Det skulle kunna vara trasiga block på disken, dvs garantiärende. Om den försöker läsa eller skriva på ett ställe på disken där något enstaka block är trasigt kan den få problem och stå långa stunder och försöka om och om igen...
För att få disken utbytt på garantin kan det vara bra att ha någon logg att visa upp. Bland annat Drive Genius och TechTool kan skanna efter trasiga block. Själv har jag använt Drive Genius, och tycker det fungerar bra. Eventuellt skulle du även kunna använda dd i terminalen och skanna efter trasiga block.
Ett sätt som nämnts tidigare är att testa att formattera om disken med alternativet att skriva nollor på den, då kommer förhoppningsvis de block datorn upptäckt som trasiga att tas ur bruk. Om det är alltför många trasiga block eller man har 'otur' kommer det misslyckas, och du bör kunna kräva en ny på garantin. Det bästa tycker jag själv, om det är trasiga block på den, är att försöka få den utbytt direkt. Vet inte om jag själv skulle lita på en disk om den haft trasiga block tidigare, men det kanske bara är en känsla...