Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker proffsen om Soundtrack?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och skriver lite om Apples loopbaserade musikprogram Soundtrack. Jag har testat programmet främst ur hobbymusikerperspektiv. Men jag skulle vara väldigt tacksam om nu som arbetar professionellt med musik skulle kunna berätta kort vad ni tycker om Soundtrack.
Använder ni det i det dagliga arbetet?

/M

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-06 23:52

Det finns garanterat ingen proffsmusiker som använder Soundtrack. Programmet kanske är kul, men det är ju ingenting som kan användas som alternativ till musikprogrammen. Snarare känns det som en lite lyxigare utgåva av eJay, typ. Lekstuga.

Ok, det är alltså som jag misstänkte, även om Apple försöker ge en bild av motsatsen.
Vad faller det på? Enkelheten? Begränsningarna? Kompatiblitet? Bristande ljudkvalitet?

/M

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-07 00:15

Bristande ljudkvalitet tror jag inte gäller, men det andra - definitivt. Inget ReWire osv. Sedan är ju programmet helt nytt, så man vet ju aldrig vad för slags användargrupper som kan komma att uppstå. Tanken är väl att fånga dem som är lite hobbyintresserade av musik men inte har någon direkt "plan". Ett förmodligen mycket roligare program (har inte själv kollat på Soundtrack) som är seriöst och inte så fasligt mycket dyrare är Ableton Live - kolla in det som en liten jämförelse, finns att ladda hem som demo tror jag, på www.ableton.com - ett tyskt företag med en och annan svensk utvecklare i teamet.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-10-07 07:35

Jag vet inte riktigt om jag håller med riktigt. Jag tror ju inte att speciellt många av oss "mellanproffs", dvs folk som är mycket intresserade och släpper en skiva lite då och då arbetar med Sountrack. Däremot så läste jag i engelska Computer Music (#64) att techno/dance artisten BT arbetar med det som skissverktyg. Det han menade vara att Soundtrack var så enkelt att göra helt ok resultat i så han gör sina skisser i programmet när han är ute och reser för att sedan arbeta vidare med det i studiomiljön.

Och det är där som jag tror att det både har sina styrkor såväl som svagheter. Det är så enkelt att det går snabbt att skissa låtar med det vilket borde vara av allas intresse. Kanske man lättare då glömmer vilka pluggar man har etc och koncentrerar sig på kreativiteten. Nackdelen är dock det medföljande ljudbiblioteket som kanske i sig håller schysst klass men de flesta vill nog arbeta med lite mer personligt material. Det är ju dock många samplecds idag som är i formatet ACID:ised wav.

Jag tycker dock det verkar som ett mycket intressant program faktiskt och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att vi, som är ett mer traditionellt band, skulle kunna köpa det och ha det i studion för att de mindre datorvana musikerna skulle kunna få ner sina skissideer även dom.

Prisbilden är dock lite hög men å andra sidan så är 4000 spänn klart värt det ifall det betyder att ett par fler låtar kan komma att sparas och inte rinna ut i sanden pga att de ej dokumenteras.

Well, detta är vad jag tror om Sountrack.

Lev väl!
D

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-10-07 07:39
Citat:

Programmet kanske är kul, men det är ju ingenting som kan användas som alternativ till musikprogrammen. Snarare känns det som en lite lyxigare utgåva av eJay, typ. Lekstuga.

Detta tror jag faktiskt är ytterliggare en anledning till att vi medvetna musiker inte vill arbeta med verktyg som Soundtrack. Vi ser det som lite "fult" att använda så enkla lekprogram som Ejay etc när man kan arbeta med mer kompletta program. Lite fördomar helt enkelt. Och det är ju aldrig fel!

Dee.

Soundtrack verkar vara bra för det det är tänkt till - just som skissverktyg, för videoproduktion och annat där musiken inte står mest i centrum.

Men jag tycker priset är lite väl saftigt för vad man får; 4000kr är trots allt en hel del pengar, och även om man får med många loopar så får man det med Reason, Logic Big Box och andra program också, och de är rätt mycket mer avancerade (inte bara ett plus, men mer positivt än negativt).

Orsaken till att många musiker ser ner på Acid, eJay och Soundtrack är att de faktiskt är rätt begränsade, och kreativiteten inskränker mestadels sig till loopval. Om man vill ha in eget material så behöver man ju ändå någon slags ljudprogram som Reason eller så, och då kan man lika gärna köra det med en gång.

BT har ju för övrigt ett ex av allt, så jag är inte förvånad över att han använder Soundtrack.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-07 09:29

BT är för det första helt kass, för det andra totalsponsrad av Apple.

Jag visste inte att det kostade hela 4000:-... hejdlöst; i så fall rekommenderar jag oavkortat Ableton Live. Reason är ett annat sorts program, med Live kan man _spela in_ osv. De två funkar dock kanon när man kör dem tillsammans.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-07 09:48

BT = ?

Tack för åsikterna!
Era åsikter finns nu med i Soundtrack-testet som kommer i Datormagazin inom kort.

/M

  • Medlem
  • 2003-10-07 10:19

BT = Brian Transeu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 12:37

Ljud kvalla: Om du man exporterar alla spår med reglarna i unitygain, alltså på noll, så att de inte påverkar ljudet och sen importerar spåren i t.ex. Logic är det som natt och dag. Ljudet mellan Soundtrack och Logic är som att plocka ut sånna där gula öronproppar som finns på apoteket, till fördel Logic.

Plugins: Hanteringen är från en helt annan tidsepok. Att öppna ett speciellt plugin fönster känns stenålder, och att det sen tar en jävla tid är makalöst. Waves pluggar får programet att krascha.

Audioinspelning: Går att genomföra, även detta i ett speciellt fönster??? Det intressanta är att ljudet inte hamnar i takt. Om man använder ett ljudinterface med latencyfri lyssning hamnar ljudfilen förskjuten med den buffertstorlek som ändå är inställd. Helt oanvändbart.

Loopeditorn: är ett eget program, och det går inte att sätta start eller stopp punkter? Man kan sätta markers ala ReCycle, men eftersom det inte går att kvantisera alls spelar det inte så stor roll...

Slutsatts: Lägg ner och stoppa in tempo/strectch funktionen i Logic istället (den finns där redan men inte automatiskt), eller kalla den iMusic och låt den ingå i iMacarnas programpaket gratis.

Den där BT-killen dyker verkligen upp överallt! Han var med i reklamen för första PB15, andra PB15, tredje PB15 osv osv. När Apple släppte PB17" så var han med och sa WOW när han såg tangentbordet lysas upp. Han tycker att det var bra att Apple köpte Logic och har uttalat sig positivt om Soundtrack osv os .
Han bara måste vara sponsrad av Apple.

Det tragiska är väl att han är ganska värdelös egentligen och varken har någon respekt eller säljer skivor. Eller har det ändrats på?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-13 14:16

Som sagt, nej...

Bra med genomgången Jonny... Skräckpropaganda är alltid kul...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-13 19:53

Haha... skräckpropagande vet jag inte. Men ett proffsprogram är det verkligen inte. Men Live känns mer som ett riktigt program där Soundtrack mer är en parentes. Live har jag inte fått riktig kläm på men känslan i magen säger mig att det är den bättre vägen att gå...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-13 19:55

Japp, det tror jag - jag gillar det. Version 3.0 är precis släppt. Ta hem en demo och lattja runt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-13 23:52

Javisst! Laddar ner ba!

1
Bevaka tråden