Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nä, nu.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-04 23:55

Nu ska jag boota om till OS 9, köra ProTools Free och testa MIDI-delen. Japp! Det känns lättare att börja om man skriver att man ska börja, då "måste" man ju återkomma med en rapport, liksom. Återkommer med rapport.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-01-05 00:39

Låter intressant! Vad kör du för ljudkort och vilket MIDI-interface brukas? Fungerar det bra kanske jag pyntar iväg mitt Logic Gold 5 (fortfarande oanvändt) å tjackar mer analoga syntar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-05 01:34

Whoa! Skriver detta från OS 9! Kör OS 9! Nostalgi!

Snart kommer väl ProTools LE för OS X också, så det är bara en liten övergångsperiod. Funtar storstarkt på att köpa en Mbox och köra Digi´s mjukvara. Som du säger - Logic kostar för jävligt, man vill ju köpa vettiga saker för pengarna. Logic är vettigt, men ovettigt dyrt. En Mbox kostar mindre, och då får man ändå ett kalasbra ljudkort + programvara i ett.

Nå, hur känns det då? Annorlunda från Logic, naturligtvis. Känslan är lite svår att definera, men ProTools-gränssnittet gillar jag skarpt. Det är liksom fritt från "lyxig grafik" utan känns verkligen som ett program där datorn blir en dedikerad "DAW", gränssnittet påminner mig väldigt mycket om en seriös Unix-burk jag jobbade med då jag ibland scannade bilder med en trumscanner för en halv miljon. Det är liksom inget "lull-lull" utan grå, fula men proffesionella knappar och ikoner. Det känns hårt - svårt att beskriva - hårt, i bemärkelsen seriöst.

Audiodelen är jag lite smått bekant med och den tycker jag är helt fantastisk. Nu var det alltså dags att testa Midi-delen. Min utrustning är: PowerBook G4/667 (DVI-modellen), 512 mb RAM. Ljudkort: Använder tillfälligt Mac´ens inbyggda ljudutgång. Midi: Använder ett Steinberg Midex 3 USB-i/f som faktiskt känns svinbra (OS X-drivarna är inte helt färdiga i skrivande stund dock) - och OMS tuffar på bra, oavsett vad man må tycka om OMS i övrigt. Testade att "sequenca" Emax II´an lite.

Intryck:

1. Fortfarande väldigt imponerad av gränssnittet. Lekte lite med Logic 5.5 på OS X hos kompisen Jonny B tidigare idag. Känner mig väldigt kluven inför Logic - är man proffs på det såsom Jonny är så är det schysst, men jag får någon kompakt antikänsla. Har tidigare jobbat rätt mycket med Logic, men det är så j*kla mycket klickande och fixande och konfigurerande. Blir tokig på det. Vill göra musik, inte konfigurera gränssnitt i halva livet. Så jag jämför alltså lite mot ProTools; i "PT" är det bara att tuta och köra.

2. Bra "view", gillar att ProTools inte har så mycket mer än två fönster egentligen. Miditonerna visas direkt i arrangefönstret precis som i Reason (fast lite annorlunda). Zoomverktygen ger en förträfflig känsla, så även att alla miditracks liksom audiotracks´en hamnar i en proper lista där man kan plocka upp dem som man vill, smidigt när man ska arrangera. Har verkligen ledsnat på Cubase och Logic´s funktioner av att "åka till ruta ett" och hämta upp partier, hålla ned ALT och se´n åka till "Bar 59" (t ex) där man "limmar fast" prylarna. Hoppas ni förstår vad jag menar - det är otroligt mycket scrollande i sidled med de programmen. Nu kan man även jobba på andra vis, men att som i PT ha en fast och färdig box för Audio och en annan för Midi känns svinbra. Det gäller bara att man namnger grejerna på bra sätt, se´n kan man plocka upp det man vill precis hur man vill, in i arrangefönstret.

3. Det tog mig en liten stund att förstå hur jag skulle göra för att göra "overdubs" samtidigt som jag spelade in. Först så spelades allt över när jag var i loopläge. Det handlade om att gå till menyn Display -> Transport window shows -> Midi controls. Då fick man upp lite fler "knappar" i den vanliga "bandspelarrutan" (som för övrigt är i princip likadan som de i Cubase och Logic). Markera ikonen längst till höger - den betyder "Merge". Se´n kan man spela in & spela till det redan inspelade. Ett av mina favvistrick för att snabbt bygga upp grooves både med trummor eller slingor.

