Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för nybörjare

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå allihopa. Jag fick rådet att som nybörjare tanka hem Reason från propellerheads hemsida.

Ska göra det - men inte hemifrån eftersom det tar hiskeligt lång tid med modem.

Jag har en del erfarenhet som keyboardist, men tänkte börja ändra inriktning på musikskapandet genom att kolla in lite programvaror. Som det är nu för tillfället så tillåter inte min ekonomi några lyxiga programvaror. För att vara lite mera generell så tillåter inte min nuvarande ekonomi någonting överhuvudtaget!

Hur ska man gå tillväga för att komma igång lite smått utan att det kostar? En gammal keyboard har jag, en Roland S-50 som jag antar kan användas som MIDI kontroller.

Ja, råd av alla de slag skulle uppskattas! Ursäkta om det låter lite ospecifikt - men det är det också för en nybörjare som jag.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-29 21:38

Du kan komma igång gratis!

(Det var f ö jag som tipsade om Reason - men bara demoversionen; den kan man inte använda för sitt skapande, bara för att utvärdera och testa Reason).

1. Ladda hem ProTools Free - www.digidesign.com/ptfree

2. Damma av din S-50 och börja sampla av hjärtans lust.

PT Free kan vara din gratissequencer - och, om du har ett ljudkort och kör antingen MacOS 9 eller Win 98 (och fler? Me?) även din 8-kanalsbandare (med extrema pingpongmöjligheter jämfört med analog teknik).

Har du bara ljudkort och midisladdar + nå´n form av interface och en något sånär hygglig dator så kan priset pressas ner till 0:- - och möjligheterna är ändå enorma.

Låter inte så dumt det där!

Jag kör Windows 2000 och Linux RedHat på samma dator, med ett Soundblaster Live Value! Medan jag antar att Linux inte är någon höjdare när det gäller musikskapande, så erbjuder väl Windowsplatformen i princip samma möjligheter som Mac? Midi sladdar finns tillgängliga de ochså.

Visst, då ska jag väl ta och experimentera lite, få se hur det går!

Tack för råden.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-29 21:54

Tack själv, bara kul att utmanas!

Funkar inte PT Free så kanske det finns någon annan gratissequencer. Förresten - till SB Live har du en massa möjligheter, kolla den medföljande programvaran. Det ska väl finnas ett helt litet musikpaket? Har lite dålig koll på det.

Jaha, du tänkte på att jag kör 2k, och PT var skapat för 98/Me... Vi får väl se om det funkar endå!

Angående medföljande programvara till SB Live - jo det kanske kan stämma, man vet aldrig vad man kan hitta för användbart, ska kolla det också.

Så nu är det alltså dags att plocka fram min gamla S-50, vilka minnen...

PT Free fungerar inte under windows 2000

http://www.renoise.com/ <- den verkar rätt häftig annars tycker jag! Vet iofs inte om den grejar audio så bra.. men värt att kolla

Nej vad tråkigt! Men i värsta fall får man väl ta och installera 98 också. Det kan ju alltid vara bra att ha ett DOS baserat OS också, ibland. Det är ju faktiskt inte så jobbigt att installera... Så får man tre operativsystem på datorn...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-30 12:56

"Bra att ha" :rolleyes:

Det är rätta takter.. Installera Win98.. Jag har inte uppgraderat från 98 än och tänker inte heller göra det på ett bra tag... Annars kör jag linux för programmeringsprojekt och dylikt..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-24 18:52

Låt säga att man har en Pentium 4 på 2,6 ghz - och kör Windows 98 - funkar det alls, för det första? 98´an måste ju veritabelt flyga fram om man har den prestandan. Eller? Vore kul att se "in action".

Nja jag tror knappast det blir en lika bra prestandaökning jämfört med 2000 eller XP. Men annars är jag en person som kör med något tills den pajar så att säga..

