Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig upplösning på Mac?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har just lyft över några tusen bilder från Canon Zoombrowser på PC till iPhoto på Mac och kan konstatera att bilderna numera (efter transporten) är markant sämre i skärpa. Konturer har fått rejäl taggighet och så vidare. Vad beror detta på och hur kan jag justera det?

Kan det bero på zoomningsfunktionen i iPhoto? I ZB så visades bilderna i sin originalstorlek. I iPhoto är den ju mer rörlig, så att säga.

Agam.

Bildfiler ändras inte mellan plattformarna men, precis som du funderar över, så kanske programmen som presenterar bilderna gör det olika. Ser bilderna lika bra ut i andra bildprogram på macen?

I programmet Förhandsvisning ser de jättebra ut. Även på iTools hemsida. Det är bara i iPhoto som de blir klart taggiga oavsett vilken "zoomning" jag gör med spaken eller om de tas upp i "redigerafönstret". Jag upplever dessutom iPhoto som mycket trögjobbat (256 MB RAM). Det förefaller tungt att ta fram bilderna ibland. Segare än i Zoombrowser med bara 128 MB RAM.

En djupare undersökning visar att det förefaller som om bara vissa av bilderna visas grövre i iPhoto än i det andra programmet.

I Zoombrowser var jag mycket nöjd med bilder i 480 x 640 men det är de som är markant grovkorning i iPhoto. Däremot så blir bilderna i 1600 x 1200 helt ok även i iPhoto. I Zoombrowser kändes det precis tvärtom, som om det inte fanns något bra visningsläge för den höga upplösningen och här är det som om det inte finns något bra visningsläge för den låga.

Adrian B!

Jag har löst problemet.

Felet ligger i "redigerafönstrets" visning.

Man ska gå in i "inställningar" och där välja att bilderna vid dubbelklick ska öppnas i "separat fönster" i stället för i "redigerafönstret". Det ger alltid bra skärpa. Då visas bilden i 101 % för de lågupplösta och 48 % för de högupplösta. Därifrån kan man sedan dra i hörnet för zoomning.

Det kan ändå tyckas märkligt att "redigerafönstret" inte visar bra skärpa...

Tack för hjälpen ändå.

Det var så lite så... Huvudsaken är ju att det inte bilderna det är fel på, utan bara hur de visas.

1
Bevaka tråden