Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dithra - hur?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-12 13:22

Eftersom vi har en otroligt nyttig tråd i ämnet bitar och upplösning så tänkte jag starta en ny tråd i samma sfär.

Nu när jag har ett fint arrangemang i Logic, inspelat i 24 bitar, och vill göra en AIFF, 16 bitar, för att bränna på skiva. Då inträder ytterliggare ett fenomen som jag inte kan ett jota om, nämligen dithering.

Jag läste någonstans här på 99musik att "Logic´s inbyggda dithering stinker". Så nu undrar jag så smått, hur ska jag "dithra" för att få bästa tänkbara resultat.

(Jag passar över bollen till Stahlberg eller någon annan übermensch på detta område)

Det där med 24-bitar till något mindre brukar vara ett problem som jag förstått det - i alla fall var det så ännu för ett par år sedan. Förhoppningsvis har utvecklingen gått framåt, men hörde nånting om att sjukligt dyr hårdvara behövdes. Nu kan man väl slänga in alltihopa i Soundforge kanske?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-02 15:54

Är det så att vår käre audiofil och professor Stahlberg har lämnat oss? I sådant fall är det en svår förlust för oss 99musikare....

  • Medlem
  • 2003-06-12 04:50

Vet inte om jag skall förklara hur Dithering går till? Vet ni det... annars kan jag förklara principerna för er senare. Men det är så klurigt att olika tillvärkare använde sig av olika algoritmer för deras ditherig funktioner, att avgöra vilken som är bäst är ungefär som att avgöra vilket vin som smakar bäst. Så med andra ord det är en smakfråga. Inte nog med det, olika dithering algoritmer låter bra beroende på vilka ljud/låtar man skall Dithra.
Det kan rekomendera att prova på några olika program (om man har möjlighet till det) för att se vilka som passar dina låtar bäst.

En del program har endast en dithering algoritm medans andra bidrar med flera olika algoritmer så att du då får en större chans att välja en dithering som passar just dig.

Program för dithering:
Sonar har en inbyggd dither funktion

Cubase SL har som standard en plugin som heter Apogee-designed UV22

Det finns även en lite exklusivare plugin vid namn Waves L1-Ultramaximizer+, http://www.waves.com/htmls/prods/indi/l1.html
ett mastering-program som har en del ditheringfunktioner.

Ett gott tips för att avgöra fördelarna med dithering programmen är att ta en wavefil med lågt inspelat ljud/låt för att sedan höja den. Prova olika dithering funktioner och program. Den bästa ditheringen skall då låta mjukare än de andra.

Och glöm inte gyllene regeln att man ska aldrig dithra en signal två gånger, då låter det som fan själv ahr brytit sig loss.

Lycka till!

Tjenare, jag är ny här!
Jag kör pro tools och kör digidesigns egna dither och det funkar skitbra!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 01:01

Jo, jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad på Logic´s dither heller. Men i och med att det finns flera olika sätt att dithra på så vore det intressant att få reda på vad som händer och vilket sätt som är bäst. Lite teori från någon välinsatt person skulle inte sitta helt fel, synd att übergurun Stahlberg verkar ha övergivit oss.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-29 01:14

Han kanske tagit en rejäl semester. Kanske gör en Phileas Fogg och tar jorden runt på 80 dagar. Eller så har han fått jobb som ubåtssonarspanare hos CIA för sin eminenta förmåga att urskilja atonaliteter bland valar, ubåtar och andra sjöväsen. Eller är han ute å knegar på nå´n festival, kanske sköter han ölförsäljningen på Roskilde eller så rattar han mixerbordet på någon skum världsturne. Eller så har någon helt enkelt råkat klippa itu hans nätverkskabel. Såvida han inte slagit sig på tummen och inte kan skriva för tillfället. I så fall får vi skriva en hälsning till honom. Vi saknar dig, John!

  • Medlem
  • 2003-07-08 15:11

Sonic Founddrys nya CD Architect 5 har ju en massa olika ditheringsfunktioner. Jag planerar att skaffa mig den. Dithrar oxå "on the fly" om man vill. Dock endast för Windows. Men verkar riktigt bra

www.sonicfoundry.com

1
Bevaka tråden