Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

en till tb-303a från sverige

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-16 14:24

Alltså, det där måste ju vara årets mest ospännande "nyhet". Kunde de inte ens adderat polyfoni eller ngt? Iofs bra med ett litet patchminne, men hey... det finns 303-kopior än det finns människor som vet vad en 303:a är för något.

Och originalet kommer alltid göra 303:an bäst, eftersom originalet är 303:an... jag vill inte dissa firmans arbete, som säkert är gediget, men jag tycker väl inte det är en så särskilt stor nyhet i alla fall. Den borde i så fall släppas som gratisplugg som "showcase" för företaget.

  • Medlem
  • 2003-10-16 14:30

nej jag tycker heller inte det var något att vara så nöjda med, finns ju redan hundratals.

  • Medlem
  • 2003-10-16 14:43

Håller verkligen med er på alla punkter. Världen behöver inte en 303-klon till. Definitivt inte sådana som inte lägger till något till originalet. Lägg energin på att göra nya, unika och spännande synthar istället! Spelar ingen roll om det är hårdvara eller mjukvara, ge mig något nytt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-16 14:47

JGB, du har evig nyhetstörst! Helt rätt, förvisso. Du kanske ska gräva fram den där 1080:n och börja komponera med ljuden i GM-banken! Add that extra spice!

  • Medlem
  • 2003-10-16 15:09

PF: Har onda funderingar för pianona i 1080:n... skeppa genom rejält tjocka effektlager, samt klippa runt i ljudmattan. Blev sugen på lite pianon efter att ha hört grejer från Anders Ilar . Pianon är underbara, som vi redan konstaterat i annan tråd.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-16 15:23

Aja, ni får tänka lite längre och lite positivare än så. Nu släpper Audio Realism den här 303-klonen, resultatet kan kanske säga något om hur långt de är beredda att gå för att få till ljudet ordentligt. Förmodligen kan vi förvänta oss intressantare pluggar och vst-syntar från dom i framtiden. Se på Propellerheads t.ex. Eller Elektron. (jag tror de hade designat Sidstation på ett annorlunda sätt idag) Den andra produkten blev betydligt roligare och populärare.. vem vet? Samma sak kanske händer för Audio Realism? Med bra fantasi och ett öppet sinne så..

  • Medlem
  • 2003-10-16 15:40

Håller med Encore, bra tala.

  • Medlem
  • 2003-10-16 16:13

När det gäller 303:a så ligger 50% av hemligheten i sequencern... resten är bisarra elektronikkopplingar. 303:an är optimerad för att dra lite ström när man kör den på batteri, och då har det gjorts lösningar som aldrig skulle kommit till om man utgått från nätspänning...

Sidstation, den är ju från början ett projekt från en kurs på Chalmers. Klart den skulle vara annorlunda om de gjorde den nu.

Men, det jag menar är att det är tråkigt att det läggs så mycket tid och energi på något som detta, när man med samma tid och energi hade kunnat göra något mycket roligare! T.ex. en AX-60 i mjukvara, redan det är en helt ny sak som inte finns sedan tidigare! Eller en MS-50?

Det är lätt att börja med något relativt välkänt och med enkel ljudarkitektur, vilket nu 303:an är, som förstaprojekt. Om jag har förstått saken rätt så tänker de sälja den.

Hoppas de lyckas, världen behöver fler musikinriktade företag! Det jag ser fram emot är att bli av med den riktning som allt för många är inne på, köra mjukvarumodeller av gamla godingar. Efterhärmande, och inte någon ny kreativitet där.

Hoppas verkligen att det kommer något annat, och mer intressant.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-10-16 16:20

1080 i mjukvaruverision borde vara en hit, fast dom börjar bli billiga.... Jag tycker någon borde emulera lite tuffa digitala syntar där borde det var enklare att komma nära inpå originalet.

  • Medlem
  • 2003-10-16 16:25

Prophet vs kanske?

Arp 2600

Önskelistan kan göras lång

Varför inte en m1 :kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-16 16:36

Allt hänger på att pluggen blir rätt prissatt, dvs kanske några hundralappar i så fall, men jag skulle ändå rösta på att släppa den gratis, i och med det lilla marknadsföringsknep det skulle kunna vara.

Det handlar inte om att man är negativ, det handlar snarare om att man är lite klarsynt. Världen behöver onekligen inte fler 303-emulatorer.

  • Medlem
  • 2003-10-16 16:40

99 dollar eller 95 euro är vad den kommer kosta enligt produktbladet .

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-16 16:50

- Äe, ja e schkeptisk!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-10-17 08:34
Citat:

Blev sugen på lite pianon efter att ha hört grejer från Anders Ilar

Fan va kul att se att ens kära ungdomskompis släpper lite plattor! Han var alltid den mest begåvade av oss alla! Inte för att det säger så mycket men i alla fall:-)

D.

