Saken är den att bildskärmen på min gamla PB har börjat flimra. Tjejen ser det inte, men jag kan klart och tydligt urskilja ett flimmer som ter sig extra tydligt i nedre, vänstra hörnet. Jag undrar nu om detta är ett tecken på att skärmen är på väg att ge upp? Den har aldrig gått i backen, fast det har ju dykt upp en linje vertikalt på skärmen, som syns än idag när det kommer något röd/orange i bilden. Finns det något man kan kolla för att se om det är allvarligt? Lite svårt att sälja en PB med detta problem. Jag tror iofs. inte att det är uppenbart för alla - det kanske bara är jag och mina ögon som är känsliga, men jag har aldrig tänkt på det tidigare.
Så en större HDD snabbar inte upp? Ej ens om det spinner i 5400 varv? Minnet är jag ju sugen på att maxa, men frågan är om det är värt att satsa över lag på den här maskinen. Tänkte i så fall sätta in en 512 modul för att få 768. Skulle det göra en ruskig skillnad att langa in 2 x 512 istället? Saken är den att jag tycker att den otrvevliga badbollen kommer upp även när jag bara kör ett program, kan vara Safari (speicellt vid uppstart) och undrar därför om det verkligen skulle kännas som en stor skillnad med mer minne?
Har förstått det som att en PowerBook G4/667 (DVI) skulle vara ett bra begagnatköp. Saken är dock den att man är så låst, uppgraderingsmässigt på en bärbar. Har även kollat på iMac 15 eller 17" men faktiskt även på någon beggad, tyst, PowerMac. Vad det beträffar iMac så är väl inte den heller så uppgraderingsvänlig? Visst, minne och hdd kan man byta, men sen sitter man efter ett tag med ett taskigt grafikkort med. Kanske tänker jag fel, rätta mig i så fall.
Om jag nu fortsätter med PB, vart fick man tag på det där käcka stället att "få upp" datorn med. Blev så mycket bättre ergonomi med det.
/Fredrik
[ 16. februari 2003, 10:14: Meddelandet ändrat av: Nifo ]