Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

några logic experter?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

jag har ett problem
Jag kan inte logic till hundraprocent
och jag undrar lite grejor

följande:

Jag har ett edirol PCR-50 Usb midicontrollkeyboard som jag kör som master (8 rattar, 8 reglar, ett par knapps och modwheel/pitch)

en evolution UC-33 (24 rattar 9 reglar)

Följande är vad jag vill uppnå i logic.

min plan är att jag vill trycka på t ex en kanal där jag lagt Discovery 2 eller nån annan VSTi (i arrangefönstret alltså...)
och klinka på edirolen, och så låter det, det går ju bra, men samtidigt vill jag att min UC-33 ska styra en uh, låt säga en Albino VST på nästa kanal
Samtidigt
Simultaniously så att säga.
Är det möjligt?

måste jag lägga albinogrejorna på nån annan midikanal?

hur sjutton gör jag det här?

Samtidigt, vill jag t ex kunna byta preset på edirolen, till kanske, en uh, FM7a som kanske ligger på en annan kanal, och Wop! nu ska det vara Den jag styr...

och samtidigt styr jag med uc-33ean...

Finns det nån Enkel funktion i logic som gör det hela lättare?
som t ex fruityloops har, högerklicka--->control with this...nånting--->rör på ratten/regeln/knappen WOP fönstret stängs och Vips nu kontrollerar Den ratten du rörde på, parametern du valde att ställa in, SKITSIMPELT.

Dessutom kan jag då i fruiryloops styra t ex, ja, 16 olika synthar, olika rattar eller whatever, med samma usbklav...
är Det möjligt i logic?

Det borde väl vara det?
eller??

*suck*

sen undrar ja ifall det är några speciella installationer av klaviatur man måste göra i logic (alltså, måste jag installera eller grejja runt i enviorment lägga in edirol pcr50 an och uc33an??)

*suck igen*

blir vansinnig!
allt jag vill göra är att bygga ett rymdskepp.

ja och jag vill ju självklart att UC-33an ska styra hårdvara när jag vill det också, med att bara byta preset... med snabbfunktionerna på sjävla grejen alltså. då. ja.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-12 10:46

Väääääldigt mycket text. Kanske kutta ned till en fråga i taget så blir det mindre avskräckande läsning?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 00:30

Mycket intressant, mycket intressant... ska prova lite av det där...
Det finns en massa kablar o grejjer att rycka o dra i i Logic så det är bara o prova. Spara för säkerhets skull en kopia av ditt "Autoload" innan.

Ursprungligen av Modulation:

Min plan är att jag vill trycka på t ex en kanal där jag lagt Discovery 2 eller nån annan VSTi (i arrangefönstret alltså...)
och klinka på edirolen, och så låter det, det går ju bra, men samtidigt vill jag att min UC-33 ska styra en uh, låt säga en Albino VST på nästa kanal
Samtidigt
Simultaniously så att säga.
Är det möjligt?

Det är inga problem, men kräver lite koll på Environments. Varje Track (Midi eller Audio) i arrangefönstret är kopplat till ett object i din Environment. En Environment kan bestå av flera lager, men detta är endast för organisationens skull. Alla objekt som finns i dina olika lager skulle kunna legat i ett och samma och fortfarande fått samma funktionalitet.

Skärmdump på exempel på lösning:

1. Välj Environment från menyn "Windows"

2. Skapa ett nytt lager genom att klicka i rutan direkt under din Toolbox och välj **Create!**. Du kan namnge ditt nya lager genom att dubbelklicka på lagerrutan.

3. Du har ett tomt lager. Skapa ett Multi Instrument genom att välja new->Multi Instrument från fönster-menyn. Det här är Logics representation av en multitrimbral synth. Per default är alla midikanaler utom midikanal 1 avstängda. Detta visas genom att ett strecka är struket över knapparna 2-16. Aktivera de kanaler du vill använda för att sända midimeddelanden (notes on/off, control-data osv) genom att klicka på subkanalen och kryssa för rutan bredvid ikonen i parameterrutan till vänster. I mitt exempel har jag tänkt mig att jag har 4 synt-klaviatur som ska kunna spela fyra olika Logic Instruments samtidigt. Endast kanal 1-4 är därför aktiverade. Du gör som du själv har behov av här!

Överkurs: Klicka på MI objektets ikon (obs! Inte ikonen i parameterrutan utan den i själv environmenten) för att markera själva MI-objektet. Dubbel klicka på namnet Multi Instrument i Parameterboxen för att namnge ditt MultiInstrument. Jag kallade mitt för Multi LI. Klicka sedan på en av kanalerna och enkelklicka på samma namn. Ett fönster med en herrans massa instrumentnamn kommer upp. Här görs inställningar för Bank-inställningar av multitimbrala syntar. Detta behöver vi inte använda, men genom att namnge våra syntar i listan, blir det lättare att navigera senare. Börja från första rutan uppe till vänster i listan och skriv in namnen på dina VSTi's som du använder.
Gå nu igenom alla kanaler du aktiverat i ditt MI och välj rätt syntnamn på rätt kanal genom att klicka på Prg-värdet och välja rätt namn. OBS! Kryssrutan bredvid Prg ska vara urkryssad!!!