  • Medlem
  • 2003-10-17 08:49

Anders? Han spelade på arrangemanget som jag+kompisar hade förra fredagen. sync24

När allt har ordnat sig så kommer vi lägga ut hans och en annan snubbes livespelningar som mp3, just nu har vi bara bilderna från tillställningen.

Bah, var inte så gnälliga och isternegativa nu!! Det är ju nästan så kaktusen vissnar i ren protest

Jag ser inget som helst fel med en till 303-klon. Varför? Jo, för att det helt enkelt inte finns så många som är riktigt bra! 303-emulatorer kryllar det däremot av men det är ju en helt annan sak. Nästan allting kan ju emulera en 303:a till en viss gräns och det kryllar ju av produkter (både mjuk- och hårdvara) som kommer mer el. mindre nära originalet. Men ska man göra en klon ska det inte läggas till en massa annat eländigt jörp i själva synthmotorn!!

Jag satt idag och testade föregångaren (kan plockas hem här ) till VSTi-pluggen och jag tycker den låter skitbra! Definitivt bättre än ReBirth-härket
Nu ska ju VSTi-versionen låta ännu bättre, så den ser jag fram emot.
Tror minsann jag ska ge mig den i julklapp

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-28 00:51

Köp en äkta TB i stället och bli mer lycklig...

Själv klarar jag mig utan fler 303-ljud för all framtid, men det var charmigt att se JGB stå och skruva familjärt på sin medhavda batteridrivna lilla groovearbetare för ett tag sedan på gemensam spontanvisit hos Volantiz.

Njäe, en 303 har jag redan haft och jag vart inte lyckligare för det
Prisnivån är ju inte direkt jämförbar i detta fallet. Ljudet däremot är fullt jämförbart tycker jag! 303-ljud går alldeles utmärkt att använda fortfarande, om man gör det på rätt sätt.. dvs gör det på nåt annat än det allmänt vedertagna sättet.. ty annars blir det bara ister och misär... ack ack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 08:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av enapa
1080 i mjukvaruverision borde vara en hit

Aah, men har du läst om Steinberg Hypersonic ..?

Klicka här för mer info.

jag vill ha en 303-sequencer.. i den storleken.. men med fler tracks.. mums

Har fått hem Audiorealism 303 klonen nu
Och det låter riktigt bra, precis som en 303:a, så nu slipper jag köpa en.
Har satt igång min U-Control UC-16 tillsammans med pluggen och det är löjligt kul och enkelt.

Kommer att lägga upp en liten Acid låt så fort jag är klar med den, vilket iofs kan dröjja lite

Fast Volle vill väl ha den riktiga sequencer som finns i en TB303..? gå till www.mandarin.nu och lägg upp en köpes annons där Volle.. brukar gå tbs där för rätt vettiga pengar.

Jo det ville han, men inte jag
Och denna tråd handlar ju som sagt var om just Audiorealism´s nya plugg....

Javisst, jag såg det lite sent - det var tyvärr OT det messet till Volle.. Men den nya pluggen rockar ju verkligen, mycket trevligt arbete utav dom grabbarna. ReBirth släng dig i väggen.

Jag har iofs använt deras tidigare plugg - men det hackade lite väl mycket för min smak (min dator som hade VIA chipset) men den här nya pluggen verkar vara stabil som attan

Jag har också kört med AudioRealism Bassline ett tag och tycker den låter fantastiskt bra. Väl värt pengarna
Hade planer på att eventuellt försöka leta rätt på en Syntecno TeeBee efter att studion nu omstrukturerats, men ser ingen riktig anledning till det sen jag köpte ABL

agora: tack för tipset.. men det får vänta.. tills efter jag börjat jobba igen om ett par år :eek:

Iofs sant, men har sett tbs gått för 3000-5000 där så riktigt farligt är det väl inte?

Baba G: Diggar monkey island?

agora: jajjamensan! Jag spelar igenom dom spelen minst en gång varje år! Likaså Eye of the Beholder 1 och 2.. sådana spel görs inte längre

hmm.. och det var ju inte så farliga priser för en tb.. men, men.. det råder alltid en kronisk brist på pengar ..och jobb

Baba: Alla gamla Lucasartsspel rockar, till ex. Sam & Max, Full Throttle, Zac McKraken. spelade igenom alla gamla monkey island spel för ett par veckor sedan. tror jag ska ta och göra det igen nu.

Ang. brist på pengar/jobb, skojja inte vart sjukskriven i 27 månader nu och still going strong :/ det första som ryker är synth-inköp

Bevaka tråden