Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3ivx kodning på en Qicksilver?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det nån person som sitter med en dylik maskin och kodar 3ivx filmer?

Om detta är fallet - hur lång tid tar det för en 700 MB film?

En 2 timmar fim tar minst två dygn för mig, på en G4 350

Tar ca 12 timmar beroende på modell.
Varför just 3ivx?

• Medlem
  • 2002-03-17 16:16

Tror 3ivX är nerlaggt. webbsidan har inte uppdateras på snart ett år och forument är nerlaggt..

Har inte pratat med Stux på länge, men sist så var han lite sur för att Apple inte ville ha 3ivx i component download

Hmm.. Apple har höga kvalités krav.. Vet du varför dom sade nej?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-17 22:42

DivX 4.11 + en Intel P4/2000 kodar DivX snabbare än realtid...
http://www.tomshardware.com/video/01q4/011207/divx411-10.html

// kimmo

• Medlem
  • 2002-03-18 01:58
Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
Hmm.. Apple har höga kvalités krav.. Vet du varför dom sade nej?

Han misstänkte det berodde på att namnet 3ivX låter förlika DivX...

Citat:

Tar ca 12 timmar beroende på modell.
Varför just 3ivx?

Jag tog 3ivX som exempel för att det är en billig codec, den har hyfsad+ kvalitet men den drar mycket kraft att koda (samt spela upp) = perfekt "test" codec.

Sorenson ser annars fruktansvärt bra ut, men kostar litet mer.

Citat:

Skapades ursprungligen av: nixon:
Han misstänkte det berodde på att namnet 3ivX låter förlika DivX...

Oj vad nojig han är Mr Stux *-Jedi...
Om det är så bytt namn.. Jag tror mer på andra saker än det... Ska se vad vi kan få ut av Apple i QTCentral sen

Citat:

Skapades ursprungligen av: kimmo:
DivX 4.11 + en Intel P4/2000 kodar DivX snabbare än realtid...
http://www.tomshardware.com/video/01q4/011207/divx411-10.html

// kimmo

"Toms Hardware" är dock inte så pålitlig källa. Dom har skrvit många pinsamma saker genom "tiden"..

Dom påstår b.l.a att Intel har gjort egna versioner (som dom sen har skickat till dom) av FlaskMPEG Encoder.. (skulle inte tro att Intel gjorde DVD rip verktyg..)

FlaskMPEG är inte ens en encoder.. Utan ett preprocessing/dvd rip verktyg
som sitter på topp av MS Netshow/Media eller Adobe Premiere Plug-ins..
Toms Hardware säger dessutom att det är en MPEG4 encoder..

Dom är dessutom ruggigt okunniga. Dom påstår att Intel har varit med och hjälpt DivX. Faktum är att det enda inblandingen är att dom har använt sig av Intels utvecklarverktyg.
Dom påstår vidare att MPEG4 kodning är realtiet, men att det har lämmnat MP3 Audio i kylan..

Om man är minsta kunnig om MPEG4 så vet man att MPEG 1 Layer III inte matchar någon av MPEG4s ljudhantering (TwinVQ och AAC) varav MP3 Audio är totalt onödig.. Dom refererar till vad jag tror att DivX 3x skulle vara MPEG4..

Toms Hardware skriver.. Kort sagt.. Rätt så mycket skit.

En lätt sak för er att lära er. En MPEG4 fil har filändelsen .MP4
har filen någon annan filändelse så är det INGEN MPEG4 fil.

Citat:

"Toms Hardware" är dock inte så pålitlig källa. Dom har skrvit många pinsamma saker genom "tiden"..

Dom påstår b.l.a att Intel har gjort egna versioner (som dom sen har skickat till dom) av FlaskMPEG Encoder.. (skulle inte tro att Intel gjorde DVD rip verktyg..)

Toms Hardware skriver.. Kort sagt.. Rätt så mycket skit.

