Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tempo i Cakewalk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en låt i 168 bpm som jag i efterhand vill speeda upp till 176 bpm i Cakewalk (skit samma om det inte blir bra ljud efter det, det är ändå bara en slask).
Det ligger en vanlig gitarr i audio och en metronom i midi. Hur man byter tempo i midi vet jag, det är bara att ändra siffran. Men hur får man audiospåret snabbare?
Jag har prövat att göra det i CoolEdit också men då är det så himla svårt att veta om det blir exakt 176 bpm.

  • Medlem
  • 2004-01-06 16:28

Nu vet jag inte hur CoolEdit gör när man time-stretchar audio, men det går rätt lätt att räkna ut om du vill ha ett procenttal på hur mycket snabbare den skall gå?

man ska väl slippa räkna procental hoppas jag? ställ in locators och rätt bpm och så välj att timestrecha efter dessa (logic= "adjust length to locators" eller nåt sånt, cubase sx=bara att dra i ljudfilen, myyyyys )

I gamla cakewalk (pro audio) var det bara att dra i ena "handtaget" vid audioblocket till den längd man ville ha det, så stretchade den ut ljudet utan att pitcha upp. (Det lät lite skumt för formanterna i rösten hängde inte med riktigt som de skulle...)

Citat:

Skrevs ursprungligen av jgb
Nu vet jag inte hur CoolEdit gör när man time-stretchar audio, men det går rätt lätt att räkna ut om du vill ha ett procenttal på hur mycket snabbare den skall gå?

Ok, det verkar vara det smidigaste, för inget annat som skrevs funkar i Cakewalk tyvärr (tack ändå för svaren!).
I CoolEdit finns en siffra på något som kallas för "Ratio". Är det den man ska ta procent på?
Alltså: ca 4,8% snabbare (168 till 176) på ratio, vilket då blir att jag ändrar från 100 till 104,8 (om det nu går med decimaltal). Eller? Tänker jag rätt?

  • Medlem
  • 2004-01-07 17:24

104,7619047619047619047619047619048 verkar bra att sätta som ratio, om man nu utgår från decimaltal. Testa!

1
Bevaka tråden