Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D20 objektiv för sportfoto

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vänner,

Lirar fotboll, men ibland e man ju skadad.... då vill jag ha bättre möjlighet att fota fotboll. Det standard Canon-objektiv som medföljde kameran är långt ifrån trevligt att använda då man inte kan fota på speciellt långt avstånd.

Är det någon som kan rekommendera ett trevligt objektiv som skulle passa för fotning av t.ex. fotbollsmatcher. Framförallt för närbilder på långt avstånd.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-01-04 16:33

Canon EF 70-200/2,8 L USM alt. Canon EF 70-200/4,0 L USM
+ Canon Extender EF 1,4x II

Nu börjar det närma sig inköp, och nu när jag läser ditt inlägg igen... så slås jag av att jag inte vet varför du la in Canon Extender. Vad tillför den? Är den ett måste om jag ska ha de objektiv du rekommenderade? Har alltså en Canon 20D.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Vad tillför den?

Förlängning av brännvidden motsvarande det tal som står på den (i detta fallet 1,4 ggr).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-07 15:21
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Nu börjar det närma sig inköp, och nu när jag läser ditt inlägg igen... så slås jag av att jag inte vet varför du la in Canon Extender. Vad tillför den? Är den ett måste om jag ska ha de objektiv du rekommenderade? Har alltså en Canon 20D.

Extendern är kanske inte ett måste, men kan vara mycket bra att ha om du upptäcker att du trots ditt nya fina och dyra 200 mm´s objektiv inte kommer tillräckligt nära. Då slänger du bara på extendern och kommer förhoppningsvis nära nog för att få det bildutsnitt du önskar.

Men det är klart, du måste ju inte köpa den samtidigt som objektivet, du kan ju testa och se hur det funkar för dig först.

Glöm inte att extendern tar ett bländarsteg!

  • Medlem
  • 2007-05-07 16:54
Ursprungligen av Kristofer:

Glöm inte att extendern tar ett bländarsteg!

Eller kanske snarare ett slutarsteg ...?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-08 13:13
Ursprungligen av stfm:

Eller kanske snarare ett slutarsteg ...?

Den stjäl ljus helt enkelt.

  • Medlem
  • 2007-05-08 16:31

Med motsvarande 448mm (35mm) kommer man nära fotboll.

Varför inte en Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM den ligger på 16000 hos Cyberphoto.
Lite dyr men är helt kanon, jag är helnöjd med min som jag haft i 5år

Mvh Anders

Ursprungligen av anders884:

Varför inte en Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM den ligger på 16000 hos Cyberphoto.
Lite dyr men är helt kanon, jag är helnöjd med min som jag haft i 5år

Mvh Anders

Jag har precis beställt ett 100-400mm f/4,5-5,6 L IS efter att ha läst mycket positivt om den! Tanken är att denna gluggen skall användas (och ersätta extendrarna) just till dessa tillfällen.
Har du något negativt att säga om den? Bortsett från största bländare och skjutzoom, dessa är redan väl kända.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-05-20 22:35

Är det tillräckligt med ljus så visst funkar det med 100-400 zoomen.
Jag rekomenderar ändå Canon EF 70-200/2,8 L USM med 1,4 extendern. Standardglugg för mig på fotboll, använder också 300/2,8 framför allt för ljusstyrkan, men den kostar ju en slant.
Bifogar länk till ett gäng fotbollsbilder tagna med Canon EF 70-200/2,8 L USM http://web.telia.com/~u90406944/KFF-Elfsborg/index.html
Kameran som jag plåtat med är i väntan på nya mark III en Canon 10D, funkar det med.

1
Bevaka tråden