Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre iBook...Bra köp??

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2003-01-21 12:29

Min första bärbara...!
En blå iBook 300mhz som jag fick för 5000:- inklusive ett nyinköpt batteri... Det kostade hutlösa 2.300:- exkl moms, men det ingick alltså!

Den är ju faktiskt trevlig och jag tänkar att använda den främst till att hålla reda på alla mina lappar som flygar runt som snöflingor överallt på skrivbordet

Finns det någon hake, eller är det en traktor som håller i vått och torrt...

Finns det kvar några ställen som någon vet, där jag kan se vad andra tycker om användandet...? Och vad de främst användar den till?

Det står mycket här om de nyare modellerna, vilket jag utmärkt förstår. Men ingen Mac kan bli för gammal, enligt min åsikt...! :rolleyes:
Jag användar t ex en gammal LC som fotpall! Den bästa fotpallen jag någonsin haft...!

Tacksam på förhand, för visat intresse för min läggning...

[ 21. Januari 2003, 12:32: Meddelandet ändrat av: Tjalfe ]

• Medlem
  • 2003-01-21 13:09

Om du är nöjd var ju köpet bra!

Jag hade inte varit nöjd, men det beror delvis på att jag använder min dator till helt andra saker. Jag skulle inte vilja ha någon annan iBook än de allra senaste, eftersom de är de första som kan köra OS X helt OK.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-21 13:24

Åja, min sambo kör 10.2.3 på sin iBook 300 och är helt nöjd.
Max minne (288MB) och en ny, snabb, 20GB-disk gjorde mycket för prestandan. X går ju snabbare på dessa iBooks än på Lombarderna eftersom de har AGP- och inte PCI-grafikkort.

• Medlem
  • 2003-01-21 14:33

OK... helt OK för mina behov då. Illustrator och Photoshop professionellt.

Själv sitter jag hela dagarna på min iBook SE 366 med 320 Mb internminne och 10 Gb HD...Jag kör Illustrator 9, Photoshop 6 och Office 2001 (ofta allt samtidigt) och det flyter på mkt bra! Tror nog att jag kan stå ut med min burk något år till! Men jag vill ta steget till Jaguar snart

• Oregistrerad
  • 2003-01-21 14:36
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tjalfe:
Den är ju faktiskt trevlig och jag tänkar att använda den främst till att hålla reda på alla mina lappar som flygar runt som snöflingor överallt på skrivbordet

Låter som en onödigt stor brevpress.

• Oregistrerad
  • 2003-01-22 01:35
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: bollman:
Åja, min sambo kör 10.2.3 på sin iBook 300 och är helt nöjd.
Max minne (288MB) och en ny, snabb, 20GB-disk gjorde mycket för prestandan. X går ju snabbare på dessa iBooks än på Lombarderna eftersom de har AGP- och inte PCI-grafikkort.

Njaa, max minne i den iBooken är mer än 288. Du kan sätta in en 512:a och har du 32 i botten blir det 544, medan det självklart blir 576 på en med 64 i botten.

Så lite till går det att växa...

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-22 23:04

Kör själv en blåbärs-300:a med Jaguar coh 288Mb RAM, känner faktiskt inget skrikande behov att uppgradera annat än att jag hade velat ha video-ut/vga-ut för presentationer (nej, jag kör inte photoshop...). Jag tror inte publiken blir så imponerad om jag börjar köra mina nya keynote-presentationer på 12-skärm för dom...

Ska du bygga ut minnet så tänk på att köpa rätt minne, det är tydligen inte samma som till nyare iBook. Har du fel minne så fungerar det visserligen men det blir jekligt instabilt.

Jo, kör man OSX så ska man nog undvika att köra classicläget för det blir segt, gissar väl att både minnet och processorn går på knä... Men som summa tycker jag nog att gamla iBooken är en kanondator.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Palle:
Njaa, max minne i den iBooken är mer än 288. Du kan sätta in en 512:a och har du 32 i botten blir det 544, medan det självklart blir 576 på en med 64 i botten.

Så lite till går det att växa...

Fungerar det med ett 512 minne i ibook 300?
Enligt apple så är det max 256...
Jag kör själv med en ibook 300 med X.1.5 och 288MB . Så lite extra minne vore ju inte fel.

• Oregistrerad
  • 2003-01-23 00:09

Jodå! Det går fint.
Det förekommer till och från att Apples specar inte stämmer med verkligheten efter ett tag - allteftersom utvecklingen går framåt och nya moduler tillverkas.

Smidigt!

Då ska man bara ut på minnes jakt nu då

• Medlem
  • Haninge
  • 2003-01-23 05:03

Jättebra allihopa... Jag är övertygat om att jag har gjort rätt!
Både i köpet och att fråga er till råds...!

Jag har alltid varit låst bakom skrivbordet med skärmar, knappar och rattar överallt...

Nu kan jag gå ut och träna på att vara social utan att känna mig naken...

Fortsätt gärna...

Vilka sorts minnen skulle han trivas bäst med t ex?
Vilken hårddisk skulle vara mums mums för honom?

• Oregistrerad
  • 2003-01-23 20:16

Du behöver inte leta länge efter minnen.
Vi säljer såna varje dag. Nya 512:or kostar 1.365.- inkl moms.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-23 23:48

Det var ju interesting news, men fasen vet om 256MB till ger så mycket. 512:or brukar ju vara rätt dyra, och det är nog snarare andra delar som bromsar...
Jag kan ju fel underrättad, men det bör väl vara ganska speciella 512:or som ska funka då? Inte vilka som helst, väl? Å då lär väl en sådan gå på sisådär 1700+moms?

• Oregistrerad
  • 2003-01-23 23:59

På äldre iBook har jag för mig att firmware måste uppdateras för att man ska kunna använda en 512MB-modul.

Jag skaffade min 512:a från www.memorytogo.com för typ 1.5år sedan, då kostade det mig 1700SEK för minne plus frakt. Det skickades till en kompis i USA som sedan skickade vidare till mig. Nu när jag kollade minne till blueberry låg en 512:a på $112.

// Emil

1
Bevaka tråden