Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Pro

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skaffat FCP och börjat importera och editera så smått. Två saker har jag lite svårt med:
Jag har filmat i 16:9-format inställt på DV-kameran (Sony PC-7). Vad jag förtått, så är detta inget bra men jag har rätt mycket material liggande.
Hur man till det i FCP? Jag har letat i manualer och inställningar, men får inte riktigt kläm på det. Jag vill sedan använda 16:9-materialet i både iMovie-project + separata QuickTime-filmer. Hur många pixlar är 16:9-formatet? Hur många pixlar är 4:3-formatet?

/Klas

16:9 är väl bra om du har utrustning för det. Konsumentkamerorna har inte en CCD som klarar av riktig 16:9. Då måste man ha en CCD för detta.

Som jag har förstått det så enda som händer då du ställer in 16:9 på en konsumentkamera är att du skärmar av toppen och botten av bilden.

Vad gäller storlek så är detta en lite konstig grej. FCP (DV) har inte (använder inte) kvadratiska pixlar men det har tex. Photoshop och allt du ser på skärmen.
Därför är storleken på bilden i FCP (PAL TV) 720 x 546 och i PS behöver man arbeta med 768 x 576.

Läs mer här: http://www.kenstone.net/fcp_homepage/basic_ps.html

Ett mycket bra ställe för FCP användare är: http://www.2-pop.com/

Micke W skrev: Därför är storleken på bilden i FCP (PAL TV) 720 x 546 och i PS behöver man arbeta med 768 x 576.

Mnja Micke, där har du lite fel, för TV är det istället 720x576 - inte 720x546 (dvs. 4:3 format - om 16x9 är jag osäker)

Har efter att ha medverkat i en mailinglista om digital video snubblat över något. På länken http://til.info.apple.com/techinfo.nsf/artnum/n60859 har jag uppfattat att när du spar i Fotoshop och 768 x 576 pixlar så ska du/ni sedan öppna samma fil och ändra (krympa) storleken till 720 x 576. På dataskärmen så kan detta se fult ut men INTE när det hamnar på bandet. Jag är nästan tvärsäker på att alla pixlar när det gäller DV är just "non-square", dvs. rektangulära.

Olle

[ 12-01-2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Du har rätt, det är en typo i boken och på Ken´s site. Det skall vara 576.

"Jag är nästan tvärsäker på att alla pixlar när det gäller DV är just "non-square", dvs. rektangulära."

Var det inte det jag sade?

  • Oregistrerad
  • 2002-01-13 00:13

i alla fall- i dina capture preferences, gör en ny men kryssa i 16:9 anamorph. Gör sedan likadant i sequence presets. Detta skulle jag prova först., jag har inte kört 16:9 projekt ännu,men prova skadar ju inte, det borde vara så här,

hej

Angående 16x9 så såg jag ett tips på 2pop.com ifall man vill ha bort det svarta upptill och nertill. Man kör det redigerade genom Cleaner (fd. Media Cleaner Pro) där man kan "skala bort" detta. Förvisso finns en option för 16x9 i Cleaner men det påstod någon gav ett halvtaskigt resultat.

1
Bevaka tråden