Njä, jag tror inte det funkar ändå, PME. Logic slår ihop allt MIDI IN till en gemensam MIDI IN, så att säga. Jag tvivlar på att det hanterar kanalinformationen.
Typexempel:
Säg att du har en Nord Lead 2 och en Korg Triton, bägge klaviatursyntar. Nu ställer du bägge i Local Off. Sedan kopplar du in dem till datorn via ditt interface. Du konfigurerar allt som det ska och kör igång sequencerprogrammet. Nu vill du spela på Nord Lead, som ligger på midikanalerna 1 - 4. För "känslans skull" gör du detta från din Nord Lead 2´a - synten som låter. Men - du kan ju lika gärna spela dessa ljud från din Triton. Genom local off har du separerat själva klaviaturet, rattarna, spakarna, hela "burken" från ljuddelen. Sequencerprogrammet kommer att slå ihop alla dina "inmatningsenheter" såsom dina klaviatursyntar, midi-controllerboxar och allt du må ha, till en enda "MIDI IN". Allt MIDI som kommer in används för att styra dina ljudkällor, oavsett om de är VST-instrument eller hårdvarusyntar, trummaskiner etc etc. Så länge du har sequencerprogrammet inställt på det ljud du vill använda - i detta fallet Nord Lead, kanal 1 som typexempel, så kommer alla dina controllers påverka denna kanal och detta ljud. Om du t ex har ett fett interface med 8 in och har kopplat ett digitalt Roland-trumset till detta också, så kommer ljudet Nord Lead, kanal 1, låta även om du spelar på trumpadsen. Alla dina controllers sänder in data, och datorn ser till att detta "assignas" till det spår som just nu är aktiverat. Jag _tror_ inte man kan komma runt detta, även om Logic har en komplex environment-hantering. Dock så är jag fortfarande inte helt säker; jag beskriver bara hur programmet (och alla sequencerprogram, för övrigt) fungerar rent grundläggande. Om någon environment-guru har en fix, posta gärna den. Men _då_ lär vi behöva en skärmdump för att förstå upplägget...
Så vitt jag förstår är du ute efter att kunna styra två VST-instrument från varsitt klaviatur, kanske för liveframträdanden. Annars har jag som sagt missförstått dig. Givetvis finns det "workarounds" som låter dig göra något sån´t här - även om jag inte har någon "på lager" just nu, har bara inte funderat på det så mycket. Att få två eller fler VST-instrument att låta samtidigt _annars_ är ju mer grundläggande; spela in, byt spår / kanal / instrument, spela in igen. Eller vill du att bägge VST-instrument ska läggas på varann, som ett layer? Jag förstod det nämligen som att du vill ha två separata VST-instrument, var och ett styrt från sitt eget MIDI-klaviatur. Är detta rätt uppfattat?