Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

funkar cubasis?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

att köpa en sequenser för billig peng är kanske onödigt?
funkar cubasis, när jag ska använda det och reason för midi och audio?

annars (och jag vill inte ha logic..), vilken nivå ska man ha för att klara sig, sx är ju så fasligt dyrt..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-09 13:10

Tyvärr saknar Cubasis ReWire 2-stöd. Då är det bättre att köra "gamla" Cubase VST 5, man kan tydligen hitta uppgraderade sån´a (från lite halvluriga menschen som uppgraderat licensen till SX men har VST 5-paketet kvar). Det funkar bra med Reason både under Mac och PC.

Har en gammal skiva med Cubasis som medföljde mitt Soundblaster AWE64 Gold. Det fungerar i alla fall utmärkt att styra Gigasampler med men är kanske inte världens snyggaste program. MIDI-hanteringen liknar förstås Cubase, så det är ju bra i alla fall. Det funkar helt klart, men om man sedan vill köra en massa andra kul saker är kanske Cubase eller liknande att föredra.

Sen är ju faktiskt Cubasis lite mysigt också. Back to the 90´s eller nåt, för den som nu uppskattar det

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-09 14:10

Ska man bara köra midi så ska man nog köra VST framför SX även om man har den möjligheten. Det finns en hel del midifunktioner som har "kommit bort" i SX. Förhoppingsvis kommer de tillbaka i SX 2.0 som tydligen ska komma till hösten. Och förbopningvis har de gjort sig besvär och fixat stabiliteten, för SX är ett fortfarande ett härke.

Kan lika bra passa på att fråga då: Jag har föstått att man kan styra volym och typ pitch/anslag med hjälp av grafiska kurvor över spåren precis som i ProTools, men går inte detta också med Senaste VST? Hörde någon säga det, men har inte fattat hur. Åtminstone kan man ju styra anslag o.s.v. i MIDI-editorn... Nån som kan upplysa mig?

man kan det i vst 5 iaf.
dubbelklicka så du får upp "pianorullen"
Sen kan du välja längst ner (ev. måste du trycka på något pil-aktigt så att det kommer fram) vad du vill rita in. Tryck in "alt" samtidigt som du drar med musen så blir det en fin kurva.

Blir kurvan hackig så kan du välja mindre qvantisering eller snapp eller vad det heter längst upp.

Stänger du av qvantisering eller snapp eller vad det heter så kommer det bli en jäkla massa midiinformation som skickas till synthen så det är inte att rekomenndera.

Kort sagt... håll in "alt" och rita.

ober: under varje track så kan man öppna sub-track till allt möjligt. Öppna ett subtrack och välj att det ska styra volymen.. sen är det bara till att börja rita

Jag har en original-Cubasis AV ifall någon är intresserad av att köpa det apbilligt. Den funkar som sagt vad perfekt om man bara vill köra MIDI. Vill man dessutom spela in en audioslinga går det också, men effekterna får man står för själv.

Tack för tipset Volle! Och tack du med mech (har provat det där efter att ha fått det tipset av encore - men visst är det dumt att man måste hålla in ALT! - fast visste inte det med kvantiseringen). Nu blir livet i Cubase lite roligare!

1
Bevaka tråden