Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Talsynthes

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som kan tipsa om några coola sådanna? Helst till mac

(försök att inte dubbelposta - man hittar det här ändå - åtminstonde under "Senaste Diskussionerna")

Känner bara till SayIt som är enkelt roligt och mycket gratis, men tror tyvärr bara det funkar på PC. Finns det inte nåt skojsigt inbyggt i Mac OS X? Har för mig att jag hört talas om både det och andra skojiga saker...

Det finns förstås andra för PC, men det hjälper kanske inte så mycket

  • Oregistrerad
  • 2003-08-03 12:06

Kör du Mac OS X leer OS 9?

Till båda finns det talsyntes från Apple som är lite roliga.....
Speech heter den i OS X och till OS 9 har jag för mig att den heter Macintalk eller liknande.

  • Medlem
  • 2003-08-03 12:08

Finsk talsyntes på nätet! Nu kan du äntligen få den rätta klangen på alla finska klyschor du någonsin velat använda.

http://www.mikropuhe.com/demo.asp

Jag tog bort originalinlägget som hamnade fel. Ni vet väl om att ni kan ta bort era egna poster om de hamnar fel?

Ska kolla MacOS 9 synthesen

Testa Vocal Writer.

Vet inte hur mycket man kan mecka runt med talsyntesen i OS9/OS X, men man kan ha rätt kul bara med att köra de bisarrare rösterna ("Zarvox" tex).

Jag kör med Mac OS9.2.1 och jag hittar ingen form av talsynthes. Har sökt efter Macitalk m.m...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-04 13:30

Leta upp den engelska / amerikanska utgåvan av MacOS - på den finns talsyntesen representerad. Du kan även ladda hem detta från nätet. Sök t ex på "Mac OS Text To Speech Software" i Google. Vocal Writer har jag och många andra använt flitigt. För att höra bägge, lyssna gärna på min och Jimpans "Yellow Orange", http://beatley.iuma.com

(PS: Tänk på att Speech måste vara installerat för att Vocal Writer ska funka, det använder speechmotorn)

While I´m at it: Info om låten: Inspelad 1998. Syntljud: Roland JV-1080, sequencing: Logic Audio 3.x, dator: PowerMac 7200/90 (90 mhz!).

Vad heter synthesen då i engelska mac OS då?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-04 19:03

Speech.

Lite FAQ från Apple.

Apple Old Software Downloads. Här kan du hitta Text To Speech + Speech Recognition-programmen (ja, man kan styra sin Mac med röstkommandon också).

Sök vidare annars - på nätet finns allt som behövs.

1
Bevaka tråden