Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur läser man FourCC?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt igår kväll och letat info om codecar och det fanns en hel del i detta forum. Fick svar på allt jag behövde utom hur man läser FourCC-fälten. Någon som kan svara på det?

[ 01. februari 2003, 17:03: Meddelandet ändrat av: Sven Eriksson ]

Det enklaste sättet är att använda programet Dumpster som finns på http://developer.apple.com/quicktime/quicktimeintro/tools/index.html

(Dock så är det för classic)

FOURCC ligger under "sample descriptions under track media (moov/trak/media/minf/stbl/stsd), för video spåret.

Fungerade inte så bra när jag testade på en mpg fil. Det stod bara att den fungerade på moov när jag laddade ner den. Ska den fungera på alla sorter?

[ 01. februari 2003, 17:03: Meddelandet ändrat av: Sven Eriksson ]

Varför skall du ändra MPEG1 fourcc? En MPG container kan bara ha MPEG1 streams och om du ändrar FOURCC så går inte filmen längre att se på.

Tror inte ens att .MPG har en FourCC då FourCC var till för Video for Windows från början för att registrera olika codecs.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sven Eriksson:
Fungerade inte så bra när jag testade på en mpg fil. Det stod bara att den fungerade på moov när jag laddade ner den. Ska den fungera på alla sorter?

Det fungerar så vitt jag vet på AVI, MOOV och MP4
Men sätt inte alla pengar på det sistnämnda dock.

1
Bevaka tråden