Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Convert Akai (Logic)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-11-29 15:03

Hur gör man för att få tilldela olika samples på klaviaturen? Så att de går att spela samtidigt.
Tex när man laddar ljud som har blivit konverterad från Akai.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-29 15:53

I EXS-24´an menar du, eller?

  • Medlem
  • 2002-11-29 15:57

Just det

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-29 22:22

Vad står det i manualen till EXS-24´an?

  • Medlem
  • 2002-11-30 18:38

Antyder du att jag har en olaglig kopia? Jag behöver hjälp med detta, inte någon som försöker vara lustig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-30 20:05

Faktum kvarstår. Det finns ingen mening med att sitta och lära ut grundläggande funktioner i programvara; det känns ju onekligen inte som om du har programmen och manualerna om du frågar en så enkel fråga. Typ, "jag köpte just en Volvo S80, var sitter bilens blinkers?". Det handlar inte om att försöka göra sig lustig.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-02 11:24

Å andra sidan, vad är meningen med ett forum om man inte kan ställa frågor om programvaran man använder? I sådant fall kan man svara alla frågor med antingen "läs manualen" eller "ring supporten".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 11:50

Ja, vad gäller vissa frågor tycker jag man har rätt att svara så, faktiskt. Det hindrar ju inte någon annan från att svara bara för att just jag tycker så här. Fleno, du är bara här för att gnälla och klaga, eller? Har aldrig sett dig skriva något positivt. Gnällgubbar göre sig icke besvär please. Jag jobbar hårt med att få det här forumet att bli ett kul ställe men kan inte sitta och bjussa på all kunskap i världen. Så tycker jag. Tralala.

  • Medlem
  • 2002-12-02 17:03

Jag förstår inte att du PF tar dig tid att svara på mitt rop på hjälp, när du ändå inte hjälper ett dugg. Du kan väl åtminstone tipsa om en bra site, om du inte vill dela med det du "kan"

Du skriver att du jobbar hårt för att detta forum ska bli roligt, du har inte gjort det roligt för mig, tvärtom, man känner sig hel dum när man får såna svar.

Jag har faktiskt manualen, men jag kanske har svårt för den. Säg mig, på vilka sidor ska jag leta efter, det jag letar efter? Jag tror att jag fixar det, så dum är jag inte!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 19:14

Förlåt mig, Loco, det var inte min mening att framstå som en så´n dryg röv. Det var väl en kombination att du kom som ny användare utan att presentera dig etc, bara "pang på" med en frågeställning direkt. Jag har nog mens.

HÄR va! http://www.logicuser.net/ - och så ska jag försöka fixa ett svar till dig också, så snart jag testat på nytt, det var ett tag sedan jag laddade in samplingar i EXS-24 (å använde EXS över huvud taget). Jag _tror_ man ska stå i "editläget" (dvs om du dubbelklickar på EXS-24´ans display (?) tror jag...) - ett vitt fönster med en representation av ett klaviatur, ser mycket tråkigare ut än "framsidan" på EXS´en med alla filter å allt. Personligen tyckte jag editläget påminde en del om Sample Cell´s utseende. Där ska man i alla fall kunna ladda individuella samples å bestämma var de ska ligga över klaviaturet etc.

  • Medlem
  • 2002-12-02 23:10

Här skriver man värsta Uber svaret och så lyckas man radera det *STÖN*.

Men, För att konvertera om akai till exs-24:a så måste du starta en exs-24:a, använd sedan knappen "options" i samplern och välj sedan "Akai convert", där kan du välja vad du vill konvertera men tänk på att konvertera en hel skiva tar ett litet tag.
Filerna hamnar då i 2 kataloger, "Akai samples" (Innehåller ljuden i WAV format) och "Sampler Instruments" (Innehåller instrument filerna, (båda dessa kataloger ligger i Logics installations katalog, men "Akai samples kan flyttas till valfri disk eller partition om man lämnar en "shortcut med exakt samma namn där istället.)
Ett tips för bättre ordning är att använda funktionen "Save converted instrument file(s) into sub folder" funktionen, annars blir det väldigt många instrument i samma folder ganska fort.

Om du vill skapa ett eget instrument så ta upp en tom sampler, tryck på "edit" knappen på samplern, tryck sedan på "Instrument" "New" högst upp till vänster i Själva Logic programmet. (då skapas ett nytt tomt instrument du kan jobba i.)
När du gjort detta kan du börja stoppa in samplingar genom att trycka på "Zone" och sedan "new zone" (där varje zone innehåller en sampling). Zonerna kan oxå grupperas med hjälp av Groups.
Det finns även funktioner för att ladda flera samplingar på en gång samt att lägga upp dom på olika sätt. för att spara se nedan..

Vill du editera ett redan befintligt instrument så måste du först ladda det instrumentet, för att sedan trycka på "edit" där kan du sedan genomföra dom ändringar du vill, när du skall spara instrumentet är det bara att stänga det varpå frågan om du vill spara det frågas.

Just det ja alla styrningar såsom loop keyplacement osv ligger i "zone" objekten medans velocity switch odyl fixas med hjälp av groups.

Lycka till

  • Medlem
  • 2002-12-03 14:45

Tack, ska försöka med det när tiden räcker till. Har precis börjat nya jobbet.

En sak som har frustrerat mig länge nu är att det inte verkar gå att göra ändringar på flera samplingar samtidigt. Att ändra grupp på 70 samplingar t ex är ju lite tidsödande för att inte säga ergonomiskt onyttigt, så tips mottages tacksamt.

1
Bevaka tråden