Jag kommer ihåg hur mycket dålig press Intel fick i samband med lanseringen av sin P4. En av dom sakerna man ofta hade som bänkmärke när man jämförde P4 mot AMD och äldre Pentium var DivX. Jag tycker inte alls att det är otroligt att nån eller några Inteltekniker kunde hjälpa till att SSE-optimera koden och se till att källkoden byggdes med en kompilator som genererade så effektiv P4-kod som möjligt. Jag tycker inte det är mera suspekt att rippa sina DVD-filmer än att rippa sina CD-skivor.

Jag kan berätta om mina egna behov, också. Jag har ett antal DVD-filmer här hemma. Min släkt har också ett landställe som vi brukar åka till och umgås. När jag kommer till landet vill jag gärna ta med mig mina köpta DVD-filmer så att vi kan titta på dom där. Jag vill mycket hellre ta med mig en 120 gig firewire disk än någon hyllmeter filmer. Jag skulle alltså vilja rippa mina filmer till något format så att jag kan visa det genom en dator. Jag har tillgång både till Mac och PC och allra helst vill jag inte lägga ner ytterligare pengar på programvara. Finns det några fria alternativ på Mac? Hur mycket pengar kostar det bästa alternativet på Mac? Hur snabbt/långsamt kodar man på Mac?

Lägg märke till att jag struntar om något är MPEG4 eller inte. Jag vill att kvaliteten skall vara god, och krympa filerna ganska mycket. Ungefär som DivX på PC alltså.

Citat:

Det FINNS en "Intel version" av FlasKMPEG, sen om det är Intel som står bakom den vete faen. Det finns en specialversion optimerad för AMD med.

Sen är ju FlasK inget "DVD rip verktyg", om man rippar DVD med det är ju upp till var och en. Man måste ju inte rippa MP3 med iTunes om man tycker det är moraliskt fel?

Citat:

Skapades ursprungligen av: ace4711:
Lägg märke till att jag struntar om något är MPEG4 eller inte. Jag vill att kvaliteten skall vara god, och krympa filerna ganska mycket. Ungefär som DivX på PC alltså.

Och ett antal andra codecs

Citat:

Och ett antal andra codecs

Men, om jag _vill_ använda min Mac, vilken codec använder jag då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-18 14:04

Jag menade bara med mitt inlägg att kodning av DivX inte lirar alls i samma division på mac-plattformen. Så som svar till ace4711, tycker jag verkligen att du ska använda dig av en nyare pc och Flask MPEG vid digitalisering av dina DVD plattor.

Jag håller med om att Tomshardware kan skriva en del tekniska tabbar och misstolka en del grejer.. Men det var liksom inte grejen med mitt inlägg från början.. Men det är ju trevligt att folk är uppmärksamma..

// kimmo

Citat:

Skapades ursprungligen av: C. Andersson:
Det FINNS en "Intel version" av FlasKMPEG, sen om det är Intel som står bakom den vete faen. Det finns en specialversion optimerad för AMD med.

Sen är ju FlasK inget "DVD rip verktyg", om man rippar DVD med det är ju upp till var och en. Man måste ju inte rippa MP3 med iTunes om man tycker det är moraliskt fel?

1. Dom påstod att Intel själva har en version. (Intel själva förnekar)
2. Okej, visst. Dom själva kallar det för det (också!, förvirrande!)

Jag försöker inte här säga nåt om kavlitén på DivX eller inte. Det jag försöker säga är att Toms Hardware inte är en pålitlig källa.

DVD är "suspektare" att rippa. Då licensvillkoren är helt annorlunda och mycket hårdare.

Sen om folk ska skriva om FlaskMPEG och DivX så tycker jag man håller sig till fakta och inte svävar ut och börjar fantisera.

Så fort du använder ett program som inte har licens (att göra just så) för att bryta kopieringsskyddet så är det i princip olagligt. Fast det är är ju en annan femma.

