Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtual Guitarist

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som har några erfarenheter av Virtual Guitarist (standard)?

Är lite sugen. Det är så sällan jag kan vräka på nån volym här hemma, så det kanske vore lika bra att spara dom tillfällena till leadgitarr, och slippa sitta och traggla med kompgitarrer (tar oftast längre tid för mej, om man ska ha det hyggligt tight osv). Och ratta gitarrljud i lurar går bara inte. Låter alltid apa när jag väl får på högtalarna....

Frågan är hur flexibel den är? Ska mest ha ganska raka komp, både ak & el, man får intrycket att det inte finns så mycket att välja på då, av demosarna att döma iaf. Går det tex att ändra var betoningar ligger i ett åttondelskomp?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-31 16:49

Fleno hade ett ljudexempel här för ett tag sedan, det lät väldigt realistiskt.

  • Avstängd
  • 2003-10-31 22:06

VG låter bra, men gäller att man använder det med smak. IMNSHO

Man måste tänka gitarr och inte keyboard.

Kompositörerna av musiken till Bad Boys II använda VG. Förutom Xphraze.

Läs här.

Sen är det lite kul att VG är svensk.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 00:06

Virtual Guitarist är ju begränsdad till de komp som den har. Det är ju riktig gitarr(ist) som spelar allt. I princip så kan man säga att VG funkar bra som kompgitarr. Man kan påverka den lite grann genom moudlation och velocity. Den kommer däremot aldrig att ersätta en riktigt gitarr(ist). Jag finner den bra att ha i en förproduktion om man, som jag, inte behärskar instrumentet. Är du däremot gitarrist så kommer du känna dig väldigt begränsad av VG.
Man kan inte påverka betoningar och liknande, kompet är som kompet är inspelat.

Hmmm, verkar leva upp till mina låga förväntningar iaf. Enda haken är att det är lite halvdyrt mtp att det i praktiken bara är en samplings-CD...

Låter iaf som om det kan duga till lite bakgrunder, jag är så jäkla rutten på att spela tighta komp nuförtiden. Alternativet är ju att äntligen få ihop ett nytt band, och tillbringa lite tid i replokalen. Hade iofs varit ballare...

finns det inte riktigt bra gitarr-plattor till din s5000 annars?

Vet ej, har inte sett nåt som är lika smidigt att tempoanpassa iaf.

Tanken dök up när jag laddade ner lite gitarrljud från Primesound (promotionkonto från MI-7), och dom visade sej hopplösa att Recycla. Timestretcha går ju, men är mycket mindre flexibelt ju...

Men har nån ett tips, så jag intresserad!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter H
Går det tex att ändra var betoningar ligger i ett åttondelskomp? [/B]

Ja på sätt och vis. Slår du an ett ackord (eller en ton) hårdare så får du en accent.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter H Enda haken är att det är lite halvdyrt mtp att det i praktiken bara är en samplings-CD...[/B]

Det är verkligen inte bara en samplings-CD som alla andra. Till att börja med så får man 3 CD's innehållande ca 27.000 samplingar. Det som är hela grejen med VG är att man själv inte behöver ägna samplingarna en tanke eftersom dessa kontrolleras av vsti't. Man laddar alltså bara vsti som ett instrument, håller ner ett ackord (eller enbart en tangent) och det valda gitarrkompet spelas. Som du nog vet hänger den på sequenserns tempo automagiskt.

Att använda vanliga gitarrsamplingar i en sampler brukar annars vara en ganska klurig och bökig uppgift.

Citat:

Det är verkligen inte bara en samplings-CD som alla andra

Nej, jag vet. Men summan av kardemumman blir på nåt vis samma sak... Även om man tar sej till målet oerhört mycket snabbare med VG.

1
Bevaka tråden