Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hack vid hårddiskinspelning

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-31 23:31

PROBLEM:
När jag med Cubase 5.1 spelar in sång på HD:n hackar det ibland i bakgrundsmusiken (som samtidigt under inspelningen går som ett audio-stereospår). kollar jag på CPU-mätaren jobbar den bara på låga arbetsnivåer men ibland blinkar den där röda varningslampan till ändå och det hackar.

jag har alltså bara ett audiospår (stereo) som går under inspelningen, inga FX,EQ,Kompr är heller på under inspelning. Ändå hackar det.

jag testade att buffra med 256kB och 8 kanaler á 768 kB och dra ner på antal färger och kör inga andra program eller skärmasläckare samtidigt som kan störa. allt för att dra ner onödigt nyttjad processorkraft. jag har mycket minne så Cubase har fått en massa tilldelat sig.ingen förbättring.

Jag jobbar med en mac G3 266 MHz, 256 MB minne Cubase 5.1, Apples standard ljudkort. borde denna prestanda ändå inte räcka till trots allt?

det konstiga är att Cubases CPU-mätaren inte alls ger högt utslag under inspelning men ändå hackar det under sånginspelningen så man måste ta om det tills datorn är "snäll nog" att inte hacka. tradigt att arbeta så

vad göra?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-01 12:50

Har du stängt av swap?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-01 13:22

Inställningar -> Minne -> Virtuellt minne - ska vara avstängt. Ställ även ned diskcache´n så lågt som möjligt.

• Oregistrerad
  • 2003-02-03 00:26

Åhh vad jag känner igen det där......errr, jag tror att det var en kompis som råkade ut för samma sak.....

Följ PF:s råd till att börja med, hjälper inte det så skriv igen så ska jag försöka klura ut vad det var jag gjorde för att få bort det oprovocerande hackandet. Det ska inte vara några problem med hårdvarubiten i alla fall.....

Sitter numera med Logic men Cubase VST väcker gamla minnen när det kommer på tal....

• Oregistrerad
  • 2003-02-03 22:36

Prova även detta:

Stäng av AppleTalk. Ryck alla nätverkskopplingar och stäng av DHCP tilldelningen i TCP/IP, dvs ställ den på "Manuell". Om det fortfarande "hackar" så har jag ett tips till.....kommer inte ihåg vad tillägget heter bara.

• Oregistrerad
  • 2003-02-11 08:30

Jag har gått igenom ovanstående steg...
det fungerar inte bra ännu.

- du som kallar dig "pme" vad är Swap?
- Mitt memory/disccache är på default (8160) behöver det vara lägre?
- finns det fler saker att ställa in

Jag testade att sätta in en TC-kompressor som inserteffekt. CPU-indikatorn visar fortfarande låga nivåer men inspelningen får ändå ett ljudhack och den röda lampan blinkar omotiverat till, trots den låga nivån.

thanx för hjälp!

• Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-11 21:22

En gång i tiden så var det så att multitaskande datorer kunde lägga ut processer på disk för att spara minne. Idag har vi lite mer komplicerad minneshantering så vi flyttar ut delar av processers minne på disk. Minnet är uppbyggt av pages. (Typ 4 K eller så) Processen kan då fortsätta köra, men kommer att tvärnita då den hamnar på en pages som är flyttad till disk.
Vi får en pagefault och datorn måste flytta in
sidan i minnet igen innan den kan fortsätta. I windows så finns det en pagefile som datorn använder för att flytta in saker från minnet. I unixar (som mac) brukar man ha en egen partion.
Systemet kallas normal virtual memory så stänger du av virual memory så har du gjort dig av med
den felkällan i alla fall. Dvs du ska följa PF anvisning.

• Oregistrerad
  • 2003-02-11 21:43

Squid:
Detta är en "longshot". Hitta "OpenTransport" i din tilläggsmapp och flytta ut den till skrivbordet. Starta om datorn och prova igen. Tyvärr så använder andra program opentransport så för guds skull släng inte den. Testa detta och se ifall det hjälper......

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-11 22:17

Att köra ett ljudkort med ASIO-drivare är förstås annars en lösning. Att skaffa en snabbare hårddisk med nytt IDE-kort (PCI - finns på Macoteket) som du har till audio´t är en annan. Att skaffa en beggad G4 är en annan. Och mer RAM skadar aldrig. Har du möjlighet så kör i alla fall ett varv med Norton Speed Disk. Jag gissar att din hårddisks fragmenteringsgrad är "Severe" nämligen. PME; Det är bara MacOS X som bygger på Unix, om man kör med en G3/266 så har man förmodligen MacOS 8 / 9 någonstans. Förresten, det minst resurskrävande OS´et med fortfarande "modern känsla" är MacOS 8.1 - det rekommenderar jag att man kör i så här lite äldre Mac´ar.

• Oregistrerad
  • 2003-02-13 08:46

Ok... så det är alltså CPU:n som inte räcker till ändå? Man kan alltså inte lita på Cubase "processorindikator" med andra ord?

Dessutom kan alltså min ena HD vara för långsam när den spelar upp ljudet som körs i bakgrunden till sången? Stämmer det? Men det är i så fall märkligt eftersom HD:n faktiskt klarar att pumpa ut flera stereo-audiofiler samtidigt!
Tar en inspelning av en monosignal verkligen så mycket kraft?

• Oregistrerad
  • 2003-02-14 01:19

Squid...

Nej, nej....oroa dig inte för processor, hårddisk eller ljudkort. Jag har själv haft en 266Mhz som jag pressade betydligt mer än sådär. Det är något knas med Cubase eller system, det när jag nästan helst säker på eftersom jag har upplevt den sympton du beskriver på en G4 för ett tag sedan. Men har ingenting vi har tipsat om har hjälpt hitills?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-14 02:17

Fragmenterad hårddisk är mitt stalltips!

Eller rättare sagt - Defragmenterad hårddisk... är vad jag rekommenderar.

Din dator ska räcka till. I värsta fall när jag inte lyckas lösa problem så gör jag en ominstalation. Är du sugen på en sådan så kan du försöka. Se till att du har uppdaterat programmet med senaste version från Steinbergs hemsida.

John

• Oregistrerad
  • 2003-02-21 08:34

Jag brukar defragmentera mina hårddiskar då och då med discdoctor så jag tror inte att det är problemet ändå faktiskt. Däremot brukar jag inte kunna derfragmentera min "OS-HD" fullt ut. Jag får ett meddelande om det. Den kunde inte derfagmentera den HD som typ finder eller OS ligger på eller något sånt. Kommer inte riktigt ihåg.
Jag ska också dra ner senare versioner i vilket fall för att vara på den säkra sidan. Och installera om.

I vilket fall drar jag ner ner cachen till minimum när jag spelar in och det verkar funka än så länge. Hur kommer det sig att det funkar då caschen är låg? Ska det verkligen behövas dra ner cachen så mycket?

PS:PF är du forfarande sugen på att remixa mina två låtar du lyssnade på för ett tag sedan? Hur var din adress nu igen?

• Oregistrerad
  • 2003-02-21 09:43

Alldeles riktigt.....Diskdoctor kan inte defragga en hårddisk med aktiva filer, och den hårddisk som innehåller Systemet har i allra högsta lag aktiva filer.

Om man vill defragga System hårddisken så måste man starta upp från Norton-CD´n och köra diskdoktor därifrån.

1
Bevaka tråden