med oftast röda/lila små prickar i mörka partier.
Bättre dyrare kameror fixar detta bättre än billigare. Det jag menar är att en billig kamera ger brusiga bilder redan vid 400 och en bättre vid 800 enkelt utryckt!

Köper du en kamera som kan spara bildfiler i raw format så blir det mindre brus än med jpg. Men lite mera jobb när du ska framkalla dessa sk digitalanegativ raw filer.

Eftersom du är novis rekomenderar jag fotosidan.se fotoskola som du kan läsa på nätet. Mkt bra. Jag är ganska ny själv med foto så den lärde mig mkt.

Mina bilder:
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=44592

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-31 16:43

Tack, Rickard och ni andra... ska kolla vidare! Gott nytt år!

Högt ISO har du, som sagt, för att hålla nere rörelseoskärpan, inte för att öka den. Mörkerfoto på stativ är en annan sak, gör man det är det bra om kameran kan svartbildssubtrahera. (Dvs kameran tar en bild med slutaren öppen, och en med slutaren stängd, och subtraerar den svarta bilden från den riktiga. Detta kompenserar för variationer i sensorn.) En kamera som inte har det brukar ge en massa salt-och-pepparbrus vid mycket långa exponeringar.

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-01 22:58

Ok... låter avancerat... Men kan man få Fuji F30 att funka för mina ändamål? Har den hyfsade manuella inställningar?

• Medlem
  • Lund
  • 2007-01-04 01:15

de flesta kameror har mörkerströmsexponering inlagd, tom gamla nikon coolpix från 2001 har det
Köp en ixus 65 för 2300:- , min dotter fick en i julklapp och den fungerar bra, tom med så bra att jag själv vill ha en
Mikael
som använder 5d, d2x, 30d, mfl i jobbet

Ursprungligen av miri:

Köp en ixus 65 för 2300:- , min dotter fick en i julklapp och den fungerar bra, tom med så bra att jag själv vill ha en

Men den har väl inte manuella instaällningar i någon större grad?

• Medlem
  • Lund
  • 2007-01-04 19:54

Priset avgör, trådskaparen har satt ett tak, enda kameran med vettiga manuella inställningar och hyffsade brusegenskaper är i så fall att leta efter en beg Canon G6 som även har rawinställning.
Mikael

1
Bevaka tråden