Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tilläggskontroll / MacOS

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-12-12 15:54

Hej och God Jul på er allihop!!

Nu till min fråga:
Vad behöver jag ha igentligen ha "påslaget" i
extensionsmanager?
Jag har en powerbook g4 som jag kör Digital Performer, Reason,LiSa och Max/Msp på.

Edit by PF: clearade upp rubriken lite. Dessutom heter den "Extension manager" på engelska.

[ 13 December 2002, 01:48: fixat av: PF ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-12 18:48

Det enklaste är att ha en standardinstallation av MacOS 9.2.2 (se till att köra Programuppdatering / Software Update när du är kopplad mot internet så du får den senaste MacOS-versionen). Sedan bara installera de program du absolut behöver. Tillägg och inställningar följer med. I nyare Mac´ar ska du egentligen inte stänga av några tillägg / inställningar. Du kan ju stänga av Webbdelning, till exempel, och ett par andra som jag inte kommer ihåg just nu, men egentligen är det inte nödvändigt. Något du ska stänga av är dock Virtuellt Minne. Det hittar du i inställningspanelen "Minne". Sedan startar du om. Du kan ställa ned upplösningen till tusentals färger om du vill, om du ändå inte ska hålla på med grafik. Annars är det väl i stort sett bara att tuta och köra. Jag har själv inte jobbat i "nian" nu på ett tag, kör OS X sedan jag bytte till denna Powerbook, men jag har inga ljud/musikprogram förutom Reason och TC Spark, så ibland får man lust att köra OS 9 bara för den sakens skull.

  • Medlem
  • 2002-12-13 01:46

aha!, och på isländska blir det Vidbaetur.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 01:50

Förlåt, avsikten var inte att hålla en språklektion. Jag ville bara förtydliga din rubrik.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-15 11:14

Eftersom du frågar om tillägg så antar jag att Max/msp som strular ibland... Jag har haft en del problem med Max också, tyvärr framförallt live. En kompis föreslog att man när det är kritiskt ska stänga av allt som kan göra saker i bakgrunden. Ex alla verktygs-/antivirusprogram och så. Även den lilla inställningsraden kan tydligen knepa sig med Max. Appletalk, fildelning och självklart viloläge är ju också lite motstridiga mot Max.

Jag tycker själv att det ofta verkar vara lite hemmadoktorlösningar på mycket sånt här, alla provar lite olika och får det att funka på något sätt.

Har du använt LiSa mycket? Jag ska förmodligen skriva för en blockflöjtist och LiSa i sommar, det vore kul att höra vad du har gjort med det.

1
Bevaka tråden