Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Explorism

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-26 15:33

Hjälp en slö människa. Hur ställer jag in Internet Explorer så jag kan hämta hem 392 filer samtidigt om jag vill? Det är ju sjukt att programmet begränsar antalet samtidiga nedladdningar. Orkar inte ta reda på "the know how" själv just nu så jag litar på att någon här vet. Vet någon? Fråga mig något om Mac i gengäld så ska jag gladeligen svara...

• Medlem
  • 2003-06-26 15:45

Antalet samtidiga FTP-anslutningar bestäms av FTP-servern. Ofta tillåter den bara två, men ibland fler, och då kan ovanstående tips hjälpa (eller om du tankar filer över HTTP såklart).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-26 16:35

Tack JGB & PH. FYI: Alla webläsare i Mac (inklusive Exporer) kan tanka hur många filer man vill samtidigt, så det verkar vara en gammal regel från internets stenålder, som lever kvar i Windows.

User Key: [HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersion
Internet Settings]

Denna nyckel finns i XP, men inte dessa värden:

Value Name: MaxConnectionsPerServer, MaxConnectionsPer1_0Server
Data Type: REG_DWORD (DWORD Value)
Value Data: Number of Simultaneous Connections

Kan man lägga till dem, eller bör man kolla någon annan stans?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-27 22:55

Litet tips bara...kör MyIE2 isf IE. Det e en "hackad" variant med massa underbara funktioner som tex. popupfilter å öppnande av fönster i bakgrunden (som väl opera kan?). Dessutom slipper man dussintals fönster nere i aktivitetsfältet iom att MyIE2 har egna flikar som man lätt hoppar mellan.
Äh, fan det låter knas...kolla själva! MyIE2 behöver IE (patchar den eller nåt sånt) fast orginal-IE finns alltid kvar (om man inte e nöjd).

Länk: My IE2

• Medlem
  • 2003-06-27 22:57

Jag kör med något liknande. Crazybrowser. Inbyggt popupfilter, flikar istället för en massa IE-fönster överallt samt snabbsökning på t.ex. Google.

http://www.crazybrowser.com

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-27 23:00

To Mårre Innan Jag Såg JGBs Lika Koola Inlägg: Wow, tack för tipset, tankar direkt. Kan ju inte vara fel med lite entusiastsmäck ovanpå mikrosåftarnas kårpårejtjobb fan.

Nu ska jag säga något riktigt läskigt: Det är kul med PC!

Å To JGB: Tack där med fan!

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-28 02:46

Kostar inte Opera pengar? Dessutom funkar det utmärkt att köra bankärenden på MyIE2. Testade Opera för ett tag sedan å gillade det inte. MyIE2 e precis som IE, fast bättre!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-28 12:18

Jag har testat nu å jag gillar faktiskt IE (som sådant, bortsett från denna kapitala miss alltså), jag vill inte lära mig ett nytt gränssnitt (tweaksen föll mig inte i smaken och Opera lockar mig inte). Fasen, jag vill verkligen komma runt HTTP-begränsningen, ska just till att tanka hem saker. Jag vill kunna dra igång massor av nedladdningar och lämna datorn så. Någon som vet vad jag ska göra under Win XP?

Testar lite Download Managers så får vi se. Det här var verkligen en irriterande grej som får Macen att excellera stort. Minns begränsningen från när jag jobbade med Windows NT, trodde inte dagens webläsare skulle begränsa antalet nedladdningar på detta vis. Klar sunkfeeling.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-28 13:16

Testar vidare och hittar inget bra.

Fan, kära PC-internetproffs där ute, hur gör ni? Man kan ju f*n inte bara tanka hem 2-3 filer samtidigt om man har bredband, då vill man dra igång 10-20 filer minst. Internet Explorer är ju fasen bättre än i Mac än PC; där får man upp alla downloads i en smart lista, den "hämtar inte filinformation" utan frågar direkt var du vill lägga filen. What is this crap! Ärligt talat...

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-28 13:22

PF : Testa GetRight! Det använder jag jämt, speciellt när vandaler som JGB lägger upp låtar på 10 megabytingar!

http://www.getright.com/

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-28 13:25

Encore: Om det innehåller banners så får jag hjärtattack!

Testar det här först så får vi se: http://channels.netscape.com/ns/browsers/download.jsp

Amino: Svara mig då, Michelangelo... varför funkar det så mycket bättre i både MacOS 9 och MacOS X? Med HTTP-nedladdningar och allt?

