Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis "talsyntesgreja"?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På min gamla Amiga 500 fanns ett litet talsyntesprogram som hette "Say" tror jag. Man skrev in text och slog på enter så sade en datorröst vad man hade skrivit.

Nu söker jag en sådan "talsyntesgreja" i Windowsversion. Den ska helst vara gratis men jag tar gärna emot förslag i alla prisklasser.

Hjälp mig!

Ah, nostalgi...

AnalogX SayIt låter rätt likt. Länken minns säkert nån annan...

http://www.analogx.com/contents/download/audio/sayit.htm

mycket rolig liten sak.
Jag har haft användning för den i ett par låtar.

Say var rätt funkigt, speciellt om man gjorde idiotord ("rrrrrllllllkkkbrbrbrbrklmpzzz") om ändrade på inställningarna. 8 bitar borde vara tillräckligt för alla!

(hmm, ska nog sätta mig och tanka samplingar från min Amiga nu...)

• Oregistrerad
  • 2003-03-12 19:13

Det borde vara olagligt att döpa windows-only program till något med "X" i sig.....som hopfull OS X användare fick jag lång näsa.....

Direct X för Mac OS X?

Jag har för mig att Say baserades på någon gammal unix-talsyntesgrej, så det borde inte vara omöjligt att få tag på den och kompilera för os x. Vocal Writer finns ju annars för OS 9 (bara, tror jag).

• Oregistrerad
  • 2003-03-13 10:48

Hade något till min gamla atari också, samma program som användes för de vokala inslagen i "Das boot" av U96. 1-2-3 Techno osv

Hehe...det är härligt retro

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-13 11:04

batmannen : Jäpp, det stämmer, den är välanvänd. Atarisyntesen är med på en Dennis Pop-producerad Dr.Alban platta också, som intro.

En av mina favvisar är annars SAM (Software Automatic Mouth) till C64:an. Den låter härligt skitigt. Med mycket tweaking går det att få den till att prata svenska också.

• Oregistrerad
  • 2003-03-13 13:14

Svenska som Edward Persson eller svenska som mumintrollet pratar eller vad för något?

Jag har ju fanken två 64or i klädkammaren...kanske läge att plocka ut en och leka med

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-13 13:28

batmannen : Jag ska lägga ut min telefonsvarare som mp3:a senare idag, så får ni höra.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-13 17:41

Jag läste just att Waldorf MicroWave-modulen (kanske även MWII, XT mm?) har en dold funktion: inbyggd talsyntes (!). Låter som Atari´s å Amigas speechprogram ("Das Boot" typ). Finns en 36 minuter lång film om det på nätet, har inte orkat kolla just nu, men...
KOOLT! Tror det är att den snabbt kan växla mellan vågformstabeller eller liknande som gör att den kan "prata".

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-14 00:16

Ahaaaa... * det ljusnar, klockan är ju över 12 *... det är lite wavetables med samplad talsyntes... finns i min XT i alla fall... hittade lite sån´t nu...

"Nineteen twenty fivafivetwenty one..." det är inte alls så som en sampler hade gjort det... detta är mer organiskt... kult!

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-14 00:47

Som utlovat, här är min nuvarande telefonsvarare, knopat ihop med C64-programmet SAM. Ni får ursäkta Mr Sam, han "prautar tivarr ente sau breau svänska".

encore - telefonsvararen.mp3 [294 kb]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-14 01:06

Den låter både mänsklig och elektrisk samtidigt. Är den lika tydlig över telefon?

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-14 01:17

PF : Näe, inte lika tydlig men man hör vad den säger iaf.

Provade att lägga in den ett antal gånger på "mobilsvar" med allt lägre volym, men det lät skit ändå eftersom mobiltelefoner gärna anpassar dynamiken efter volymen. Då drog jag på volymen rejält istället, och resultatet blev mycket tydligare faktiskt.

Nåväl, åter till topic:en. Apropå syntspeech, en Wavestation kan också prata, den har både konsonanter och vokaler bland ljuden. Finns ett ljud som både heter och låter "Push It!".

Nord Modular

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-14 11:15
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-18 16:18

*skakar liv i gammal tråd*
Shit Talker finns ju oxå. Ingen export men det borde gå å lösa med gamla "virtual audio cable" (om den finns kvar).

Shit Talker

Vill slå ett slag för EPS-16+ bara för att PF verkar hata den: Den kan också prata! Inte minst med The Voder (den meningslösaste effekt som någonsin tillverkats)

Vad hette det där programmet som följde med Win3.1-mjukvaran för SoundBlaster16? Text-to-Speech eller nåt bara? Det var faktiskt riktigt bra, inte för att det lät mänskligt utan för att det lät skit på ett nytt sätt mot Say, och det kunde sjunga, t.o.m. i stämmor! Misstänker skarpt att programmet användes på Radioheads "O.K. Computer" på den där "Thicker, healthier, more productive osv."-låten vad den nu heter. Det enda bra Creative någonsin fått ur sig.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-19 14:02

What! Missförstånd här eller?

Jag är gammalt EPS 16+-freak och har en ASR-10´a...

1
Bevaka tråden