Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Newbeefråga: Hur vocoder i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-01 19:32

Ja, jag saknar all form av koll inom det musikaliska området, MEN jag vill kunna spela in en röst och sedan förvränga denna på något sätt, helst genom datorn. Om detta inte går så får det väl bli en hårvarulösning - men vilken och hur.

Kan någon ge mig några pointers?

Det finns ett par vocoderpluggar till Mac, men jag vet inte om dom är portade till OS X än. Om du mer allmänt vill förvränga en röst så kan du köra Reaktor eller Tassman, eller någon ljudeditor som klarar pluggar om du inte behöver göra det i realtid. Logic/Cubase/DP klarar det också i senare versioner.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-02 14:19

Native Instruments Vokator finns för OS X...

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-02 14:22

Orange Vocoder från Prosoniq finns (men bara som VST för OSX än tror jag).
Prosoniq

men det måste väl ändå finnas freeware/shareware-vocoders till osx? Istället för de flesta nämnda program så tycker jag nog att det är mer intressant med en hårdvaruvocoder (priset skiljer väl inte så mycke?). En MAM-vocoder t.ex.. för ~2000-2500:- så får man då en cool analog sak

• Oregistrerad
  • 2003-08-02 14:43
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Mårre:
Orange Vocoder från Prosoniq finns (men bara som VST för OSX än tror jag).
Prosoniq

Men med FXexpansions VST-AU converter så är det inga somhelst problem att använda den i t.ex Logic!

Jag tyckte det var lite oklart om Sputnik ville ha just en vocoder eller mer allmän röstförvrängning, och då finns det ju lite fler alternativ än en hård eller mjuk vocoder.

En Zoom 1201 har (halvkass) vocoder och en hel del annat godis, bara som ett alternativ..

mda har en gratis VST-vocoder till både Mac och PC. Vet inte hur bra den låter, har faktiskt inte provat den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-18 21:23

Hm... jo det är väl framförallt röstförvrängning. Men även andra ljud kan ju vara trevliga att "vocoda" däremot behöver det verkligen inte vara i realtid - eller för att vara ärlig - jag har inte en susning om vad jag skulle använda en vocoder till i realtid :kaaaka!:

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-18 23:45

sputnik : Tja, det är faktiskt väldigt användbart med vocoding (eller någon annan effekt/förvridning) i realtid. Man hör ju direkt hur resultatet blir och kan därför experimentera snabbare. Sen är det kul att sjunga med hjälp av en vocoder också, alltså att man spelar tonhöjden (på synt, gitarr eller liknande) samtidigt som man sjunger orden via en mic. Fördel? Man kan nå alla de höga tonerna utan att sjunga falskt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-19 03:31

Sputnik, nämn en låt som har effekten du vill uppnå så kan vi nog guida dig lättare. Vill du ha Cher-effekten ska du t ex ha Antares Autotune. Finns som mjukvaruplugg. Kör du något sequencerprogram etc idag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-19 11:35

Hellre Kraftwerk än Cher

Jag har faktiskt laggt på sång på en hel låt med en hårdvaruvocaliser utan att vara ute efter effekteriet, utan bara för att förändra min röst till det bättre (?).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-07 21:43

Kraftwerk: Då vill du ju ha talsyntes!

Det grejar MacOS 9 bäst hittills (läs: Vocal Writer, www.kaelabs.com) - lyssna på "Reason Oh Reason" som jag gjort med sån sång: http://www.mp3.com/beatley - kan ge fler exempel om ni vill höra mer.

1
Bevaka tråden