4. (Notera att jag inte använt detta för VSTi's, men jag antar att det borde funka!) Skapa ett audio object för varje VSTi du vill ha. Körs dessa via Instruments eller Audio Objects? Jag vet inte, men låt oss anta att de körs via Instruments (det är så jag har utformat detta exempel, om inte, prova att koppla på samma sätt fast till ett audio object). Ett nytt audio-object skapar du genom att välja New-> Audio Object från fönster menyn. Välj i parameterrutan Cha->Instruments->InstrumentX där X är ett ledigt intrument i listan. Välj det instrument du vill spela med från inputs (I mitt exempel en ES2:a). Välj vilken midikanal objektet skall svara på under Midi Cha . Detta är per default detsamma som den instrumentkanal du valt, men det är ju inte säkert att det stämmer med den kanal på Multi Instrumentet som du vill använda. Avmarkera kryssrutan bredvid ikonen i parameterrutan (detta object skall endast vara åtkomligt via ditt Multi Instrument och inte diskret från arrange-fönstret).

5. Repetera 4. för alla de syntar du vill använda. Jag har på bilden skapat 2 st ES 2, en EXS24 och en ES1:a.

Not: Nu skulle du kunna koppla samman ditt Multi Instrument (MI) med dina nyskapade instrument, men problemet är att alla midievents, oavsett kanal kommer skickas till alla instrument. I praktiken innebär detta att alla instrument spelar när du lirar på någon av syntarklaviaturen. Detta beror på att midikanalen som jag hänvisade till i 4. inte syftar till mottagande kanal utan till sändande kanal. Alla instrument svarar alltså på alla midikanaler, men skicka ut (ungefär som Thru) på den angivna midikanalen. Problemet kan avhjälpas med det lite abstrakta men oerhört kraftfulla objektet "Transformer".

6. För varje synt du har skapat måste du skapa ett Transfomerobjekt genom att välja new->Transformer från fönstermenyn. Koppla samman ditt MI med varje Transformer och varje Transformer med var sitt instrument.

7. För att kontrollera vad som händer skapar du en Monitor för varje instrument genom att välja New->Monitor. Koppla samman varje Instrument med var sin Monitor.

8. Dubbelklicka på det första Transformer-objektet. Du får upp ett fönster där du kan välja Conditions och Operations. Detta är ett objekt som "tar" ett midimeddelande under givna omständigheter och gör om det till något annat. Det vi vill göra är att filtrera bort alla midikanaler som Inte tillhör MI:ets subkanal, dvs midikanal 1. I Conditions väljer du under Cha Unequal och sätter värdet under denna ruta till 1. I rullgardinsfönstret högst upp i fönstret väljer du "Filter matching Events". På så sätt kommer alla midimeddelanden som matchar kriteriet att filtreras bort.

9. Repetera 6. för alla Transformers och ange rätt midich. vid filtreringen.

10. Skapa för varje synt ett nytt spår i ditt arrange-fönster och tilldela den en given kanal från ditt MI. Om du gjort överkursen mellan 3. och 4. så kommer du lätt hitta rätt synt i ditt namngivna Multi Instrument. Annars kommer alla kanaler heta Multi Instrument # (Grand Piano) vilket kanske inte är så värst upphetsande.
Rec-enable alla kanaler och du är redan att både spela in och i realtid lajja med alla dina kontrollers på en och samma gång! Här är det lite kul att kolla in vilka monitorer som jobbar när du gör dina filtersvep och annat kul. Nyttigt också för felsökning, ifall någonting inte låter som det ska!

Observera att jag inte testat det här med VSTi's. Om du stöter på problem får du gärna förklara vad som inte funkar så kan vi säkert lösa det!

Lycka till!

/Jont Olof

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-03-18 14:29

Det är som jag sagt tidigare... Jont Olof for president!

Ursprungligen av Modulation:

...
Samtidigt, vill jag t ex kunna byta preset på edirolen, till kanske, en uh, FM7a som kanske ligger på en annan kanal, och Wop! nu ska det vara Den jag styr...

och samtidigt styr jag med uc-33ean...

Finns det nån Enkel funktion i logic som gör det hela lättare?
som t ex fruityloops har, högerklicka--->control with this...nånting--->rör på ratten/regeln/knappen WOP fönstret stängs och Vips nu kontrollerar Den ratten du rörde på, parametern du valde att ställa in, SKITSIMPELT.

Dessutom kan jag då i fruiryloops styra t ex, ja, 16 olika synthar, olika rattar eller whatever, med samma usbklav...
är Det möjligt i logic?

Försök gärna att förklara vad du vill göra lite mer ingående. I Environments kan du göra i princip vad som helst som har med midihantering att göra. Men jag är inte riktigt med på vad du exakt vill göra, försök att bena upp det lite.

Den enda snabbfunktionen som finns i Logic är dess AQA, Automation Quick Access, men den kan endast lagra en midikontroller (dvs en enskild regel eller motsv.) och syftet är att kunna spela in regelåkningar för enskilda automatiseringar. Alltså inte egentligen vad du verkar vara ute efter.

För att sätta upp AQA gör du följande:

1. Öppna Automation Settings via: Options->Track Automation -> Track Automation Settings

2. Kryssa i rutan för AQA.

3. Tryck på Learn Message och rör därefter på den kontroller du vill använda. Tryck på Learn Message igen för att stänga av den funktionen.

4. Nu ska du kunna kontrollera den aktiva automationen med den kontroller du angivit.

/Jont Olof

1
Bevaka tråden