Slutsats: Det här kommer att fungera mycket bra, känner jag. Kommer inte sakna Logic och definitivt inte Cubase. De programmen är "gulligare" på skärmen, men samtidigt långt mycket rörigare. Och säg de två Logic-användare som jobbar på samma vis - glöm det. Alla Logic-användare har sina egna konfigurationer, sina egna shortcuts osv. Jag tycker det är dumt.

Ärligt talat förstår jag inte varför så många studios kör ProTools-hårdvaran men Logic som mjukvara. PT-mjukvaran är inte alls dålig, snarare väldigt schysst. När man kör ProTools LE så har man tillgång till s k RTAS-pluggar. Många mjukvarusyntar finns i RTAS-versioner, t ex Native Instruments´ grejer.

That´s it, jag kommer jobba mer i ProTools framöver. LE eller Free eller inte, känslan är lika solid & stenhård i allihop.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-01-05 01:42

Jag lär ju isåfall köra med (stealth port) Opcode Studio4 å MOTU 1224. Undra om ProTools gillar det...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-05 01:51

Kör du i OS 9 så är det inga problem, men som sagt - i OS X måste du glömma tankarna på Stealth och skaffa ett USB-interface. Angående ljudkortet vet jag inte riktigt - Digi´s mjukvara vill helst ha Digi´s hårdvara. Men du borde kunna köra ditt ljudkort åtminstone i "2 in - 2 ut"-läge via Sound Manager (äpple -> inställningar -> ljud) och se´n ProTools Free som mjukvara. Konfigurera OMS och så får du 8 audiospår och 48 midispår att leka med. PT Free kan jobba i antingen 16- eller 24 bitars audio, dessutom. Det kan räcka, faktiskt, om du är lite minimalistisk - audio kan du ju alltid bounca. Vad du missar är pluggarna, tror inte man kan lägga till fler pluggar/audiofeatures än de som finns med i Free (De Esser, Normalize, lite olika delay´er, Reverse, lite kompressorer etc men inga reverb). Fast priset är förstås bra, 0:-. Annars byter du till Digi001 eller Mbox och får då LE-versionen med RTAS-pluggarna, 24 (?) audiospår (åtminstone Mbox, vet ej om 001 stöder 32 spår?) och 128 midispår.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-05 02:11

Wow!

Hittade denna infosida;

http://www.digidesign.com/ptfree/ptfreefeat.html

Där framgår att även Free faktiskt nyttjar RTAS-pluggar. Gäller alltså att kolla om man kan testa lite fler pluggar på kul. Återkommer!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 03:08

Jag kan ju bara hålla med. PT är mitt huvudprogram, på skolan det "riktiga" och hemma PT free. Allt är så oerhört enkelt och smidigt och allt kan automatiseras och styras med samma smidiga kurvor i spåren.

MIDI-delen räcker om man inte behöver göra mer avancerade saker som ex transform-grejer i Logic.

Som ljudkort är det väl endast digidesign eller soundmanager som gäller, tyvärr för oss med bärbara...jag vill gärna ha ett firewire som är billigare än 002:an.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-01-08 20:44

Btw, såg ni att nya ProTools hade stöd för VST pluggar? Det trodde jag faktiskt inte på.

D.

Stöd för vst pluggar ... innebär det att VSTi även kommer att stödjas? Det vore i såfall kanon!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-08 21:33

palle : Jo iofs men nä det tror jag inte. Handlar nog bara om VST-effekter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-08 21:34

Det kan nog stämma. Pro 52/53, FM7 etc har man ju enligt uppgift kunnat köra förut, via... (?)... Direct Connect? Eller som RTAS-blah... jag är lite okunnig på alla pseudoutryck som svävar i ProTools-sfären så ni får ursäkta mig, men jag har i alla fall hört... någon säga... att en del mjukvarusyntar funkat i PT tidigare. Och då menar jag inte de där svindyra superpluggarna som Access Virus-TDM osv, utan... andra... [god damn vad jag är okunnig]... sorry...

Har kört ProTools LE på en digi001 under ungefär två år nu - fyngerar svinbra och jag äör i det stora hela mycket nöjd med allt utom just MIDI-delen, vilke blir totalt oöverskådlig eftersom man har allt i ett fönster... kanske beror på att jag ser dåligt och måste ha ganska liten skärmupplösning, men det bör innebära mer scrollande i vertikal riktining än horisontell som i Cubase... kanske en fråga om vad man gillar bäst där?

Audiodelen är helt klart den bästa jag någonsin har arbetat med. Älskar gränssnittet som i sanning är mycket bättre än Cubase. Enda fördelen där är man kan köra filerna direkt i SoundForge om man skulle vilja.

Tänkte hursomhelst skära ner på musikskapandet och planerar sälja mitt digikort, så om någon är intresserad säg bara till

1
Bevaka tråden