Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QT Sorenson Video 3 vs. MPEG-1

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-18 14:10

Hur stor skillnad är det egentligen kompressionsmässigt mellan formaten. Vilken MPEG-1 codec bör man använda för att få ut högsta möjliga kompression ur formatet ?

Jag har fått för mig att Sorenson 3:an knäcker ganska hårt vs. MPEG-1...

// kimmo

• Medlem
  • International user
  • 2002-03-18 14:33

Jämför man Sorenson Video 3 och MPEG1 så skulle jag lätt välja Sorenson 3, som slår MPEG-4 i flera men inte alla fall.

Sorenson 3 funkar ju dock bara i en sen QT medans MPEG1 funkar på alla plattformar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-18 14:37

Om man nu ska satsa på att göra riktigt sjyssta mpeg-1 filmer/snuttar, vilken codec använder proffsen t.e.x ?

// kimmo

• Medlem
  • International user
  • 2002-03-18 16:22

Jag är tyvärr inte insatt så mkt i MPEG1 komprimering, så någon annan som har input?

• Medlem
  • 2002-03-18 17:01

Jag brukar säga att Video 3 är 9x bättre än Whitebook Mpeg1..

Du kan hålla dubbla storleken (4x så många pixlar) till halva bitraten och ändå erhålla en bättre kvalité..

Mpeg1 320x240 videobitrate 150k/sec
Sv3 480x320 videobitrate 80k/sec (mindre artifacter)

Tänk på att mpeg 1 är snart 15 år gammal

När jag såg ämnet tyckte jag det var en litet udda jämförelse...

Jag vill passa på att kommentera Quicktimes exportmöjlighet Toast Video CD.. den är ganska dålig kvalitetsmässigt. Cleaner är att föredra.

Appropå Cleaner.. jag kan inte uppdatera till 5.1.1? Jag får bara error.

MPEG1 är ingen codec, utan ett filformat

• Medlem
  • 2002-03-19 02:34

Undvik Cleaner som Mpeg encoder. den gör bilden mörkare och är långasm samt att den inte alltid gör korrekta Whitebook mpeg1..

Här är en liten genomgång av Mpeg 1 encoders till mac:

Cleaner 5 - MPEG-1 export:
--------------------------
+ Funktioner för cropping, ljus och luminance, brusfilter etc
+Hygglig kvalité
+Batch encoding
-Extremt slö
-är inte alltid 100% VCD-kompatibel
-kan inte koda i bakgrunden (kan nog i osx, inte testat)
-dyr

Toast videoCD Export:
------------------------------

+Medföljer Toast titanium
+Enkel att använda
+ cropping
-Men alla croppninsalternativen förstö skalningen av bilden
-kan generera mpeg filer med buffer underflow, som får DVD spelaren att rycka eller i värsta fall krasha.
-Ingen batch
-låg kvalité
-låser upp datorn under kodning(ej osx)

VideoCD Maker Personal:
--------------------------------
+Genererar hög VCD compabilitet
+Bra Kvalite i "low-motion scenes"
+medföljer flera användbara småprogram (muxer/demuxer, aiff converter mm)
- mycket artifacter i "high-motion scens"
-låser upp datorn
-ingen cropping
-Ingen batch
-Dyr

Digigami MegaPEG:
-----------------
+ allt i ett paket
+ många encoder inställningar
+ Batch encoding - Bad user interface
- Medelmottig kvalité
- Lång kodningstid
- dyr

Heuris MPEG Power Professional:
-------------------------------
+ allt i ett paket
+ Many encoding options
+ många encoder inställningar
+ Genererar mycket HÖG kvalité ( den bästa jag sett)
- Uselt gränssnitt
- Exremt långsam
- Dyr

Movie2MPEG (beta releases):
---------------------------
+ Gratis
- Buggig, opålitlig
- medelmåttig kvalité
- långsam
- låser upp datorn
- Ingen batch

Astarte M.Pack 3.x:
-------------------
+ Snabb
+bra cropping
+ Bra grännsnitt
+ Kan koda i bakgrunden
+Gör VCD complatiba filer
- dålig Kvalitë i "high-motion scenes"

Astarte M.Pack 2.x:
-------------------
+ bra cropping
+ Bra grännsnitt
+ Kan koda i bakgrunden
+ Mycket bra kvalité även i " high-motion scenes"
+ gör VCD complatiba filer
+ Snabb, bara snäppet långasamre än 3.x

Mpack 2.x och 3.x har olika kodningsmotorer. 2.x är alltså bättre än 3 .x

Mpack finns inte längre sedan Apple köpte upp det och kodbasen är grunden i Apples DVD (mpeg2 ) satsning (idvd,mm)

Vill alltså rekomendera Mpack 2.x före Cleaner.. Den kan vara lite knölig att få tag i eftersom den inte har sålts på ett par år, men finns på alla välsorterade HL-servrar..

