Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple MPEG2: STORT problem!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 13:22

Jag håller på att göra en DVD i DVD Studio Pro 1.5 på OSX.

Jag konverterar en animation gjord i After Effects till MPEG2-video genom Apple MPEG2 codec. Filen från AE är exporterad med ANIMATION 100%, 768x576 (FULL PAL) upplösning och konverteringen görs genom QuickTime player pro.

Problemen är:
1. Färger förändras

2. Storleken på en DVD-frame är för mig lite oklar...

Det första jag märker är att färgerna skiftar ganska markant från det okomprimerad till MPEG2-materialet. En magenta-färgad bakgrund blir snarare blodröd.

Det andra är storleken på en DVD/PAL-bildruta. Normalt är PAL-video 720x768 pixlar non-square pixels. Således om man gör grafik i photoshop (som bara jobbar med square pixles) så måste framen vara 768x576 pixlar. Det jag inte riktigt förstår är hur en DVD-frame är... QuickTime Player säger "720x540".

Jag undrar detta eftersom jag försöker göra en "introanimation" som övergår till en meny (stillbild i photoshop). Problemet är att få dessa att "matcha" i slutändan (skitsvårt när färger ändras och jag inte vet hur det är med storleken på framen...)

Någon som vet hur man gör/löser detta?

[ 03. februari 2003, 13:25: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-03 16:51

720x576 ska det vara.

kolla in denna tråden:
http://99mac.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=8;t=000957

[ 03. februari 2003, 16:52: Meddelandet ändrat av: martin ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 08:22

Tackar! Det där förklarar storleken. Det verkar inte som om DSP fixar square/non-square eller nått för om jag behåller menyn i 768x576 så blir den bredare än filmen... Gör jag om menyn i slutändan till 720x576 så ser det rätt ut.

Skumt.

Då var det bara hela grejen med FÄRGER... Apple MPEG2-codec verkar INTE vilja behålla dem så bra. Några tips hur man löser det?

1
Bevaka tråden