Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reaktor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Startar en ny tråd baserat på detta:

Reason säger ni, Reaktor säger Bionik......"grymt produktivitetsfrämjande program" iaf för mig. Du bestämmer själv hur plottrigt Reaktor ska vara

Skulle vara kul att höra lite mer åsikter om Reaktor. Har blivit sugen när jag känt att Nord Modularen har lite för stora legobitar...

Hur resurskrävande är det tex? Har en P3 1.13Ghz och inga större planer på att uppgradera än på ett tag.
Står det i hygglig paritet till hur komplex patchen är? Eller har den en "basnivå" vad gäller minne & CPU?

En färdig synth ser ju snygg ut, men själva patchningen ser fruktansvärt trist och primitiv ut jämfört med NM-GUI't. Vänjer man sej?

Hur är den på additativa ljud? Känner att jag saknar det efter att ha sålt min K5000r.

Det ytterst lilla som jag suttit med Reaktor ger kanske ingen rättvis bild av det, men jag upplevde det som ganska svårt att sätta sig in i.

Vissa synthar var uppe i 40 procent utnyttjande av CPU, även utan MIDI-input. Andra puffade på som bara den, men krävde bara runt 10. Detta enligt den interna CPU-mätaren.

Datorn jag har är en P4 1.8GHz med 1GB i RAM.

Med andra ord, jag kan inte tänka mig annat än att prestandan blir beroende av hur mycket moduler, effekter och macron man väljer att använda. Basnivå vill jag inte uttala mig om då jag inte vet.

Tyvärr är jag helt fel man att fråga om hur resurskrävande det är, min dator räcker inte långt för att ens uttala sig i frågan. Reaktor3 ligger på hyllan i väntan på ljudkort + dator....har legat så i många månader nu. Har dock patchat en del på min stackars 400 och har bara gott att säga om gränssnittet. Visst, det är långt ifrån samma överblick som NM......men å andra sidan tycker jag att man kan göra så mycket mer med Reaktor, lite pill kan jag därför leva med.

Reaktor är kanske inget för den som vill ha lättrattade ljud, men för mig som ägnar större delen av studiotiden till ljud-/loopskapande är det en höjdare. Men som jag sa tidigare så har det mest legat på hyllan, iom datorbyte kommer jag att uppgradera till Reaktor4 och ser fram emot låååånga stunder sjuk ljudproduktion......vem vet, jag kanske till och med gör en låt eller två

Angående resurskrav så är jag nog inte lika kräsen som många andra då en enda patch kan utgöra en hel låt. Lite trummor, lite blipp och sen är Bionik nöjd

Reaktor slukar gärna alla processorkrafter du slänger på det i min erfarenhet, men då har jag kört det på halvgamla macar (Powerbook G3/500Mhz och lägre), och NI är inte så bra på Mac. Men det beror helt på patchen: en komplex synt med 2 röster kan käka 85% och en lätt kan klara 10 röster med 20%, så det är svårt att säga något generellt mer än att Reaktor är tyngre än "normala" pluggar.

Själva gränssnittet tycker jag är rätt tungjobbat och ibland lite svårbegripligt, speciellt jämfört med Clavia. Att få modulationer att sitta som de ska kan kräva en stunds pill om man inte greppar allt om blandning av kontrollsignaler. (När man bygger syntar alltså, att ratta beror helt på synten.)

Har inte jobbat särskilt mycket med Nord Modular, men det kändes mycket mer begripligt och snabbjobbat, och detsamma när det gäller VAZ Modular. Har inte testat Moog Modular-pluggen (än).

Själv har jag suttit mest med de medskickade syntarna vilket känns lite trist, men dom tillsammans med en del nedladdningsbara syntar räcker långt.

Håller med om att det är beroende på hur komplexa syntharna är, men min gamla dator (en p2 -300MHz) kunde jag utan vidare slänga upp en sissådär 12-16 toners polyfoni på en ganska avancerad synth, men då gick det ut över de andra pluggarna i cubase...

Angående gränssnittet är det i princip bara att lägga till moduler och koppla cv/gate (...ibland en och annan multiplikator för att få nivåerna rätt...)
Ett stort plus är att den trädliknande strukturen gör det lätt att hitta rätt även i stora system...:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-24 21:05

För min del handlar hela fascinationen av Reason om att jag tidigare testade Reaktor osv, men inte kunde "spela" på de syntarna via MIDI. Latency! Det lät dock fantastiskt! Reaktor kändes så otroooligt tungrott, som om man skulle behöva typ en superdator för att göra allt man vill göra med det. Gillade gränssnittet, men tyckte det kändes kanske lite väl komplext. Reason kunde jag verkligen spela på - med samma gamla Mac (då en G3/266), 11 ms latency - och självklart blev jag otroligt imponerad. Får ta och kolla Reaktor nu, kanske flyter på bättre idag. Ska genast spana efter en demo.

1
Bevaka tråden