• Oregistrerad
  • 2003-06-28 14:12

Hmm... varför inte en tweak. Mycket enkelt ingrepp. Skapa först en ie_download.reg nånstans, högerklicka på den och välj edit. Klistra in det som är mellan de streckade linjerna:

-------------------------------------------------

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionInternet Settings]
"MaxConnectionsPerServer"=dword:00000005
"MaxConnectionsPer1_0Server"=dword:00000005

--------------------------------------------------

Det som anges ovan är att du kan ladda ner max 5 filer åt gången från en och samma server. Ändra femman till 9 och du har nio.

Vill du ha 10 stycken blir det så här istället:

-------------------------------------------------

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionInternet Settings]
"MaxConnectionsPerServer"=dword:00000010
"MaxConnectionsPer1_0Server"=dword:00000010

--------------------------------------------------

Se...det var väl inte så farligt.

Mårre... Jag testade också MyIE2, men när jag byte skin så började menyerna fladdra och blinka så fort musen gick över till en ny sak. Fast det kanske ändras i ett senare skede. Fungerade i alla fall klockrent.

• Oregistrerad
  • 2003-06-28 14:45

Oops. Upptäckte ett litet genant misstag. Självklart så är det inte 10 stycken nerladdningar som anges i andra inställningen, utan 16. Tänkte inte på att det är ett hexadecimalvärde

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-28 15:18

lappalainen: konstigt med blinkandet. Jag har hört folk som laddat ner MyIE2 å haft lite skumma problem men själv har jag aldrig haft ngt som helst strul (har kört MyIE2 i ca 1,5år). Jag har till å med installerat de svenska språkstödet bara för att se om jag fick samma problem som min syster (hon var tvungen att köra "accept" vid uppstart å sedan ville inte programmet starta alls).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-28 19:44

Tack för hjälpen, ska prova det sedan...

Vad heter "16" på hexadecimalska?

Testar med Netscape 7 nu och det funkar i alla fall som jag vill "out of the box", dessutom passar Netscape-färgerna kanonbra med 99musik!

Ha en trevlig kväll!

/ Sleepyhead!

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-28 20:35

"16" på hex blir "10" om jag inte har fel?

Ett tips är ju att använda kalkulatorn som finns i Windows. Den avancerade varianten kan ju visa både , hex, bin, oct, dec -tal.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-30 00:52

Själv kan jag inte hantera sådana funktioner, har inte läst mer matte än till 2-årigt gymnasium.

• Oregistrerad
  • 2003-06-30 09:59

Just, decimaltalet 16 på hex är 10, däremot så är decimaltalet 10 = A på hex. Nu kan man ju efter att ha lagt in ett hexadecimalt värde i registret ändra så att det syns som ett decimaltal. Fast om du är nöjd med Netscape så ska jag inte tjata

Själv körde jag endast Netscape fram till och med version 4.6x... det blev för mycket bundles av Real och AOL och annat tjafs som inte var till någon nytta. Fast... du kan ju alltid testa Mozilla, den teknik som Netscape bygger på.

Mårre: Jag fick av någon underlig anledning inte en installationsfil av MyIE2 när jag laddade ner den, utan en zippad version av en annan installation. Kanske var det som fick allting att krokna likt tornet i Pisa. Nu har jag installerat det som det ska och funkar klockrent. Tack för tipset igen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-26 21:23

Förra veckan gjorde jag en snygg tabbe, ändrade och stökade rejält i XP. När jag startade om datorn frågade den efter lösenord. Tjena. Glömt för längesedan. Jag provade en miljard olika. Sedan en miljard olika kombinationer till. Hittade inget. Det fick bli en omstart igen. Med C-knapp nedtryckt och Återskapa Allt-skivorna intryckta. Tragiskt! Men bra, nu är den rensad. Så nu håller jag på att lägga in alla små fina tweaks man gjort & fått fin hjälp med via 99:an. MaxConnectionsPerServer är nu 999!

Kör Opera om jag inte maste köra IE... funkar klockrent för det mesta. Tyvärr har IE "bestämt" en del saker i HTML/webbsidevärlden vilket man vant sig vid sa att vissa grejer inte visas helt korrekt, men det är smasaker man far leva med - det är i övrigt ett mycket praktiskt och lättanvänt program framförallt med Classic-skin. Favoritgrejen är att man just kan öppna fönster i bakgrunden (snacka om det blir strul annars när man ska jaga bilder till moddboarden!) och saklart de geniala s.k. "mouse gestures" vilka tillater en surfa pa ett mycket behändigt - och snabbt - sätt.

Heja Opera... Och bannern är ina problem när man kan peta in en egen

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-16 01:11

Ah, tweaken behövdes på nytt, kul att hitta den igen!

1
Bevaka tråden