Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Början till närradio

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 21:02

Jag undrar om det finns ngn bra grej att ansluta en analog apparat till macen med?
Jag tänker starta en närradiokanal/program för regelbunden utsändning, men innan vi får ihop anslag till att köpa utrustning skulle jag kunna använda mina gamla Nakamichimikar (överraskande bra) och en Sony halvpro kassettmaskin, (liten och nätt, men en jävel på att spela in på), men då skulle jag behöva föra över en del till digital form.

Tips emottages tacksamt.

PS Det skall mest vara talradio med vissa musikinslag.

De flesta macar har analog ingång så det enda du behöver är en adapter, annars så finns det massvis av billiga USB ljudkort hos de flesta musikaffärer eller t.om hos Biltema och Claes Ohlson

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 00:29

Jaha, nu har jag köpt en Griffin iMic. På förpackningen står det att det bara är att plugga in den och köra, och jag trodde att den skulle dyka upp på skrivbordet, men det gör den inte. I Systeminställningar dyker den upp under Ljud in.

Jag anslöt TCD5an men inte fan kommer det ngt ljud...

Är det nån som sysslar med ljud som kan tipsa? Eller länk nånstans?

Jag är totalnovis på digitalt ljud. Har däremot sysslat med analoga utrustningar i massor av år.

in in
ut ut
in ut
ut in

det är enkelt

  • Medlem
  • Gotland
  • 2006-12-12 21:02

Det kanske fattas nåt litet program som ska hantera ljudet...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-25 18:27

Yes, Nu har jag kommit en bit längre.

iMic översätter det analoga ljudet till digitalt och via Final Vinyl kan jag göra en digital fil på HDn och bränna den. men filen är i format .aiff eller .AIFC och det hörs ingenting när jag spelar CDn i en CD-spelare inte heller i en DVD (i o f s en gammal skitsamsung).

Vad är det för format på ljudet på en CD?

Vad skall jag förvandla den till för format för att t ex Garageband ska kännas vid den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-26 11:02

Vidare forskning ger vid handen att iTunes kan konvertera till olika format, bl a MP3 Men frågan är vilket format det är på en CD-skiva. Jag har hört .au, andra säger .aiff

Mörkret lägrar sig.

En vanlig cd-skiva är väl okomprimerat ljud, typ .wav alltså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-26 17:00

Ingen aning, men har fått många förslag - .aiff, .aifc, .au.....

Du ska inte bränna som en dataskiva med en AIFF-fil på, du ska bränna som en AUDIO CD.
Det låter som att du försöker bränna på det förstnämnda sättet nu.

Det iMicen gör är att förstärka och digitalisera ljudet från din mik (älskar Nakamichi förresten). Sen kan du använda vilket program du vill för att redigera och spara ner. Själv skulle jag rekommendera Audacity, som finns på svenska och är gratis. Eller Garageband som du kanske har på din mac, det är minst lika bra och också gratis.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-31 09:57

En CD-skiva är okomprimerat ljud i PCM-format, vilket är detsamma som wav eller aiff. Men den måste som n00bkillaz skriver brännas som audio-CD och inte som data-cd. Annars kan inte CD-spelare läsa PCM-ljudet.

1. Lägg in filerna (aiff eller mp3 eller vad det nu är) i iTunes. 2. Skapa en spellista med lagom långt innehåll för en cd (i minuter, inte megabyte). 3. Tryck på "bränn skiva"-knappen längst ner till höger i iTunes-fönstret. 4. Vips skapas en standard audio-cd...

1
Bevaka tråden