Tänk bara på att när du köper DivX 5 Pro (Kostar ca 400kr) så var jäkligt noga med att hålla uppsikt på transaktionerna. Har hört en hel del om konstiga debiteringar. (Du kan bara hanlda med kort)

Citat:

Jag menade bara med mitt inlägg att kodning av DivX inte lirar alls i samma division på mac-plattformen. Så som svar till ace4711, tycker jag verkligen att du ska använda dig av en nyare pc och Flask MPEG vid digitalisering av dina DVD plattor.

Jag håller med om att Tomshardware kan skriva en del tekniska tabbar och misstolka en del grejer.. Men det var liksom inte grejen med mitt inlägg från början.. Men det är ju trevligt att folk är uppmärksamma..

// kimmo

Citat:

Skapades ursprungligen av: ace4711:
Men, om jag _vill_ använda min Mac, vilken codec använder jag då?

DivX ;D
Sorenson pro 3.1
MPEG4 (hehe, ni har inte det ännu)
On2VP
VP5 (http://www.on2.com/) snart. till QT... Mycket, mycket hög kvalité!
3ivx
MPEG1 (nåja)

Btw, OpenDivX hemsida är hackad http://www.opendivx.cx/

[ 18 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Citat:

// kimmo

Jepp, om du har en toksnabb PC, så rekomenderar jag det också.

• Oregistrerad
  • 2002-03-18 15:21

Jag mailade och frågade hur det ligger till med 3ivx för en vecka sedan och fick den här responsen:

Q:
Hi, I´m probobly not the first to ask, but I´m curious to know what´s happening with the 3ivx project. I´ts been a while since the forum closed and news are scarce. So, how is the project coming along?

A:
It´s coming along fine
Keep checking the web-site for updates

Greetings,
Jan

Så jag antar att projektet lever, men frågan är hur intressant det är när väl QT6 med MPEG-4 släpps. Min erfarenhet av 3ivx är att det är lååångsamt.

Kul att det lever kvar! MPEG4 i all ära. MPEG4 är "låst" vilket 3ivx, Sorenson o.s.v inte är.. Så codec tillverkarna kan fortsätta att förbättra kvalitén..

• Medlem
  • 2002-03-19 02:57
Citat:

Kul att det lever kvar! MPEG4 i all ära. MPEG4 är "låst" vilket 3ivx, Sorenson o.s.v inte är.. Så codec tillverkarna kan fortsätta att förbättra kvalitén..

jepp, men det måste ju finnas en gränns för hur mycket man kan komprimera utan att få stora förluster.. Men det är väl som i längdhopp, länge trodde man att man inte kunde hoppa mer än 8 meter

Tänkte bara nämna att 3ivx Delta 4 Preview Release 1 är släppt, som en försmak på vad som komma skall (spelar DivX 3,4 och 5) och är även rejält g4-optimerad, klarar utan problem att spela en 1024*468 divx5 (warcraft 3 cinematic trailer släppt av Blizzard Entertainment, går att hitta på deras websida) på en g4/533. Denna release av 3ivx har dock ingen encoder, men den är på gång (jag pratar dagligen med killen som är huvudansvarig för 3ivx på hotline)
Dessutom har DivX Doctor 2 släppts (nu version 2.1) för Mac OS 8.6-X, den gör ungefär samma sak som
(Och 3ivx skrivs 3ivx om man ska vara petig, inte 3ivX, enbart DivX som skrivs med stort x)

3ivx.com
DivX Doctor II

[ 22 April 2002, 11:17: Meddelandet ändrat av: Dave Lister ]

Bör påpekas att DivXDoctor II gör om filerna till 3ivx

Föresten så kan 3ivx encodern vara rätt snabb, själv kan jag rippa en film som är drygt 1h 40m (för att vara mer specifik så var det Ghostbusters jag använde för att testa farten) från dvd till 3ivx på drygt 5-6 timmar på en tibook 667mhz.

Jepp den nya 3ivx ser mycket lovande ut. För filmer på mac skulle jag välja 3ivx alla gånger framför DivX.

Synd bara att företaget bakom 3ivx är så "hacker" aktiga av sig (kolla deras forum t.e.x). Blir då svårt att komma in i finrummet.

Tyvärr.

1
Bevaka tråden