Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Störningar i överkanten

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-03-23 19:49

När jag kör in film från in Canon MV400 till min PowerBook i programmet Imovie så uppstår en flimrande vit linje högst upp på skärmen. Detta är något som syns redan när jag importerar filmen, och det är synnerligen irriterande. Har inte nån koll på om det syns om man spelar upp det på TV, men det spelar inte roll. Det här flimret (vit, darrande linje) hänger med vid export till QT etc.

Vad är detta för störning och kan man ta bort den på något sätt utan att beskära bilden?

Vette 17 hur man infogar bilder här, annars kunde jag klistrat in den.

Fredrik

Skulle väl kunna vara PAL/NTSC-problem. Kolla så att du har spelat in med PAL och att du har PAL som förval i projektet du importerar till.

Fast...det går kanske inte importera PAL till NTSC-projekt...hmm, minns inte riktigt.

Kolla om det syns i viewern på kameran. Eller om du kopplar kameran direkt till TV:n

• Medlem
  • 2002-03-24 21:12

Nej, det syns varken i sökaren eller på min TV. Skulle verkligen behöva reda ut detta, då jag inte vet om "problemet" hänger med tillbaka till kameran om jag väljer att skicka tillbaks det klippta materialet igen. Det är ju rätt störande att ha med flimret på exporterade QT filmer med. Det är inte så att flimret sitter i den del av (en hypotes) bilden som aldrig visas i TV´n, men nej - allt som syns i bild skall väl visas i TV´n.

Fredrik

Det är nog tidskoden du ser, du måste tyvärr cropa borta det om du skall få bort ur filmen och om den skall exporteras till fil, skall det användas på tv så ligger det utanför bilden och då är det inget problem.

/Johanw

• Medlem
  • 2002-03-25 08:55

Nej, jag är inte så säker på att det är tidskoden. Dels tror jag inte att den syns, dvs om man inte väljer att sätta på den. Men på min kamera - en Canon MV400 så tror jag bara att man kan välja att se inspelad tid tillsammans med övriga ikoner i sökaren. Dessutom vet jag inte om en sån här billig kamera har "riktig" tidskod.

Det ser mer ut som en flimrande, vit linje som kommer och går allra, allra längst upp i bilden. Som ett flimmer kan man säga, en slags störning.

Kolla på:

hem2.passagen.se/wetwo/linje.jpg

Högst upp ser ni en svag. ljus rand. Det är denna som flimrar, blir ljusare och mörkare för att ibland försvinna. Känns verkligen störande. Kan det vara så att mer information visas när man skickar över video till datorn än när man spelar upp på TV´n ? Men tanken med "smutsiga kanter" faller ju i och med att formatet är digitalt.

Såg även att det finns en tjockare, svart rand precis ovanför den ljusa.

Kan inte någon förklara vad det är jag ser?

Hälsn. Fredrik

[ 25 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

1
Bevaka tråden