Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

M-Audio FW 410 + TiBook?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såg i en tråd för en tid sedan att någon beställt, men då ännu ej fått levererat, en M-Audio FW 410-låda.

Det skulle vara intressant att få läsa en snabb utvärdering av hur det funkat, eftersom jag funderar på att skaffa en själv, för att använda mobilt.

Allra bäst vore förstås om någon hade erfarenhet av att köra den på en TiBook 1GHz...?

Ingen som fått igång den...?

*famlar efter telefonen för att annullera beställningen*
:eek:

tror inte firewire 410 har kommit riktigt ännu, har själv spanat på dom sen dom lanserades...

men som vanligt med M-Audios grejer så kommer det säkert funka alldeles utmärkt !

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 17:16

Jag undrar också om det är någon som har testat M-Audios FireWire 410 Ljudkort? Är det någon som har hittat några bra tester på nätet..hmm, hittar knappt något alls

Jag kollade med en ÅF igår, och fick besked om att det kommer att ta ytterligare minst ett par veckor innan 410-an kommer till Sverige. Orsaken kunde han inte säga något säkert om, men han antog att den amerikanska marknaden visat så stort intresse, att Europa får vänta lite... (?)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 16:28

Det var jag som hade bestället firewire 410 och har nu haft det en månad. Den är absolut så stabil som jag hade hoppats på, till ett grymt pris. Nu har även lexicon dykt upp med en liknande burk i samma prisklass, klart värt att titta på om man går i köptankar.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 17:46

Var fick du din ifrån?
Jag har försökt få tag på en sedan början av sommaren men alla säger "kom tillbaka om två veckor".

EDIT:
Var precis inne på deras hemsida och nu står det "Now Shipping". Yes! Ska ta och köpa en tror jag.

Macoteket har den nu. Jag fick hem min i fredags.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 19:54

köpte min för en vecka sedan hos Estrad i stockholm. funkar hur bra som helst.

Finns även i Umeå, på Musikanten.
Har testat på såväl G4 som PB 12", funkar.

Äntligen fått tid att testa 410-an, och måste erkänna att jag är lite imponerad. Den har, trots avsiktligt omild behandling, fungerat fullkomligt strålande, både via midi, spdif, rca, XLR och tele. Pad-en känns kanske en aning i överkant dämpande, men det kan ju bero på min ovana med level controllern. Kompakt och känns gedigen, kommer säkert att funka urbra mobilt. Verkar oerhört strömsnål, körde 6-polig FW men märkte ingen skillnad i batteritid på TiBooken.
Å inget plastskräp.... plååååååtlåda!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 14:31

Hello,

Jag införskaffade mig ett ex av FireWire 410 kortet för ngr dagar sedan. Det jag upptäckt är när den är inkopplad i datorn (PB 1,25 Alu) så börjar datorn föra en massa oväsen. Ett ganska väsande och pipande ljud. Väldigt konstigt och jobbigt då kondensatormicken fångar upp ljudet.

Ett annat problem är att datorn tappar kontakten med ljudkortet ibland. Enda som går att göra då är att starta om datorn....

Är det någon som har liknande erfarenhet?

/Ludo

Inte upplevt ditt problem faktiskt.
Däremot ett annat:
Med 10-12 audiokanaler så kommer ett sprakande ljud efter ca 5-6 sekunder in på en inspelning när man första gången efter inspelning sitter i mixerläge. Följande gånger man kör igenom låten/inspelningen är det tyst, men varför i hela helv...????
Jag har testat med lite olika mikar, och besynnerligt nog verkar det funka bättre med AKG-mikar än Beyer...???? Samson-mikar får ett jeeekla brum, trots phantom, men gamla goa SM57-or funkar kalas.
Inga problem med Line.
Samma mönster både på G4 och TiBook.
Klart förvirrat... fortsätter testa...:-)

är det någon som testat att få igång en mikk via fantomfeed på en bärbar när den bärbara inte har ström via nätdel utan endast från batteri ?
om ja, vilka batteri-tider kan man räkna med ?

en vän till mig köpte sin 410, men har ingen 6pin firewire kontakt så han kan inte testa...
han sa även att det varit lite problem med att den tappar kontakt då och då, men att det tydligen ska vara kabeln som e lite knepig.
enligt en kille på M-audio så skulla man komma undan detta med en skärmad firewire kabel...

M

Utan adapter till TiBooken, och med mycket aktivitet, har jag fått ung 2 tim användningstid. Jag har då haft Strömsparning på 1 min inaktivitetstid, för att vara snål. Phantommatning har jag inte vågat testa då, men skulle tro det blir lite kort tid...

ok...

funderar på att köpa en G4 iBook och en 410 för inspelningar ute på fältet typ...

verker det vara en vettig ide eller ska jag hellre lägga pengar på en bärbar DAT med en ny mikk ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons

en vän till mig köpte sin 410, men har ingen 6pin firewire kontakt så han kan inte testa...
han sa även att det varit lite problem med att den tappar kontakt då och då, men att det tydligen ska vara kabeln som e lite knepig.
enligt en kille på M-audio så skulla man komma undan detta med en skärmad firewire kabel...

M

Om han kör 4pin och alltså adapterström till 410-an, så borde ju inte batteritiden för datorn påverkas nämnvärt? Då har ju 410-an egen strömförsörjning?
Kontaktsläpp har jag också haft problem med, men bara de 2-3 första gångerna jag körde igång 410-an. Det verkar som om den "lärde sig" sökvägen, helmysko... (???:-)

"Skärmad FW-kabel" låter lite märkligt... ? Alla FW-kablar har väl jordstrumpa???

men är inte det skillnaden mellan 4 och 6 pin kontakten ?
just strömtillförsel ?

4 pin har det inte o 6 pin har det ?

eller e jag ute o cyklar ?
(på en svart postcykel från skåne...)

och jag trodde också att det bara fanns "vanliga" firewire kablar, men tydligen så ska det finnas skärmade firewire kablar...

jag ska kolla med MacForum imorgon tror jag...

  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 23:22

skakar liv i en gamal tråd......
en musikerkompis sitter med ett sjukt problem på en FW 410;
Logic express "hickar till", ljuder försvinner på ludmodulen (Xv5080)
en kort sekund för att sedan förtsätta helt i sync.
Detta sker helt "random" på nästan alla midifiler ,1-2 ggr per låt, olika ställen varje gång.
Använder han däremot ett valigt USB midi interface så uppstår inte problemet.
har även fått felet med ett Edirol FW interface, men ite lika frekvent som med FW410.
Datorn är en PB17".
känner någon igen problemet ???

1
Bevaka tråden