Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra storlek på Windows-partition.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Valdemarsvik
  • 2007-01-05 11:19

Ja, hur resizar jag den utan att behöva formatera någon av mina nuvarnade partitioner (mac osx + windows-partition)? Jag har kollat lite i BootCamp Assistent. Jag tänkte att jag kan gå in på "installera windows xp", sätta i skivan och resiza partitionen där som man fick göra första gången, sedan avbrya installationen av xp. Men det gick inte. Jag får inte upp "resize-rutan" som man fick första gången när man skulle installera XP, utan datorn bara startade om och ville börja installera XP direkt istället. Så, är det någon som vet hur jag ska gå tillväga för att resiza min XP-parition?

/M

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-05 11:58

Det är enkelt att ändra storlek på Windowspartionen från Windows, det knepiga tycks vara att ändra storlek på OS X-partionen. Jag har sökt en hel del utan att hitta några svar.

• Medlem
  • Valdemarsvik
  • 2007-01-05 12:22
Ursprungligen av JockeBo:

Det är enkelt att ändra storlek på Windowspartionen från Windows, det knepiga tycks vara att ändra storlek på OS X-partionen. Jag har sökt en hel del utan att hitta några svar.

Okej, men för att öka storleken på Windowspartionen krävs ju då att jag gör OS X-partionen mindre

"Resiza"? Vad är det för fel på "storleksförändra"?

Hursomhelst, jag har för mig att jag läste nånstans om att det i och med nån ändring gick att ändra storleken på partitioner på mac utan att formatera om hela disk (dvs att ändra storlek och bevara data), men jag minns inte riktigt var. Förut gick det i alla fall inte.

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-05 20:01

Uppenbarligen går det iom att Bootcamp lyckas men hur man gör det utan att göra något annat är till synes en väl bevarad hemlighet.

Det verkar farligt att göra det den enkla vägen, läste detta på forum.onmac.net: " DO NOT use any other partition tools, as none fully understand the hybrid GPT/MBR partition scheme used on the Intel Macs - they will destroy your data."

Däremot, såvida man har plats för det på osx-partitionen, så bör man kunna ta en total ghost-dump av win-partitionen, formattera om den o se till att den blir större och sen hiva tillbaks hela innehållet så slipper man iallafall installera om windows. Tydligen ska det gå med detta: http://www.bombich.com/software/netrestore.html men jag skulle gärna hitta nån som gjort det och lyckats innan jag testar. Börjar bli trångt i mitt XP också.

1
Bevaka tråden