Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samspel mellan ljudkort och programvaran

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man väljer ljudkort och programvara är det några saker jag funderat på:

1. Är det olika mycket hårdvarustöd i ljudkorten?

Vad jag menar är om t.ex equalizer och effekter finns i kretsar på ljudkortet, eller om det hänger på programvaran man använder för inspelning, eller på pluggar i programvaran?

Som jämförelse tänker jag på grafikkort och en massa 3D-stöd och sådant som kräver att program/spel är anpassade att använda just dessa.

Är det samma sak med ljudbehandling, dvs krävs det att programvaran skall matcha ljudkortets funktioner på något sätt?

Mao väljer man ljudkort beroende på vilken programvara man använder, eller vice versa?

2. Hur vet man att allt sker digitalt och inte massa extra DA/AD-omvandlingar?

Ett sätt att se det är kanske att man kan utföra en operation blixtsnabbt och inte behöver spela upp i realtid.

Jag använder t.ex en programvara som genererar en stereowave med ett drumtrack jag använder. När jag är klar med programmeringen av hela tracket sker genereringen blixtsnabbt och en wave bildas på disk.

Varför jag undrar är för jag testade ett Creative Extigy som jag tyckte verkade perfekt på pappret. Men allt man gjorde gick via Creatives j-a kretsar och försämrade ljudet vid varje uppspelning. Inte ens digital överföring gick att göra utan försämring i ljudet. Därav är jag extra misstänksam.

Hur vet man egentligen att allt sker digitalt och inte blandar in analogt inemellan överallt?

Är själv endast en glad amatör, men om jag förstått det hela rätt så har t.ex. DSP-korten egna processorer som tar hand om alla effecter och därmed lämnar CPUn ifred?

Hur länge sedan som ditt ljud stannar i den digitala resp. analoga domänen beror ju helt på hur du patchar ljudet. Har du väl fått in ljudet på hårddisken är det ju inget problem att ha det digitalt hela vägen till färdig produkt, beroende på utrustning.

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Jörgen U:
Är själv endast en glad amatör, men om jag förstått det hela rätt så har t.ex. DSP-korten egna processorer som tar hand om alla effecter och därmed lämnar CPUn ifred?

Tack för det.

DSP-kort låter ju intressant. Är det att betrakta som add-on på vissa fabrikat av ljudkort eller fristående produkter helt?

Funkar/funkar inte med vissa kort, eller?

Finns några fabrikat av DSP-kort man kan nämna?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-07 11:31

TC Electronics t ex

Å mackie, creamware (jag kör själv med 2 st av deras kort), digidesign, emu, ...

mycket roliga grejor

1
Bevaka tråden