Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantera AKAI skivor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-23 09:34

Finns det något smart sätt att hantera AKAI skivor till MAC?
Eller rättare sagt så vill jag inte hantera dom alls!
Maccen spotter oftast ut dom när jag inte vill och tvärt om.
Det är klart att jag kan konvertera dom till ESX format, men helst så skulle jag vilja ha dom liggande på HD´n som AKAI-imagefiler och på så sätt kunna använda dom i olika program.
Vill inte låsa mig till ett program.
Hur funkar det i windows?

  • Medlem
  • 2003-03-23 10:18

I windows tar man helt enkelt hem ett program som gör att man kan montera imagefiler som en virtuell cddrive, och det brukar fungera bra.
Man måste dock fortfaranda ha ett program som klarar av att läsa akaiformatet, men windows spottar inte ut skivan pga att den inte kan läsa innehållet iallafall.

clonecd Innehåller en virtuell cd bla.

Edit: Är sugen på att veta lite mera om akai skivor och OSX problem och lösningar på dessa då min nästa dator antagligen blir en mac med Logic på. Hörde att det inte går att konvertera Akai i Logic 6.0 på OSX ännu?! stämmer detta? och hur gör man då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-23 11:54

CDXtract finns numera för OSX och skall lösa detta problem. Själv startar jag helt enkelt om i OS9 och konverterar AKAI skivorna i Logic därifrån.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-23 21:48

"I windows tar man helt enkelt hem ett program som gör att man kan montera imagefiler som en virtuell cddrive"

Finns det inget liknande för Mac OS 9 tro?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-03-23 22:08

Vanliga Toast fixar väl detta har jag för mig. Device Copy ska väl fungera i Toast.

D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-24 12:47

I OS9 får man snällt stänga av CD-drivrutinen innan man kan göra en image fil av en AKAI CD med t.ex. toast. Detta för att OS9 inte kan montera (mount´a) en AKAI volym. Man får alternativen "Mata ut" och "Formatera". Vilket man slipper när drivrutinen inte är med. Detta gör även att image filen inte kommer kunna användas till mer än att bränna CD skivor av när den väl är gjord.

I OSX är alternativen iställer "Ignorera" och "Mata ut" när en icke läsbar CD (AKAI) matas in, vilket gör det möjligt att bränna och göra imagefiler hejvilt. Däremot går det inte att montera de för att kunna importera direkt i olika program.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-24 23:55

Japp, där är problemet!
Det går att göra "imagefiler" men inte att använda dom i några program (förutom toast).

Kan undra hur det är i Windows?
Black room, kan du använda Clonecd ihop med Kontakt tex?

  • Medlem
  • 2003-03-25 00:02

Japp, har använt det tillsammans med Logic 5.3.1 och W2K, ej XP, Kan inte få "virtual drive" att funka på XP, Det är väl någon sån dära programmerings miss eller så skulle jag gissa

1
Bevaka tråden