Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SysEx programvara

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-22 09:06

Ställer ännu en rookie-fråga då...

Har tänkt att jag ska ladda över lite patchar från datorn till synth, men har hittills inte fått det att fungera. Om jag förstått det rätt är det följande saker som behövs:

- En midi-kabel som i ena änden passar in i joystickporten. (kan man köpa kablar som ser ut så, eller köper man en vanlig mdi-kabel plus en adapter som passar in i joystickporten?)

- Programvara som kan ta hand om SysEx-filerna från datorn till synthen.

Således...laddar man hem sysex-filer med ljud och för sen över de till synthen, med hjälp av programvaran. Eller..?

Snälla...kan någon förklara (gärna utförligt) för mig hur man gör...? SKulle verkligen uppskattas.

Tacksam för svar!

MVH
/V

Här diskuteras sysex för en D-20 ganska utförligt... Det funkar lika för alla synthar så pröva att läsa där.

här

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-22 09:15

aaah...ålrajt! Tackar, tackar...

Kanske nån som har lite tips angående SysEx-program man kan köra. Fick just tipset om MIDI-OX av Encore - det är gratis. Det finns förstås många andra - vilka kör folk, månne?

Att hitta mer specifika för olika synthar eller generella för många olika verkar svårare eller i alla fall dyrare. Några tips om vad som är bra/dåligt/gratis?

Till JV/XP-serien finns det i alla fall en massa möjligheter.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-07-22 14:09

Jag använder MIDI-OX och är mycket nöjd med det...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-07 08:09

Halloj! Jag tänkte testa Midi OX... men fyfan vilket hemskt gränssnitt. Man hajar ingenting. Jag måste nästan lyfta ner Atarin... till den har jag ett vanligt... grymt bra SYSEX-program. Ska dumpa över ljud från en zynt in i datorn som vanligt... men Midi OX... ugh. Kan byta namn på det till Midi YX. Yxigt var ordet. Och på nätet hittar man typ inget som utvecklats de senaste 15 åren. Faktum är att Sysex och PC inte rockar... till Mac finns det _mycket bättre_ småprogram för sånt här. Har kollat på 5-10 st till PC nu... alla suger. Urk.

Edit, 5 min senare.... nää fan, jag står inte ut. Konfigurera buffer-pläh! Ta emot då för... !

Atari... saviour... :rolleyes: Koppla koppla koppla koppla...

Näää fan, jag pallar inte. Hoppas någon kan komma med något tips om ett ENKELT sysexdumpprogram som FUNKAR. Som inte har en massa inställningar utan bara FUNKAR. Annars kan jag gärna visa ett, det är nog 20 år gammalt, finns här. I en 8 mhz Atari... funkar strålande... men jag orkar inte koppla om och byta allt MIDI bara för en sån här simpel pryl. Vad less man ska bli då!

• Medlem
  • 2004-02-07 08:19

De gånger jag har använt Midi-OX så har det funkat bra. Uppdaterat OS på Machinedrum och Monomachine, samt dumpat lite sysex också. Användargränssnittet däremot... det kan säkert massor, men jag navigerar mig direkt till dump/send-fönstret och gömmer mig där. Resten törs jag inte titta på...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-07 08:21

Mmm, jag gjorde det också. Men efter första lilla dumpen så händer inget mer, men D-50n står och spottar ut en massa sysex som programmet inte har lust att ta emot... :/

Inte undra på att folk inte hajar det här med sysex, PC-programutbudet i denna lilla mikro-nisch är ju en katastrof. Kan ingen smart utvecklare med stilkänsla göra en insats för världen?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-07 08:39

SendSX funakr för mig, det är enkelt, funkar att samla sina ljud med.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-07 08:49

Voilá - tackar apan, funkade prima perfekto!

"Enkelt är bäst, ingen protest!"...

Edit, 09:24: Nu har jag lagt upp D-50-ljuden på min sysex-sida. Fantastiska ljud (kan jag säga eftersom jag själv inte programmerat) för den som är intresserad. Fabriksbanken ligger mest med som en bra grej att ha för den som kanske förlorat den.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-07 09:38

Kul att det föll dig i smaken! ska testa lite K4ljud när jag får tid, kul med alla patchar!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-07 09:40

Ja, dom måste du testa. FakeReverb heter ett, där behövs inte effektenheten...

1
Bevaka tråden