Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera Giga och/eller AKAI samplingar

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-30 13:01

Såg något liknande i en tråd nedan, men ändå inte riktigt, så jag chansar på att starta en egen - hoppas det inte stör för mycket!

Jo, alltså, jag är ute efter orkesterljud, samplingsvarianten då, och det mesta finns ju för Giga eller AKAI (som konstaterats tidigare)

AKAI importerar jag för närvarande i SampleTank, vilket funkar okay, men vad jag förstår så är importen halvskral när det blir mer än bara ljuden (typ velocity crossfading, key switching och liknande). Detta är ju inte så skoj för just orksterljud där sådant är rackarns viktigt...

Så över till Giga - jag fick med GigaStudio 24 med mitt ljudkort, och emedan ljuden låter väldigt bra så är det i mina ögon lite tungjobbat eftersom det är så stand-alone - något jag vill undvika så långt som möjligt och istället ha en plug-in

Följden av detta blir att jag skulle vilja ha lite tips på hur bra de olika samplespelarpluggarna är på just import (och även allmänt). Kandidaterna som jag tittat på är HALion, Kontakt, MACH5 och vSampler. Någon som kört dessa med något av de större orkesterbiblioteken? Hur bra funkar det?

/Rico

En hel del som kör orkester samplingar verkar gått över till KontaktKompakt. Sen använder de FX Teleport för att fördela ut samplingarna på flera datorer.
Kolla runt lite på Nothern Sound forumet. Där hänger många pro film/tv/spel kompositörer:
http://www.northernsounds.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_daily
Sen ska ju Gigastudio 3.0 var på gång. Borde släppas i år ryktas det om.
Det ska tydligen vara VST kompatibelt. Ha Rewire iallfall har jag hört.

Själv kör jag fortfarande Gigastudio (på en seperat dator) och väntar på Gigastudio 3.0. Väntar och väntar och väntar...börjar iofs tröttna på att vänta nu.
Detta kanske kan vara nåt: http://www.garritan.com/GPO.html
Det ska iallafall jag köpa...:)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 15:07

Tackar för forum-tipset och de andra tipsen... Garritan Personal Orchestra låter som en bra "instegs" lösning, speciellt som man får Kontakt med "på köpet", man slipper ju välja samplespelare i alla fall

/Rico

1
Bevaka tråden