Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musikprogram för Unix eller Linux?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-05 09:58

Halloj!

Jag är sugen på att prova nya mjukvaror, är det någon som känner till några trevliga programvaror för Unix- eller Linux-platformarna? Vore kul att prova hur saker och ting funkar under dessa OS..

Intressant är Sequencers, HD-inspelning, Mjukvarusyntar, etc.. ge mig era bästa tips.

/m.

Var ett tag sen, men det fanns några på g:

Jazz var väl den mest kompletta.

Brahms, tror den är död.

Rosegarden, kändes inte speciellt kul.

Aurdo, eller vad den heter, editor.

Softsynthar fanns det ett gäng, men jag kommer inte ihåg några namn.

Sorry, inga länkar kvar, men Google är din vän. Kolla via Alsa-projektet också, tror dom har länkar till en hel del.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-05 10:24

F-n vad skönt det hade varit egentligen. Bara köra med hårdvara, köra en helt tyst pc burk med Linux och en enkel sequencer, aldrig nåt strul. Visst det finns begränsningar men frågan är om man inte hade fått mer gjort.

Men man vill för det mesta ha audiodelen också.. och alla bra program, kort och drivrutiner funkar bara i Windows-helvetet...

Nån gång måste jag göra något åt min dators oväsen och all hårdvara som strular...

Peter H : Vilken var det som såg ut som ett tidigt Cubase ungefär? Kan det ha varit Jazz?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-05 11:03

Jag tar mig friheten att citera, för undantags skull!

Encore > "F-n vad skönt det hade varit egentligen. Bara köra med hårdvara, köra en helt tyst pc burk med Linux och en enkel sequencer, aldrig nåt strul. Visst det finns begränsningar men frågan är om man inte hade fått mer gjort."

Atari 1040. Förse den med Cubase 2.0 och se´n är det bara att köra. Datorn har MIDI som standard och ingen fläkt. Hela programmet ryms på en diskett och ungefär 10-15 st låtar per "låtdiskett".

Jag har en STE här. Nu är den inte inkopplad, temporärt, men jag flyttar runt grejerna hela tiden. Den ska definitivt ha mina syntar kopplade till sig framöver, för bättre lösning har jag inte skådat - läs: aldrig något strul. Cubase för Atari hanterar MIDI helt underbart. Än idag.

Encore: Brahms hette Koobase eller nåt från början, och var väl rätt lik Cubase.

Jag tycker IOFS att alla sequencers ser ganska samma ut nu för tiden, sen grafiken tog över... Så Jazz kvalar nog också in som Cubase-liknande.(Minns KCS på Amiga. Helt hopplöst att använda)

Själv hade jag stora förhoppningar om BeOS, Emagic var ju på väg att porta sina grejer. Grymt synd att dom inte hann få ut nåt, då hade kanske historien slutat annorlunda.

Linux är för meckigt tror jag, det är så vildvuxet, det kommer att bli hopplöst om man tex behöver uppdatera sina libc för varje ny programversion osv... Min vision är i så fall att tillverkaren säljer mjukvaran som ett helt OS... Så att datorn kör Cubase, punkt slut. Inga mer komponenter som kan strula. Å andra sidan måste ju drivrutiner ordnas på nåt sätt...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-05 12:01

Peter H : Tja, men de låter lite åt Protools.. sen vill man köra andra program och så blir det strul...

Du skriver "sen grafiken tog över", blev intresserad, hur länge har du hållt på med musik egentligen, och hur såg de första sequencerna ut? (jag menar mjukvarubaserad alltså) Har du suttit med textsequencer eller? Kanske jag missförstod helt..

// encore (tänker sig svart-grön Fairlight-skärm med 80 track sequencer)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-05 14:00

Jag är egentligen ute efter något nytt, känns som om man har testat alla programvaror för Windows.. Fastnade för Ableton Live direkt, skulle vara tufft att ha något liknande i Unix eller Linux, eller varför inte som ett eget OS..?

Sok pa google.. eller vanta nat ar.. det kommer ganska sakerligen en bunt trevliga audioprogram till linux snart. Om inte sa kommer jag och en polare antagligen koda lite softa grejor.

Det finns iaf en trackerbaserad midisequencer till linux som ar bra... som nan sa tidigare.. sok pa google! (eller www.freshmeat.net saklart)

Encore: Den första datorbaserade MIDI-sequencern jag använde var KCS, den hade ingen grafisk representation av låten alls. Den såg ut ungefär som eventeditorn gör i alla moderna program... Och eftersom jag var van vid Soundtracker (detta var alltså på Amiga-tiden) tyckte jag att det var hur bökigt som helst. Lyckan var stor när den första trackern med MIDI-stöd dök upp!

Ang. köra andra program, så var det hela vitsen... En helt dedikerad Audio/MIDI-dator, men på billig standardhårdvara.

1
Bevaka tråden