- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
- 2006-12-13 17:08
En av de fantastiska sakerna med macvärlden är dess utbud av högkvalitativa sharewareprogram. Jag har förstått att detta är något som inte riktigt har sin motsvarighet i windowsvärlden, för trots mycket större marknad så är betalningsbenägenheten betydligt mindre än i macvärlden. Därför kan massor av duktiga utvecklare leva eller åtminstone delvis leva på inkomster från sharewareprogram, vilket gör att vi får ännu bättre program.
Gratis är gott och det finns väl ingen som tackar nej till ett välskrivet program som är fritt att ladda ner. Adium och Firefox är två fina exempel på program som jag använder varje dag. Men med de ibland löjligt låga priserna på sharewareprogram finns det ingen anledning att dra sig för att köpa sharewareprogram för mac ifall man gillar programmen. De flesta program kostar mellan 5 och 50 dollar, många ligger på 15-25 dollar ungefär, och det är inte speciellt mycket pengar för ett program som gör stor nytta. Tänk för ett ögonblick på hur mycket pengar ni lagt ut för er fina mac, då framstår kostnaden för programmen som väldigt liten.
Nu när året börjat närma sig sitt slut tänkte jag sammanfatta vilka sharewareprogam jag köpt under året. Alla är välkomna att ge sin lista på inköpta program, men kom ihåg att de ska vara inköpta under 2006 och de ska vara sharewareprogram (jag funderade på om uppgraderingen av BBEdit räknades in, men tog inte med den).
Kanske lämpar sig något av nedanstående program som en julklapp till en macanvändare i din närhet? Här är i alla fall min lista på sharewareprogram jag köpt i år:
High PriorityHigh Priority är ett litet program som ger en extra meny i menyraden där man enkelt kommer åt sin "att göra"-lista från iCal. Jag har varit lite slö på att använda att göra-listan på sistone, men programmen fungerar utmärkt.
MacJournalMacJournal är ett program jag verkligen använder mycket. Här samlar jag alla anteckningar och annat jag skriver ner. Allt från brev, önskelistor och recept till javascript-kodsnuttar, mactips och styrelseprotokoll. Jag använder faktiskt det för en hel del ordbehandling också. Programmet har en enkel struktur och bra sökfunktion. Det har även en avancerad möjlighet att posta direkt till blogg, men jag har inte testat den biten ännu.
Eric's Ultimate Solitaire XJag har faktiskt redan en licens på Eric's Ultimate Solitaire X, detta inköp var en present till min mor på hennes födelsedag. Klart bästa patiensprogrammet, det är snyggt, lättanvänt och har massor av olika patienser att välja på. Min mor använder det dagligen.
Synk ProJag hann köpa både Synk 5 och senare uppgradera till Synk Pro i år. Synk är ett synkroniserings- och backupprogram som gör sitt jobb väldigt bra. Jag vågar inte säga att det är bättre än det hyllade SuperDuper eftersom jag inte använt det senare, men det är väldigt bra för mina ändamål. Utvecklarna är också väldigt inriktade på att sätta datasäkerheten i första rummet, så man kan lita på backuperna.
VisualHub
VisualHub är storebrorsprogrammet till iSquint, det fria och uppskattade videokonverteringsprogrammet för iPod. Med VisualHub kan man konvertera det mesta i videoväg på ett lätthanterligt sätt. Det finns fria verktyg som ffmpeg men jag har inget emot att betala för ett bra GUI som gör mitt liv enklare.Album Cover FinderAlbum Cover Finder gör precis vad namnet säger, hittar skivomslag med andra ord. Även om iTunes 7 numera kan göra detta automatiskt så lämnar iTunes funktion en del att önska och det är då Album Cover Finder tar vid.
CDFinderDet finns några olika diskkatalogiseringsprogram för mac och jag har fastnat för CDFinder. Det är funktionellt och enkelt att använda med bra sökfunktioner.
Feisar K800 Phone PluginFram till den dagen Apple fixar fullt stöd för K800 (och många andra Sony Ericsson-telefoner) behöver man denna plugin till iSync. Kostar nästan ingenting (typ 20 kr tror jag) och gör sitt jobb. Köpt åt min mor som faktiskt har en mycket häftigare mobil än jag har.
DiscoDetta kanske var ett förhastat köp såhär i efterhand. Programmet såg lovande ut, men det har fått väldigt mycket kritik på sistone för att bara vara yta och ha allvarliga brister i gränssnittet. Men programmet har inte ens nått version 1.0 ännu, å andra sidan.
Synergy
Ett litet men mycket användbart program som ger knappar i menyn för att kontrollera iTunes. Kan även ge en snygg liten ruta som visas när man byter spår. Ett extra plus för en uppsjö av skinn att välja på för att få precis det utseende man vill på knapparna. Det pågår en utveckling av en förbättrad version, Synergy Advance, som jag inte hunnit kolla närmare på ännu.
Det var årets sharewareinköp från min sida och sånär som på Disco så kan jag varmt rekommendera alla programmen. Vilka sharewareprogram har du köpt i år? (Jag vill inte att denna tråd blir en allmän tipsa-om-bra-shareware-tråd, så håll er till sharewareprogram ni köpt under 2006.)