Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

60hz

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I cool edit pro fins ett preset i parametric equalizer som heter "remove 60hz and odd harmonics" den sänker 10db vid 60, 300, 420 och 540 hz... jag brukar köra med det ibland på hela låtmixar... ibland låter det lite trevligare efter.

Vad finns det på dom ställena som är odd. varför är dom odd?

Jag har snokat runt lite och det enda jag hittat om "odd harmonics" är att det blir lite som en rör-amp. om man kapar dem.
http://www.holmeseng.com/Answers.html (andra frågan)

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-29 13:49

mechatronic : Antagligen för att 300, 420 och 540 alla är jämnt delbara med 60, dvs de är alla övertoner till 60 hz.

Ok...
Men varför vill man ta bort 60hz och dess övertoner. Vad har man emot 60hz..

Det är altså tröttsamt att lyssna på på nåt vis.
Jag kanske får nöja mig med det.
Men det skulle vara kul att veta varför...

Kanske passar våglängderna ihop med örongångens innerdiameter och förstärks på nåt vis, så det blir tröttsamt...
hmmm, kanske inte.

[ 29 December 2002, 16:15: fixat av: mechatronic ]

det dar me 60Hz stammer nog faktiskt.. jag brukar forsoka dra ner lite pa eq:n med jamna mellanrum i frekvensspektrat.. men inte sa mycket direkt.
Nasta fraga ar om det ar vettigt att dra ner lite mer spikrakt dar eller som jag kor nu.. lite lugn berg & dal-bana? Jag har inte tillrackligt bra hogtalare eller horlurar har inne for att kunna eq:a snyggt.. sa jag gor mest mjuka kurvor pa eq:n sa att jag inte ska ta bort for mycket.
(brorsan lovade mig for ett ar sedan att hjalpa mig bygga ett par bra monitorer.. fast han har inte haft tid annu )

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-29 17:11

mechatronic : Tja det kan vara användbart i ett försök att rädda en inspelning där man har nätbrum, man kan försöka filtrera bort brummet och dess övertoner. (man kör med 60 hz nätspänning i USA tex)

[ 29 December 2002, 17:13: fixat av: encore ]

Det låter ju som att du kan ha en poäng där...

Finns även plugins som tar bort 50hz nätbrum, rätt användbart vid dålig jorning på prylarna.

Det är som encore säger, 60Hz removal tar bort nätbrum. Varför de tar bort udda övertoner vet jag inte, men det låter kanske naturligast så? (Om ström är pulsformad så är det rätt naturligt, eftersom en fyrkantsvågform bara har udda övertoner om jag minns rätt. Någon som vet?)

50Hz är ju lite mer användbart här i Sverige, men med en vettig grafisk eq så borde man kunna göra samma sak. Borde vara lätt att räkna ut vilka frekvenser det är, men jag känner mig lite lat..

1
Bevaka tråden