Ps. det är en god vän till mig som gör ca 200 VCD per år och har hårtestat alla encoders till mac.. mycket av materialet kommer från honom...

• Medlem
  • 2002-03-19 15:25
Citat:

Skapades ursprungligen av: Roger Johansson:
Tänk bara på att SV3 kräver mycket mer av datorn som ska spela upp filmen.

Mpeg 1 är en ganska tung codec, inte alls snabb. Sorenson har blivit snabbare för varje version och Sorenson video 3.1 är inte speciellt mycket långsammare än mpeg 1(den kan till och med vara snabbare).. sv3 är dessutom mycket snabbare på att koda än mpeg.1

• Medlem
  • 2002-03-19 16:24
Citat:

Kan faktiskt inte hålla med. Prova att köra en MPEG-1 och en SV3 på en gammal långsam PC. MPEG-1 går hur fint som helst medan SV3 hackar fram i ett par fps. Det säger iofs kanske mer om hur dålig pezeversionen av QT är på att utnyttja hårdvaran.

He he, Quicktime på PC är bara reklam för Apples hårdvara. Extremt taskigt program.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-19 17:59

Då kan du samtidigt ta och prova SV3 på en gammal Mac, behöver inte ens vara speciellt långsam... Där kan du snacka om att det hackar.

SV3 är ett mycket cpu-krävande codec, mkt mkt dålig jämförelse tycker jag. QuickTime funkar faktist mkt bra under Windoze, med vissa undantag.

Citat:

Kan faktiskt inte hålla med. Prova att köra en MPEG-1 och en SV3 på en gammal långsam PC. MPEG-1 går hur fint som helst medan SV3 hackar fram i ett par fps. Det säger iofs kanske mer om hur dålig pezeversionen av QT är på att utnyttja hårdvaran.

Citat:

Först Quicktime är inget program. Det är ungefär som att kalla MacOS X för ett program.

Två, hur uppspelningen av SVG3 är på PC har ingenting med QuickTime att göra utan dom som tillverkar codecen. I det här fallet Sorenson.

Sen undrar jag på hur gammla datorer ni har testat?
I WinXP på en "antik" 350 PIII så har alla filmer jag har testat fungerat felfritt (både SVG3 och MPEG1)

Jag tycker också QT player är rätt så dålig. Fast det är en annan sak.

Diskussionen handlade vad man fick bäst kvalité på 15 år gamla MPEG1 eller SVG3.x

Svar: SVG3.x har både bättre kvalité och ger mindre filstorlekar.
Om du ska köra filmer på på din PII200 eller Performa, Kör MPEG1, men räkna inte med att du kan koda filmen i någon högre kvalité om du vill bibehålla hög framerate..

• Medlem
  • 2002-03-20 02:05

Skall ni köra på antika vintage datorer så är det cinepak som gäller, vi andra håller oss till SV3

SVG3? Trams, vi hardcore nissar kör alltid Motion JPEG!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-20 12:24
Citat:

Jag påpekade bara att QuickTime i allmänhet är rätt slött på äldre maskiner, oavsett codec. Anledningen till att jag har testat det just nu är ett pågående projekt där kundens maskinpark till stor del består av stenålders-pc (typ P166). Då föll QT (iaf Sorenson Video) bort eftersom så gamla maskiner inte orkar spela upp QT SV2 eller SV3 med den storlek och framerate vi vill ha. ..

P166 ja du, du kanske skulle försöka hänga med i hårdvaruväg om du gör det samma i mjukvaruväg.

På min Wallstreet 266 hackar sv3 och går fetbort . Det är inte plattformen som avgör utan snarare prestandan. En mångårig gammal burk klarar inte av ny programvara det förstår de flesta...

Citat:

Det är inte jag utan kunden som behöver hänga med. Tyvärr vill dom inte det. Vad får dig att tro att jag inte fattar att SV3 kräver modern hårdvara?
Diskussionen började med en jämförelse mellan MPEG-1 och SV3. Jag konstaterade att SV3 kräver snabbare dator. Vad är problemet?

[ 20 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Roger Johansson ]

Utbildning är ett nödvändigt ont om man vill vara med och konkurera.. Så är det i alla "media" branscher.

Varför vill en kund ha badwill genom att ha dålig kvalité på något bara för dom inte har kunskap om att man kan ha annorlunda? Har sett streaming/kodnings byråer som har fått kunder att aldrig pröva sig på video p.g.a det.

Men över till huvudfrågan.

Ja SVG3 tar mer kraft än MPEG1 i vissa fall.

Inte för jag tror att på en t.e.x Wallstreet 266 märker skillnad på en film som är kodad i 640x352 med en FPS på 24 (SVG3 och MPEG1) och QDesign Music Pro 2 eller MP3 som ljudspår..

[ 20 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Trist för er.. Men främst för era kunder.. (var jobbar du btw?)

1
Bevaka tråden