Tjena allihopa. Är färsk här och tänkte bara dela min upprördhet med er vad gäller den svenska prissättningen av Logic. Och det sköna sättet att slippa det.
På Estrad Musik i Stockholm brukar man kunna se en Logic Big Box för 3290 kronor, detsamma om man går till Apple Store på nätet. Dessa bägge säljer dessutom version 5 av programmet för denna summa. Om man vill ha en version 6 kostar det ytterligare 990 spänn, såvida jag inte är helt åt skogen felunderrättad.
Som varandes extrem hobbymusiker är det knappast värt pengarna även om programmet är väldigt frestande. Men lösningen kom på min nyligen avslutade semesterresa. På 48:e gatan i New York ligger, som ni alla säkert känner till, Sam Ash Music. Jag trippade in där och fann ett Logic Big Box (version 6, med den fullständiga version 6-referensmanualen) för $199 (+8,625 & skatt), inalles $216, översatt i svenska dinarer: 1682,75 kr i precis den dagens Visa-kurs. Över disk, grejerna i handen, trevlig personal på köpet.
HUR, HUR, HUR? Hur kan denna bundle kosta 4280 spänn i Sverige? Visst, momsen, skatterna, fan, hans moster och allt annat. Men det är 150% dyrare. Platinum får man för drygt 5 lakan, kontra lite över 10 000 här hemma. Då får du flygbiljetten och lite cash emellan. Och Sam Ash är ju inte det enda skojiga i de kvarteren...
Det här kan väl ändå inte bara vara vårt förmodade höga skattetrycks fel, eller? Vem fasen sitter och skär emellan här...?
/F