Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klipp i FCE

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blev just besviken på Finalcut express, det verkar inte gå att importera "orginalklippen" från kameran.
I iMovie har det ju vart busenkelt.
Nu så verkar det som om man "manuellt" ska kapa ner materialet? Hoppas vi har missat nått
Någon som kan hjälpa oss med tips om detta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 19:26

Final Cut tror jag bara kör i en kassett rakt av också. Konstigt faktistk. iMovie har den och en annan funktion som saknas i FCP och FCE: BAKGRUNDSRENDERING!

Efter lite sök på apples forum så fann jag det bara var att gilla läget
Verkligen spännande att se om man klarar sig med iMovie3 då, den är snart färdighemladdad
Kanske man kan bolla mellan iMovie och FCE...

Och det gick inte heller nå vidare, iMovie och FCE kör inte samma format(?).
Man kanske är bortskämd med OS X, men jag tycker man bara skulle behöva dra ett klipp från iMovie och släppa det på FCE så var saken biff...

iMovie vill inte var med längre när tidslinjen kommer uppåt en halvtimma eller mer. När kommer den där uppdateringen av iMovie som det pratades om förra veckan?
Tills vidare finns det smidigare program för dv-redigering än FCP, FCE och iMovie för OS X?
FCE hade ju vart okej om det inte vore för det här med klippen, men som det är nu så känner jag mig hindrad att göra det jag ska med mina filmsnuttar och vill köpa någonting som matchar FCE fast med klippen direkt.
Tips?

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-25 01:49

Det skulle väl vara Avid Xpress DV 3.5 isf.

Productivity Features
* DV scene extraction instantly builds individual clips from a single DV clip

www.avid.com

Dett finns en review här .

jag måste säga att jag inte riktigt förstår problembeskrivningen här:

Fånga från kameran:

det närmaste man kan komma imovie är väl att startar kameran, trycka på capture now och sedan när klippet är inläst applicera Dv scene detection på det inlästa klippet.
FCE står förinställt på att inte fånga mer än 30 minuter, men det är bara att kryssa av i Pref/scratch disks.

Annars får definiea sina klipp med in och utpunkter och sedan trycka batch. ( i kringla 8 fönstret/capture allstå)

Imovie arbera med DV stream, FCE och FCP arbetar med DV PAL. DV stream stödjer inte tidkod, därför fungerar inte det formatet utan konvertering i FCE/FCP. En konvertering måste göras. Titta i Manualen, den medföljande PDF:en , just ditt problem står beskrivet där. om det är detta som är ditt problem

Dv-start/stop detection gjorde jobbet enklare, tackar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-26 09:49

DV Start/stop är något jag hoppas kommer i FCP 4.0... Att programmet dels hittar "stop" i DV-kameor, men även kan söka efter X sekunder svart-rutor desutom. Jag läser in många, många VHS:er med showreels å det skulle hjälpa mig ordentligt om Final Cut själv kunde leta upp alla segment med svart (så jag slapp! )

1
Bevaka tråden