Uhh lite off topic men jag orkar inte starta en ny tråd... Du PF, om jag vill köra en MAC för att spela in från syntharna och dylikt, sequenca lite hårdvara... Räcker det med en relativt klen Power Mac? en 90Mhz eller nått. Kommer inte exakt ihåg specen... Men jag har tänkt mig att flytta all musik "produktion" till macen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-24 19:20

Jodå, det räcker (vad handlade den här tråden om från början, förresten? ) - åtminstone till MIDI-sequencing och typ 4-8 audiospår. Då kan du skaffa t ex dessa Mac´ar: Power Macintosh 7500, 7600, 8500, 8600, 9500, 9600. Finns för ett par tusenlappar upp emot kanske 3-4 lax (om det är en 9600 med skärm å mycket ram) begagnat idag. Fast det är ju roligare med en liten begagnad iMac t ex, de är inte alls dyra idag. Everymac är alltid bra för att kolla prestanda eller så. Hittar du nå´n Mac så fråga här i forumet så svarar jag (eller nå´n annan) på om det är en duglig musikdator eller inte vetja. Bäst är att handla av någon musiker, så du får med program å interface å hela rasket.

www.everymac.com -> alla modeller.

Tillägg: Om vi snackar 7600/8600/9600 eller G3 med typ 128-256 mb RAM så kan du lätt spela in 20 st audiospår faktiskt.

Jag sitter på en gammal PC P3 450 MHz och 256 MB RAM. Jag är lite sugen på att köpa en ny och snabb dator. Men den jag har fungerar utmärkt. Så vaffåihelvete skall jag byta? Det är bara det att det är kul med en ny dator. Och så vill jag ha en TFT-skärm. Det är pompöst och fett. Farsan skall byta dator å då får syrran hans gamla. Men den är bättre än min. Det kan man ju inte tåla.

Näe, föffanken, Parakeet måste tjacka ny beräknare nu. Hur är Dell?

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-01-24 19:54

Jag måste bara tipsa om Computer Musik. När man köper senaste numret får man med:

Sequencer
VSTi Sampler
VSTi Synthar
VSTi trummaskiner
VST effects
Sampler

För både Win/Mac plattformen. DET kallar jag prisvärt. Bra prylar är det faktiskt också. Klart värt att kolla in!

Tidningen kostar typ 140 spänn dock i sverige men...

Kör hårt!
Dennis

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-01-24 19:57

Jag köpte den härom veckan och man fick en gitarr-midi plugg som verkar bra(har inte hunnit testa ännu) och trummsamplern var bra, sequnsern verkade helt ok jag har allvarliga funderingar på att köra computermusic´s grejer istället för crackade program det känns lite bättre.

Para: Dell är helt OK, enligt min erfarenhet. Kanske inte idealiska om man vill stoppa in mycket egna grejer dock, tror det är lite ont om plats i dom... Sen om man konfar själv hos dom så tar dom helt löjliga summor för tex extra minne, så det får man nog handla på annat håll.

Måste tipsa om www.digital-systems.net. Ser riktigt prisvärda ut (gjorde en beräkning på komponenterna om man byggde själv, och det skilde bara en tusenlapp. Och dom verkar lägga ner en del jobb). Så om dom bara svarar på mitt mail köper jag därifrån. Redan skeptisk iofs, skickade en förfrågan igår kväll... Vill ha lite tempo i mina affärer!

Annars är det www.pyrotech.se som ser intressantast ut, men den är ju inte specialbyggd för musik, som Digital Systems...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-24 22:29

Jag har också bra erfarenheter av Dell (har haft som jobb-PC). Jag hade deras maxade variant från sommaren 2002. Snabbaste dator jag använt hittills tror jag. Grym brännare. XP var nice oxå. Innan den hade jag två struliga PCs från småskuttar som bygger + säljer själva. Fel drivrutiner här och där och bara meck. De reklamerade jag. Hade inte tid att ägna en dag åt PC-meck på Propellerheads, burkarna var tvungna att funka "från ruta ett". Dell levererade.

