Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera samtidiga VSTi:er i logic

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-07 00:32

Hur gör man? Jag har flera laddade instrument.
Men det blir bara ljud ur det instrument som har fokus.
Dvs markerad med en röd ring.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-07 00:41

Kan du illustrera problemet med en skärmdump så kan jag kanske försöka komma med en förklaring.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-07 00:51

Problemet är inte grafiskt. Jag har två keyboards som går till två olika VSTi:er. I enviroment - instrument mixer där jag har laddat instrumenten
blir den senast klickade rödmarkerad. Båda instrumenten fungerar bra, men bara ett i taget.
Det naturliga vore att man kunde göra select på flera med skift eller select all.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-07 01:13

Två midikeyboards alltså? Det lär inte gå, va? Jag tror MIDI in alltid merge´as, Logic kan inte veta om det är klaviatur 1 eller 2 som skickar. Tror jag! Kan ha fel! Eller så har jag missförstått din beteckning "keyboards".

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-07 10:34

Logic har mycket god kontrol över mina keyboards.
Naturligtvis så sänder de inte på samma kanal
så mididelen fungerar som den ska. Jag har två midimonitorer och de visar att det kommer in midi
korrekt på från båda keyboarden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-07 10:56

Njä, jag tror inte det funkar ändå, PME. Logic slår ihop allt MIDI IN till en gemensam MIDI IN, så att säga. Jag tvivlar på att det hanterar kanalinformationen.

Typexempel:

Säg att du har en Nord Lead 2 och en Korg Triton, bägge klaviatursyntar. Nu ställer du bägge i Local Off. Sedan kopplar du in dem till datorn via ditt interface. Du konfigurerar allt som det ska och kör igång sequencerprogrammet. Nu vill du spela på Nord Lead, som ligger på midikanalerna 1 - 4. För "känslans skull" gör du detta från din Nord Lead 2´a - synten som låter. Men - du kan ju lika gärna spela dessa ljud från din Triton. Genom local off har du separerat själva klaviaturet, rattarna, spakarna, hela "burken" från ljuddelen. Sequencerprogrammet kommer att slå ihop alla dina "inmatningsenheter" såsom dina klaviatursyntar, midi-controllerboxar och allt du må ha, till en enda "MIDI IN". Allt MIDI som kommer in används för att styra dina ljudkällor, oavsett om de är VST-instrument eller hårdvarusyntar, trummaskiner etc etc. Så länge du har sequencerprogrammet inställt på det ljud du vill använda - i detta fallet Nord Lead, kanal 1 som typexempel, så kommer alla dina controllers påverka denna kanal och detta ljud. Om du t ex har ett fett interface med 8 in och har kopplat ett digitalt Roland-trumset till detta också, så kommer ljudet Nord Lead, kanal 1, låta även om du spelar på trumpadsen. Alla dina controllers sänder in data, och datorn ser till att detta "assignas" till det spår som just nu är aktiverat. Jag _tror_ inte man kan komma runt detta, även om Logic har en komplex environment-hantering. Dock så är jag fortfarande inte helt säker; jag beskriver bara hur programmet (och alla sequencerprogram, för övrigt) fungerar rent grundläggande. Om någon environment-guru har en fix, posta gärna den. Men _då_ lär vi behöva en skärmdump för att förstå upplägget...

Så vitt jag förstår är du ute efter att kunna styra två VST-instrument från varsitt klaviatur, kanske för liveframträdanden. Annars har jag som sagt missförstått dig. Givetvis finns det "workarounds" som låter dig göra något sån´t här - även om jag inte har någon "på lager" just nu, har bara inte funderat på det så mycket. Att få två eller fler VST-instrument att låta samtidigt _annars_ är ju mer grundläggande; spela in, byt spår / kanal / instrument, spela in igen. Eller vill du att bägge VST-instrument ska läggas på varann, som ett layer? Jag förstod det nämligen som att du vill ha två separata VST-instrument, var och ett styrt från sitt eget MIDI-klaviatur. Är detta rätt uppfattat?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-07 11:50

Hur vida det är två keyboards eller inte, spelar inte så stor roll. Vi kan omformulera frågan. Hur gör jag en sound layer med två VST-instruments? Det gör inte något om de spelar samma midiström.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-08 14:19

Bump. Ingen logic guru som kan säga hur man gör
eller säga att det inte går?

Du får pilla ihop en liten midi-splitter som du lägger upp som ett spår i logic. I midi-splittern så ska du kunna välja mellan alla aktiva midiportar (det inkluderar vst´s osv). Om det går att göra i logics environment eller inte vet jag inget om.. men det borde gå tycker jag.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-08 17:36

Det är inte alls svårt att få midi till instrumenten. Den är bara att ta en "sladd" från mididevicet och dra till vardera instrument. Problemet är att få de båda att låta samtidigt.
(I realtime från keyboard alltså.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-08 18:27

Jonny B eller Jimpan vet, själv har jag inte pillat med Logic på ett tag men det är klart det går att göra "layers", det är jag helt säkert på.

  • Medlem
  • 2003-02-08 21:48

Vet inte om detta är till nån hjälp men, om du trycker in "record" knappen på en eller flera objekt samtidigt så spelar alla objekten samma midiström. det är till och med så bra att ifall du spelar in så skapas bara en riktig midifil medans dom övriga får en Aliasfil istället, allså så behöver du fortfarande bara ändra i 1 midifil ifall du vill ändra något.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-08 22:08

Jag har provat det med. Dvs flera midi tracks som var och en pekar på ett vst. Och det fungerar faktiskt. Men bara om man låter inspelningen vara på. Fulständigt idiotiskt. Inspelningsknappen påverkar hur det låter. Fast det kanske är en bug mer än en tanke, eller så jag har missat något fundamentalt.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-08 22:14

Jag ska nog rätta mig, innan någon annan gör det.
Klockan måste gå, men det behöver inte vara inspelning. Det går bra med play också. Jaja, det är i alla fall en workaround.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-08 22:42
Citat:

quote: Vet inte om detta är till nån hjälp men, om du trycker in "record" knappen på en eller flera objekt samtidigt så spelar alla objekten samma midiström. det är till och med så bra att ifall du spelar in så skapas bara en riktig midifil medans dom övriga får en Aliasfil istället, allså så behöver du fortfarande bara ändra i 1 midifil ifall du vill ändra något.

God damn! Jag älskar Logic! Varför är det så dyyyyrt!!!

1
Bevaka tråden