Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Groove Agent, något att satsa på?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-19 22:19

Har sett att åtminstånde någon här använder Groove Agent (trummaskinen som man inte behöver programmera).
Funkar det bra? Är det lätt att få det att låta som man vill?
Laddade hem demon och testade, men den hade ju bara två stilar och ingen av dom som jag ville åt...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-19 23:20

Jag tycker inte den verkar bra. Satsa på en bra samplings cd med loopar i den stil du vill göra.

Groove agent är mer tänkt som ett hjälpmedel när man sitter och komponerar låtar och vill ha trummor att spela till fort som tusan. Som man sen spelar in på riktigt senare.. eller så kan man behålla midifilen som GrooveAgent gör och modifiera den så den blir exakt som man vill ha den och skicka in den i en annan trummaskin med trummor som man gllar bättre. eller, om man gillar trummorna i GrooveAgent så kan man behålla den.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-09-20 11:40

Jag har provat groveagent lite. Men jag tror jag har missat något. Dels fattar jag inte hur den är tänkt att styras från tex cubase. Man vill ha någon form av styrspår. Och dels skulle man vilja ha ha ut midi
i stället för ljud.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-20 19:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av pme
Jag har provat groveagent lite. Men jag tror jag har missat något. Dels fattar jag inte hur den är tänkt att styras från tex cubase. Man vill ha någon form av styrspår. Och dels skulle man vilja ha ha ut midi
i stället för ljud.

Man styr GA med tangenterna (klaviatur) som man spelar in.
För att få ut MIDI är det bara att ställa in GA för det.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-20 23:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av mechatronic
Groove agent är mer tänkt som ett hjälpmedel när man sitter och komponerar låtar och vill ha trummor att spela till fort som tusan. Som man sen spelar in på riktigt senare.. eller så kan man behålla midifilen som GrooveAgent gör och modifiera den så den blir exakt som man vill ha den och skicka in den i en annan trummaskin med trummor som man gllar bättre. eller, om man gillar trummorna i GrooveAgent så kan man behålla den.

Ptja, är väl lite det som jag har tänkt, att ha något att bara kunna slänga igång ett komp när man får en idé och bara koncentrera sig på gitarren istället.
Men det vette tusan om det är värt dom 2500:- det kostar när jag förmodligen inte kommer att använda mer än en fjärdedel av stilarna som finns med.
Var kan man få tag på svängiga rock och pop-loopar i bra kvalité till ett inte allt för dyrt pris?

Jag tycker GA är grymt användbart som skissvertyg. Ett av dom VSTi-er som jag använder mest. Sen är jag iofs lite lat och behåller oftast GA ljuden men ska börja testa att byta ut dom. Ett litet exempel på en grej där jag använt GA. Tycker det blir ganska svängigt i slutet iallafall.
http://www.tublenco.com/tubco/07.flute.mp3

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-21 03:35

Ok, sveriges musiker, alla genrer, alla kategorier.

Jag kostar 100:- per timme vid dödligt seriös skivinspelning och jag kan skapa sväng 90.000 ggr bättre än Groove Agent.

Mitt telefonnummer är 0731-502205.

Kommer ni våga ringa? Nej. Mesproppar... :kaaaka!:

Idag är mjukvara tydligen viktigare än musikhjärna. Det är fan tragiskt.

(Förlåt, lite onykter, men sant är det likväl... inte en j*vel är intresserad av en sjukt duktig programmerare / låtskapare / ljudmakare / etc ... idag... det är fan tragiskt. Jag vill så otroligt gärna hjälpa vem som helst få fram otroliga prylar i sin musik, men jag kommer så otroligt uppenbart aldrig få komma in i studion "and do my thing", oavsett hur bra jag än är. Folk bryr sig mer om datorval och mjukvara idag än andra människors kapacitet. Världen är för fan helt skruvad. Någon allvarlig musiker & medmänniska som ser detta får gärna höra av sig. Ni andra - köp mjukvara utvecklad av själlösa individer som aldrig släppt musik på skiva.)

Ibland är denna värld, idag, i detta nu, en jävla pisshåla. Urk!!!

Kul för dig PF om du kan "skapa sväng 90.000 ggr bättre än Groove Agent". Kan du göra det med alla de olika stilar som GA också kan? Eloge för det i sådanafall.

Jag snackar om GA som skiss/demo verktyg. Har nyligen varit i studio med mitt band och då plockade vi in en riktig trummis. Men att sitta och göra en låt med ett stelt komp är inte så inspirerande. Visst - då kan man lägga ner tid på trummorna men först kanske man vill jobba fram melodin - arret. Kan man då ha ett verktyg som varierar sig och hänger på så är ju det toppen. När jag skissar upp en låt vill jag gärna att det ska gå fort. Vill gärna ha ett flow. Att pilla med ett arpeggiator ljud på Virusen kan också vara jäkligt inspirerande. Bara att hålla ner fingrarna lite så får man nåt som spelar. Är det också buskis då? Var du lika rädd för trummaskinen när den kom? :eek:

GA stannar kvar i min dator men kanske ringer jag en dag när det är dags för studio nästa gång...:cool:

  • Oregistrerad
  • 2003-09-21 14:47

Benny Hell: Jag är imponerad må jag säga, det var ju faktiskt riktigt skönt sväng i den där låten.

PF: Var inte så bitter nu. Det jag vill ha är ett verktyg där jag snabbt kan slänga igång ett passande trummkomp och sedan koncentrera mig på gitarren. Skulle jag sedan få för mig att spela in i en riktig studio så sätter jag någon av mina trummslagande vänner bakom ett riktigt trummset för äkta sväng.
Hade jag råd och plats skulle jag nog skaffa mig ett ddrum-set och lära mig spela hjälpligt själv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-21 15:06

Det är bara att ringa!

Ibland får man den där bitterhetsduschen över sig. Beklagar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Ibland får man den där bitterhetsduschen över sig. Beklagar!

Hehe - det är lätt hänt. Jag är själv bitter för att jag inte har en Ford Mustang....hmmm...och körkort.
nillon: Kul att du gillade "svänget". Rekommenderar som sagt GA men det är såklart inte nåt för alla. Smaksaks grej och sånt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-23 02:23

:kaaaka!:

Köp en Mustang så kan jag köra omkring dig, men då får du lova att spela Kazoo så fort snygga tjejer promenerar förbi på gatan!

its a deal !! :kaaaka!:

1
Bevaka tråden