• Medlem
  • 2003-01-24 23:18

Har oxå bra erfarenheter av dell både privat och i jobbet, väldigt bra maskiner med bara välkända komponenter, Operativsystemet bör man dock installera om på dag 1 då dells egna installationer oftast lämnar en del att önska, men annars riktigt bra.
Det där med ytrymme beror ganska mycket på vilken modell man väljer, och så behöver man ju inte stoppa i allt lull som finns ifrån fabrik, det är bara att ringa in ordern så kan dom oftast anpassa den efter dina behov.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-25 00:07

Absolut, man ska alltid installera all mjukvara själv så man får bestämma om man vill partitionera eller inte osv. Självklart!

• Medlem
  • 2003-01-25 00:14

Jo! Och så brukar dell och alla andra datortillverkare ha en miljard löjliga program i autostart oxå, plus att en del av dell´s leverade drivrutiner inte är bra, utan originaltillverkarens är bättre osv...

Dennis: lust att berätta mer om sequencern? Vad är det för nån? Är den bra? Freeware? CPU-snål som satan? Grejar audio? URL?

Jag tackar PF.. Det verkar vara en 7500 model med 32 meg RAM.. Bra nog? 4-8 ljudkanaler är bra nog för mig.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-25 19:32

7500´an är en rätt bra gammal Mac. Den går faktiskt att uppgradera med G3-processor till och med. Se´n har den 168-pinnars DIMM-minnen. Du bör ha 256 mb RAM i den för att få bra "schwung" på grejerna. MacOS 8.1 är det bästa operativsystemet för den här Mac´en och den funkar ypperligt till det mesta du kan tänkas vilja göra. Den har SCSI och även ethernetport som standard, så den är välutrustad. Internt är det SCSI också, och den rymmer två hårddiskar har jag för mig. En mycket bra gammal Mac alltså. PCI-platser för ljudkort men audio in / ut, 16 bitar, 44.1 khz finns som standard. Vocal Writer går också utmärkt att köra i den. Faen, man kanske skulle köpa en själv? Säg till om du behöver MIDI-interface, jag har ett seriellt Macman med 1 in / 3 ut (3 x samma utgång dvs 16 midikanaler men 3 portar ut så du slipper koppla för mycket thru-kedjor). Stoppa in mer minne, tuta och kör! Den här mac´en klarar lätt upp mot 15-20 audiospår (med begränsat antal pluggar), förutsatt att hårddisken mår bra + att minnet är större än nu. Max minne i en 7500 är 1024 mb! Som MIDI-sequencer är den som en dröm, Logic 4-serien går jättebra att köra. Den går som en klocka. När du ändå ser över minne och så vidare, passa på att byta lithiumbatteriet på moderkortet, de brukar ha en livstid fram tills ungefär nu...

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-01-26 18:48

Volantiz:

Jag har inte hårdbelastat Computer Muzys så mycket att jag blivit drabbad avnågra problem på den fronten. Kör en G4/867. Men med tanke på att minimum rekommendationen är en 200mhz processor så...

Du kan använda obegrändat med spår i den men freeware versionens mixer har bara åtta kanaler. Den fixar naturligtvis VST 2.0 instruments/plugins etc.

Det finns mer info på
http://www.computermusic.co.uk/about/aboutvst.asp
Där finns beskrivning på syntharna etc också.

Och sedan har du ju Muzis hemsida, det är de som gör den fulla versionen, på:
http://www.muzis.com

Personligen tycker jag DS-404 samplern är rätt rolig faktiskt. Man kan skruva ljuden en hel del. Jag kör den i min Cubase setup.

Ha det!
Dennis

nice.. tack för infon.. jag kollar in sidorna på direkten!

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-01-26 21:03

Om de bara kunde göra hela paketet i OS X versioner (audio units) så hade man blivit ännu gladare:-))

1
Bevaka tråden